Afgevallen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 16:57

Mijn tinker heeft sinds kort een beetje ingevallen heupen en dr buik wordt dunner...
Ik voer haar al extra bij, ze krijgt kuil 2 keer per dag en 2 keer per dag biks, als de wei goed is wat hij meestal is staat ze buiten in het weiland te grazen maar 't werkt niet echt...
Ze is niet echt mager maar ze wordt wel dunner...
Iemand nog tips?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:01

Wanneer heeft ze de laatste wormenkuur gehad?

En je geeft wel aan hoe vaak ze wat krijgt, maar niet hoeveel, en wat voor brok.
Wanneer is de laatste keer de tandarts geweest?
Wordt ze op dit moment bereden?

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:04

Cassidy schreef:
Wanneer heeft ze de laatste wormenkuur gehad?

En je geeft wel aan hoe vaak ze wat krijgt, maar niet hoeveel, en wat voor brok.
Wanneer is de laatste keer de tandarts geweest?
Wordt ze op dit moment bereden?


Ze krijgt paardenbiks, welk merk weet ik niet, maar volgens mij krijgt ze 3 kwart van zo'n schep(voor biks en muesli etc..)

Eeeehm, volgens mij een half jaar geleden

Ja, ze wordt minimaal 5 keer per week minimaal een half uur bereden

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 21:30

WIE???

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:21

Ik zie nog geen antwoord op de vraag wanneer ze voor het laatst een wormenkuur heeft gehad....
Vermagering kan vele oorzaken hebben maar oorzaak nummer 1 is vaak wormen, dat kan simpel opgelost worden met een (goede) wormenkuur.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:48

Volgens mij staat er dat ze een half jaar geleden een wormenkuur gehad heeft. Als dat zo is, is dat veel te weinig en zou ik in overleg met de dierenarts strak ontwormen. Misschien even laten overleggen om de onderzoeken of ze c.q. welke wormen ze heeft.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 17:14

De tandarts is een half jaar geleden.
Tinka heeft 6 weken geleden een wormenkuur gehad en krijgt er over 1 a 2 weken weer 1;)

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:20

van brok worden ze niet dik. Verder zou ik eerst uitzoeken waarom ze dunner is geworden. tanden dus niet en wormen ook niet. heb je een periode meer met haar gedaan, dat zou ook een reden kunnen zijn. Als je het niet kunt vinden kan je evt slobber bijvoeren gehakseld mais en bietenpulp. Bietenpulp wel goed laten weken. Verder kan je ook een scheut olie geven. zonnebloemolie, mais olie of soja olie. mijn paard valt ook wel vaker in maar die loopt in de endurance en dat kost ook hoop vetreserves.

Anoniem

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:26

Mijn oude paard krijgt slobber, met daardoor veulenbrok gemengd en goede kuil.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:38

Laat de DA een standaard bloedtest en mestonderzoek (wormeneitelling) doen. En ontworm alleen als dat noodzakelijk is.

Hooi of kuil kan je bijvoeren zoveel ze op wil eten. Van brokken krijgen ze alleen energie die ze er net zo snel weer uit willen lopen, dus daar worden ze niet snel dikker van.

Ook het aanmaken van de wintervacht kan veel energie vragen, het kan dus ook zijn dat ze daarom nu wat afvalt.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 14:39

@Splash1999: Ik heb haar net 7 weken, en berijd haar wel meer dan eerst, dus denk wel dat het daardoor komt
Maar ik wil graag dat ze een beetje op gewicht blijft, dus zocht ik iets om extra bij te voeren...

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:27

waar staat je paard? op de ossekampweg? ik wel nml.nr 9. evt kan ik wel even kijken als je het fijn vind.