Recept nodig voor wormkuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 10:28

Hoi Bokkers,

Ik was gister bij mijn voerleverancier en hij vertelde mij het volgende:
Per 1 januari moet je bij de dierenarts een recept ophalen waarna je met dat recept je wormkuur kan kopen (bij een ruitersportzaak of iets dergelijks).
Dus eerst betalen voor een recept bij de d.a. en dan vervolgens betalen voor de kuur....

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk en ik snap ook niet wat het doel hiervan is.
(hoewel het in sommige landen al wel ingevoerd is)

Ik heb gezocht op internet, maar ik kan er niets over vinden.
Heeft iemand hier al meer over gehoord??

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:25

Jep, het dit ook al gehoord. Alleen wandel ik nog steeds naar de Ruitersportzaak voor de kuren. Vroeg of laat mag dat dus niet meer en moet je ze bij de DA halen. Geen idee wat het nut ervan is & wanneer het nu werkelijk ingaat.

spanceRonald
Berichten: 65
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:22

nix van gehoord hoor..dus is volgens mij nog niet binnenkort

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:05

per 1 januari heeft mijn leverancier gehoord......
Miirthe: heb je ook gehoord dat we dan dubbel moeten betalen?

Ik ga maandag even bellen met mijn dierenarts, hopelijk wat meer duidelijkheid!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:07

In Denemarken kun je geen wormenspuiten kopen bij een ruitersportshop oid. Alleen af te halen op recept (na mestonderzoek dóór de dierenarts) bij de dierenarts.

Hmm als ze dat hier gaan invoeren ga ik in december maar een voorraadje inslaan Haha! Haha!

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:09

op recept iets vragen is toch altijd gratis?
via een dierenarts krijg je toch ook altijd iets mee op recept voor je dier,maar ik heb daar nog nooiit voor hoeven te betalen.

voodeeltje bij mij is dat de wormenkuren via mijn dierenarts juist heel goedkoop zijn, ik betaal voor een spuit van 600 kg, ivermectine ,maar 8 euro Knipoog ( goedkoper dan in de ruitersportzaak)

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:13

Jobbeltje schreef:
In Denemarken kun je geen wormenspuiten kopen bij een ruitersportshop oid. Alleen af te halen op recept (na mestonderzoek dóór de dierenarts) bij de dierenarts.

Hmm als ze dat hier gaan invoeren ga ik in december maar een voorraadje inslaan Haha! Haha!


Samen voorraadje in slaan ?:P
Maar als ik het dus goed begrijp moet je dan eerst de mest laten onderzoeken,, ( wat natuurlijk geld kost) en alsie geen wormen heeft, dan hoeft ie geen wormenspuit en alsie het wel heeft, moetie er dus wel een..

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:17

Maar wat heeft het dan voor zin het opeens te gaan invoeren?
Wat willen ze er eigenlijk mee?
Als je zo makkelijk een recept kan krijgen, wat heeft het voor nut dan?
Ik hoop toch echt dat er geen mestonderzoek aan vast zit, dan ben ik nog wel even bezig als bedrijf zijnde.....moet ik straks van 30 paarden de mest gaan verzamelen Haha!
Dat wordt leuk zoeken in de loopstallen.....van elk paard een monster Haha!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:39

Wat het voor zin heeft? Ik denk dat het halen van een recept stap 1 is, en stap 2 is dat ook het halen van een wormenkuur alleen maar bij de dierenarts kan.

Een paard hoeft namelijk niet elke 8 weken ontwormd te worden. Hiermee kweek je namelijk resistente wormen, doordat het paard voordurend ontwormd wordt met 1 of hooguit dezelfde werkzame stoffen. Volgens de dierenarts in Denemarken is hier al uitgebreid onderzoek naar gedaan en de resultaten zijn allang bekend, ook in NL. Maar omdat er toch een vrij grote, continuerende markt is (de wormenspuiten) wordt het een beetje in de doofpot gestopt, dat men op deze manier alleen maar bezig is resistente wormen te kweken.

Waarom men in DK dan wél ontwormd op de manier zoals ik al eerder beschreef? Omdat onderzoek aangetoond heeft dat wanneer een paard een wormenspuit krijgt ongeveer 40% van de werkzame stof op het land terecht komt. En dus met regen in de grond. In Denemarken (op het platteland) drinken mens en dier uit waterbronnen die grondwater oppompen. Als het dus regent, en de werkzame stof langzaam door de aarde zakt en in het grondwater terecht komt, komt dit dus in het drinkwater van mens en dier. Vandaar dat dat nog een extra motivatie is om de paarden alleen te ontwormen wanneer er een mestonderzoek gedaan is.

Ik zeg niet dat dit "goed" of "fout" is. Kan me alleen wel vinden in het feit dat men hier in NL resistente wormen kweekt, door veelal een te lage dosering bij het ontwormen of gewoon simpelweg te vaak ontwormen.

Anoniem

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:44

nog niks over gehoort.. houd dit topic even in de gaten!

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:57

Dus met mestonderzoek eraan vast?
Maar dat van resistente wormen is toch algemeen bekend?
(bij mij tenminste wel)
De eindverantwoordelijkheid ligt nog altijd bij jezelf...
Ik ben wel bang dat het redelijk wat gaat kosten en dan stoppen de mensen met ontwormen....lijkt mij ook niet de bedoeling!!
Bij mijn dierenarts kost een mestonderzoek 20 euro en ik betaal gemiddeld 20 euro voor een wormspuit (equest of equimax) als ik dat met 30 paarden moet gaan doen, 4 keer per jaar...

Anoniem

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:03

Dat dubbel betalen weet ik niets van eigenlijk.
De staleigenaar wist allemaal hoe het zat, had er een artikel over ofzo. Zal dat nog eens navragen.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 22:22

Ik heb heel internet afgestruind voor info maar
Dus als je zou willen vragen, heel graag!

Anoniem

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:30

In Belgie is het allang zo.Maar je kan ze ook wel vrij bij de apotheek halen.Alleen zijn ze veel duurder als in Nederland.
Dus tot nu toe haalde ik mijn kuren in nederland.Ik denk dat ik ook nog maar een voorraadje ga aan leggen op sommige spuiten scheelt het echt wel veel.En aangzien ik er twee heb! de Equest bv. kost hier bij de apotheek 25€ en bij divoza nog geen 15.En aangezien ik dan voor de hele stal mee breng, krijg ik nog eens korting.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:35

mm ik hou dit even in de gaten

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 23:24

Goede tip Silvana!
Bij Divoza krijg je kwantum korting.
Ik wil gewoon een voorraad hebben voor 2007, dan kan ik rustig kijken wat er nu gaat gebeuren enzo.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:02

geloof dat ik ook maar voorraad ga halen voor de zekerheid

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:07

Wat ik van iemand gehoord heb is dat er dan ook een aantekening in je paspoort moet komen als je paard ontwormd is. Dus dat men daar ook op kan controleren. Dus dan heeft het geen nut om zelf een grote voorraad in te slaan.

Maar goed, ik heb daar verder echt niets over gehoord of gelezen.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 13:11

Voordat ik me hier (weer) druk over ga maken, zal ik morgen gelijk bellen om alles na te vragen....

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:20

Jobbeltje schreef:
Omdat onderzoek aangetoond heeft dat wanneer een paard een wormenspuit krijgt ongeveer 40% van de werkzame stof op het land terecht komt. En dus met regen in de grond. In Denemarken (op het platteland) drinken mens en dier uit waterbronnen die grondwater oppompen. Als het dus regent, en de werkzame stof langzaam door de aarde zakt en in het grondwater terecht komt, komt dit dus in het drinkwater van mens en dier.



Op zich wel handig, worden mens en dier ontwormd. Op die manier kost het geen rooie cent. Tong uitsteken

Bij ons op stal zijn we ook bezig om een voorraad in te slaan. Vind het echt schandalig als je er straks dubbele kosten aan hebt, maar ja das Nederland. Frusty
Wordt afwachten.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:24

Verkrijgbaarheid van wormenpasta's

Inverband met de invoering van Europese regelgeving zullen, voor zover ons nu bekend, wormspuiten alleen nog via de dierenarts verkrijgbaar zijn. Volgens onze informatie zal het waarschijnlijk nog tot 30 december 2006 duren voordat dit ingevoerd wordt. Tot die tijd zijn de wormspuiten in Nederland nog vrij verkrijgbaar.

bron:De paardenDrogist

Dit is wat ik er over kan vinden. Ik weet dat het al wel een tijdje op hun site staat. Ik ga niet voor eind van het jaar nog wat exstra inslaan. Ik heb nog een voorraad liggen voordat eens op is het al ruim 2007.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 15:09

Nou het verhaal van mijn d.a.:
Ze wisten (nog) nergens van Clown
Even navraag gedaan en ja, per 1 januari zijn wormspuiten alleen nog verkrijgbaar bij je d.a. (maar het is allemaal nog niet voor de volle 100% zeker) Dat met een recept ophalen bij een shop geldt totdat de voorraden op zijn.
Geen mestonderzoek en geen extra kosten aan verbonden!
(alhoewel de prijzen vast wel zullen stijgen)
Ook over een aantekening in het paspoort konden ze mij niets vertellen, dat stond niet in de brief die ze ontvangen hebben.
Dus het lijkt mee te vallen, wel vervelend als er geen d.a in de buurt zit....

Mochten jullie meer horen, dan zou ik dat graag willen weten!
Bij mij zijn ze er blijkbaar niet echt druk mee bezig ofzo...

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:29

Wij hebben een soort schema van de DA, zo gebruik je 2 keer achter elkaar dezelfde wormenkuur en steeds een andere daarna. Zo pak je alle wormen aan en worden ze niet resistent. Is de bedoeling tenminste, je hebt zo namelijk elke keer een andere stof in de wormenkuur.

Wel makkelijk voor mij, DA zit op weg naar de manege, ruitersportzaak juist helemaal niet.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:46

da woont bij mij op de hoek zo ong. ruitersportzaak is bij werk op de hoek , maakt voor mij dus niet zo heel veel uit

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:52

Nee nog niet, behalve als ze met prijzen gaan klooien Haha!