smakelijke takken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

smakelijke takken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:13

Ik wil graag voor mijn rijpaardje iets om te knabbelen in zijn stal hebben. Hij krijgt 24 uur per dag hooi/kuil, maar wil er iets variatie inbrengen.
Hoorde vorig jaar van bepaalde takken wat gezond en lekker is voor paarden, maar welke waren het ook alweer..?
En hoe kan ik ze het beste aanbieden (hangend/op de vloer)?

Bedankt alvast! Lachen

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: smakelijke takken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:20

Wilgentakken vinden ze heerlijk! Schijnt ook gezond te zijn heb ik wel eens ergens gelezen, er zit een stofje in wat ontstekingsremmend werkt ofzo. (misschien weet iemand anders dat?).
Je kunt gewoon een tak afbreken en in z´n stal leggen. Ze laten alleen het houterige deel liggen.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: smakelijke takken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:21

Van het houterige deel eten ze wel de bast op, hoor Ja

Aangezien ik reuma heb ga ik ook maar aan de wilgentak als dat ontstekingsremmend is Nagelbijten / Gniffelen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: smakelijke takken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:14

berk en wilg zijn erg goed voor paarden. zitten idd stofjes in die erg gezond zijn.
De berk is urineafdrijvend en ideaal voor reinigingskuurtjes. (Voor mensen heb je van Weleda berkensiroop. lekker en gezond).
De wilg is pijnstillend (uit het blote hoofd, salicylzuur geloof ik, de kunstmatige versie ervan wordt nu in aspirines gebruikt), helpt bij de afvoer van schadelijke stoffen uit het lijf door de urine. Hiermee dus ook behulpzaam bij reuma.
Geloof je niet in de heilzame werking van planten: paarden vinden ze erg lekker Tong uitsteken Haha!

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: smakelijke takken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 06:26

Kijk, hier heb ik wat aan!
Dank jullie wel! Ja

Het hoeft niet te dienen als een voedingssupplement, maar zoalng de bijwerkingen geen kwaad kunnen, is het no problem.

Anoniem

Re: smakelijke takken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:26

Als je teveel geeft kun je wel een laxerend effect krijgen, dus rustig beginnen. En weidegang of in de paddock zal een paard leuker vinden dan op een takje kauwen.