2,5 jaar: veel te dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 07:47

Ik heb zaterdag mijn 2,5 jarige van de wei opgehaald, en waar ik al bang voor was is dus gebeurd: hij is veel te dik. Het is echt een veelvraat, en hij heeft volgens mij heel de zomer niet gespeeld en alleen maar met zijn neus in het gras gestaan. Ik zou graag enige tips willen om hem te laten afvallen. Hij is nu zo'n 1.70 en vrij stevig gebouwd ( niet alleen vet, maar ook echt zijn bouw ) Hij krijgt nu:
9:00: 1/2 kilo onderhoudsbrok en een plak hooi
12:00: 1/2 brok
14:00: hooi
17:00: 1/2 brok
21:00: hooi
Dat hooi is wat weinig, maar als ik meer geef vreet hij er niets van op, en roert het door heel zijn stal. Hij staat per dag nog wat uren buiten, en ik ben van plan met hem te gaan stappen over het harde, zodat hij wat extra beweging krijgt. Buiten voert hij namelijk ook geen reet uit, staat maar te staan. Hij raakt nergens gestresst van, dus zal nooit eens een rondje uit zichzelf rennen.
Denken jullie dat ik de brok nog moet aanpassen, naar 1 kilo ofzo? Het lijkt mij erg weinig voor zo'n groot paard. Ook was ik bang dat de overgang van hele dagen graseten, naar bijna niks te groot is, waardoor hij last krijgt van zijn darmen.
Hij krijgt geen extraatjes in de vorm van appels en wortels, i.v.m. voedselallergie, dus daar kan het niet aan liggen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:27

Je kan haver geven. Misschien krijgt ie er wat meer energie van. Verder zou ik me er niet te ruk om maken. als je hem in training gaat nemen over een tijdje dan zal het er wel afkomen. Enige waar je je zorgen om moet maken is dat ie geen klachten krijgt aan zijn benen. (heeft ie al echt een dikke vetophoping in de manen?)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 08:31

Jep, dikke bult op zijn manenkam zit er al.
Afbeelding
De grasbuik zal wel snel verdwijnen, maar ik ben echt bang dat zijn hele gestel er onder lijdt. Hij heeft verschrikkelijk grove benen, dus op stal dachten ze dat het wel mee zou vallen.
Vandaag komt de veearts toevallig op stal, dus misschien kan ik hem vragen of hij nog wat tips heeft, en of hij het echt gevaarlijk vindt.
Denk je dat hij van haver ook echt wat gaat doen? Ik ben bang dat die energie ook weer wordt omgezet in vet, maar ik heb daar zelf geen ervaringen mee.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:36

gewoon stoppen met brok? of maar n halve kilo per dag nog geven?

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:38

ikenindi schreef:
gewoon stoppen met brok? of maar n halve kilo per dag nog geven?


Stoppen met brok?

Dat lijkt me zeer onverstandig.. dan moet t beestje gaan leven van een plakje hooi per dag.

Hij zal denk ik wel afvallen, maar of het verantwoord is?


TS, neem even contact op met je veearts, die kan je vertellen hoe je je paardje verantwoord kan laten afwallen.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:41

Ik zou iig de brok minderen. Mijn paard, 7 dagen in de week aan het werk, krijgt een kilootje basisbrok op een dag........ En als ie straks aan het werk gaat, gaat het puppyvet er ook weer af!! Maar het blijft beter om een jong paard schraal te hebben, oa voor zijn gewrichten....

Suc6!! Leuk koppie heeft ie trouwens!

Anoniem

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:42

Waarom is dat slecht, Elaine?

Aan ruwvoer heeft een paard eigenlijk voldoende.
Brokken hebben ze niet echt nodig. Zeker niet als ze niet zwaar werken.
Je kunt voor extra vitaminen bijv pavo vital bij voeren, dat hebben ze max. 100 gram per dag nodig.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:42

meestal gaat het er idd af als je der meer mee gaat doen...
toch vind ik 1,5 kilo brok per dag voor een paard wat niks doet en al te dik is nog veel... in brok zit ook super veel suiker dus misschien dat je daar nog iets aan kan doen... verder zou ik em waarschijnlijk iets meer beweging geven (dat wandelen over het harde is dan wel een goede optie)
heeft ie trouwens wel vriendjes in de wei waarmee die kan rennen/spelen? vaak stimuleert dat ook wel...

Rijan_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 14-05-06

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:44

hoi die van mijn staat nu buiten en krijgt sógens biks en heele schep
een smiddag's hoooi twee plakken en savonds biks en hij doet het er goed op !!! Haha!

LiinDseyy

Berichten: 1205
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Milheeze!!

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:44

Elaine schreef:
ikenindi schreef:



Stoppen met brok?

Dat lijkt me zeer onverstandig.. dan moet t beestje gaan leven van een plakje hooi per dag.

Hij zal denk ik wel afvallen, maar of het verantwoord is?


TS, neem even contact op met je veearts, die kan je vertellen hoe je je paardje verantwoord kan laten afwallen.


Mijn paardje was van de zomer ook te dik, Ze liep toen al wel kreupel enzo. Nou dierenarts is geweest en heeft het volgende gezegd :
Mensen denken dat paarden perse brokken moeten hebben, maar in de natuur krijgen ze dat ook niet.

Ik moest mijn pony 2 dagen op stal zetten en hij mocht geen brok, Hij mocht alleen heel klein haffeltje kuil ( en dat was echt heel klein, vond het zelf gewoon bijna zielig ) na 2 dagen mocht hij smorgens een kwart en savonds een kwart. En nog steeds een klein beetje kuil. Mijn pony viel toen veel af...en dat was maar goed ook...

Anoniem

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:46

Van anderhalf schep brok kan hij ook niet leven hoor.

Van hooi worden ze niet dik, en als je hem eerst vol stopt met brok eet hij niet veel hooi meer nee.

Even in verhouding, wat jouw paard aan brok in1 dag eet krijgt mijn paard nog niet eens in 4 dagen. En die word dan vrij veel gereden.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:01

ik gaf mijn paard toen ie 2,5 was op een dag 2 handjes brok Haha! puur omdat de andere op stal wel brok kregen en zei dan ook maar wat had... en ze is er echt niet slechter op geworden...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:07

nee, een paard kan best zonder brok

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:11

Bij voldoende ruwvoer kan een paard dat niets doet prima zonder brok.
Verder moet dat dier gewoon gaan bewegen! Daar rust een taak voor jou dus. Bij afvallen hoort gewoon beweging.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 09:14

Maar de vraag is dan: hoe?
Ik wil hem niet longeren, lijkt me niet verstandig voor zo'n jong beest en zeker niet met zo'n vette pens. Ik ga nu maar stukken met hem stappen aan de hand, maar ik weet niet of dat echt zoden aan de dijk zet.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:20

jawel. lopen en heel misschien lange lijnen?

Anoniem

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:21

Ik zou iig niet gaan longeren.
Maar je hebt ook al kans dat hij gaat afvallen omdat hij nu geen gras meer heeft Lachen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:25

Stoppen met brok en evt. vervangen voor iets van een pavo koek, zodat hij toch de nodige vitaminen krijgt. Reken op ongeveer driekwart jaar voordat hij weer netjes op gewicht is.

Verder zo lang mogelijk buiten laten staan, op een plek waar hij bewegingsvrijheid heeft maar niet veel kan eten. Dan kun je hem daar voldoende ruwvoer geven. Misschien kun je ook spelletjes gaan doen met je paard?

Je hoeft bijv. niet te longeren maar je kunt wel een bal zijn richting op schoppen en hem zo beweging geven.

Zorg dat hij ontzag krijgt voor de bal, niet zodanig dat hij er bang van wordt, maar zo dat hij er voor weg wil lopen. Zo laat je hem zijn eigen weg kiezen maar wel in een bepaald tempo. gebruik hier ook je stem bij.

Als je wil dat hij stopt knip je een keer met je vingers en steek je de binnenkant van je hand naar hem op. Als het goed is zal hij stoppen bij het knipsignaal en zich naar jou toe draaien.

Het is een hele ontspannende manier van beweging geven, waar het paard zelf ook de ruimte krijgt om aan te geven of het genoeg geweest is.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 09:36

Hij gaat nu inderdaad op de paddock met zandbodem. Lopen op het harde daar gaan we vandaag mee beginnen. Een spelletje is wel leuk, en dat kan op zich ook wel, alleen zijn concentratieboog is nogal kort ( logisch bij een kleuter ). Na twee keer met de bal schoppen heeft hij het wel gezien en gaat hij weer wat voor zichzelf doen ( lees naar de buren kijken ). Hij is ongelovelijk onverstoorbaar en eigenlijk voor weinig zaken ontzag. De eerste twee keer vind hij iets ' spannend ' ( nooit eng )daarna is het al snel afgelopen. Ik vind op zich een heerlijke eigenschap, hoewel ik denk dat hij gewoon erg naïef is.
Ik ben van plan hem nu in de binnenbak te zetten, dan kan hij tenminste niet afgeleid worden door de paarden om hem heen. Misschien heeft hij dan meer zin in beweging Haha!
Ik denk dat als hij het eenmaal echt snapt er wel lol in heeft, ik heb het idee dat hij op zich wel heel graag wil 'werken'. Hij kan al wat grondwerk, we deden afgelopen winter wel al wat, omdat hij toen wat dominant begon te worden ( hij heeft tot 1 jaar geen mens gezien, dus we hadden nog wat in te halen in de omgang ). Hij kan meedraaien op stal: met de hand meelopen, voetjes geven, om en achter. Dat kunnen we dus wat uitbreiden.

lqdo
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:02

Gewoon niet te veel zorgen maken. Ga gewoon een beetje met hem bewegen zoals je van plan was, geef hem het voer wat de stalbaas en de veearts voorschrijft. Stimuleer hem met bewegen. Als blijkt dat het allemaal niet snel genoeg gaat kan je hem altijd nog minder brok geven. Ik denk dat het allemaal wel goed zal komen

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:04

runningkawa schreef:
Waarom is dat slecht, Elaine?

Aan ruwvoer heeft een paard eigenlijk voldoende.
Brokken hebben ze niet echt nodig. Zeker niet als ze niet zwaar werken.
Je kunt voor extra vitaminen bijv pavo vital bij voeren, dat hebben ze max. 100 gram per dag nodig.


Precies !.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:05

Ik zou de biks absoluut minderen, vind het veel voor een 2.5 jarige die niets doet. Dan kan ik mij ook voorstellen dat ie niet zoveel zin heeft in het hooi Knipoog Daarnaast bij soortgenoten zetten zodat hij meer wordt uitgenodigd tot bewegen.

Waar mijn veulen in de opfok staat (bekende trainingsstal in het noorden) krijgen ze in de winter helemaal geen brok. Alleen de veulens krijgen in het eerste jaar brok, maar in de jaren tot ze aan het werk gaan krijgen ze alleen goed kuilvoer. Als het ruwvoer van goede kwaliteit is, is krachtvoer niet nodig zolang ze niet in het werk zijn.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:31

Persoonlijk zou ik ook stoppen met biks. Ik vind het grappig dat mensen denken dat je paard niet blijft leven als hij geen brok krijgt. Die van mij krijgt al een jaar geen brok en enkel hooi, gras en een handje spelt en die moet flink werken hoor. Ze glimt als een spiegel en heeft genoeg energie. Er kan zelfs wel wat vanaf nu Knipoog Als je toch graag krachtvoer geeft zou je misschien ook over kunnen gaan op veel hooi en een schepje muesli die nieuwe van pavo, nature's best geloof ik zit bijna geen suiker in. Als hij uit zich zelf niet veel beweegt zou ik lekker gaan wandelen of fietsen met hem. Veel succes!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 13:34

Ik ga vanmiddag het er op stal nog eens over hebben met de stalbaas, ik vind het ook wel veel. Misschien dat we het een beetje kunnen afbouwen naar elke keer een handje. Anders is het zo sneu, als hij als enige op stal helemaal niks krijgt bij het voeren.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: 2,5 jaar: veel te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:43

Gezien de geringe hoeveelheid hooi die hij krijgt is de kans reeel aanwezig dat een groot deel van de brok niet eens wordt opgenomen.
Ruwvoer (hooi, kuil etc) maakt de darmen actief waardoor voedingsstoffen uit de brok beter kunnen worden opgenomen.
Persoonlijk zou ik het oordeel van de dierenarts afwachten en toch vaker hooi gaan voeren. Stoppen met brok geven lijkt me gezien het feit dat hij nog volop in de groei is ook niet verstandig, maar overgewicht is voor de groei ook niet goed. Je zult dus een goede verhouding moeten gaan vinden. Succes in ieder geval, ik ben heel benieuwd wat de dierenarts zegt.