Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 23:59

Mijn verzorgpaarden komen morgen in een 'nieuwe' weide, wie mijn berichten een beetje kent weet dat daar ook een magere drachtige merrie tussen zit. Die ik uit eigen zak terug op krachten probeer te krijgen. De eigenaar zegt dat ze vanaf morgen geen slobber meer nodig heeft vanwege het gras. Toen ik zei dat ze in haar oude weide het gras liet vallen, zei hij dat het gras waarschijnlijk niet smaakte...

Mijn vraag is nu hoeveel voeding zit in de weide van nu? Want ik geef haar nu 3 kilo slobber en een kilo cerevit... dit zet ik straks over naar slobber van Herbasan en Natures Best op advies van Pavo. Daar maak ik dan 2 kilo Herbasan slobber en een kilo natures best erbij, deels vanwege de nieuwe weide en ik wil de overgang naar nieuw voer niet te heftig maken.

De merrie is 20 jaar, de flanken zijn nog steeds ingetrokken en de ribben kun je helaas ook nog steeds tellen. Naar het schijnt kun je pas na 8 weken zien of het voer aanslaat (weet ik persoonlijk niet, want ik heb deze situatie nog nooit meegemaakt) ik voer nu 2 weken slobber, waarvan een week met cerevit en straks wissel ik van voer op advies van Pavo.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:50

Er zit nu nog wel voeding in het gras, maar binnenkort wordt dat steeds minder. Ik zou niet zomaar stoppen met bijvoeren, zeker niet omdat ze nu ook al in het land staat. Als ze het gras laat vallen zou ik sowieso naar haar gebit kijken. Misschien haken enz? dan laten ze nl. ook voer vallen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 14:02

De tanden passen niet meer op elkaar...

ellepel

Berichten: 47434
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:17

dan moet er een tandarts of veearts bij komen die eventueel wat aan het gebit moet doen Knipoog
in overleg daarmee stel je dan ook een voedingsplan op wat op dat paard gericht is

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:03

Volgens mij is de meeste voeding nu wel uit het gras dus zou ik zeker bij voeren. Je kan ook maismeel proberen te voeren dat wil ook nog wel aanzetten.

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:31

Ik zou zeker de paarden tandarts naar haar gebit laten kijken,en evt. laten behandelen.Deze merrie is drachtig en dan is het juist zo belangrijk dat ze goed en hoogwaardig voer binnen krijgt.Het veulen in haar gaat steeds meer vragen.Ook als ze straks zoogt,moet ze zeker haar hoogwaardige voer echt binnen krijgen.Dus mijn advies is om er een goede tandarts bij te halen.Veel succes!! P.S. Wij laten onze Arabieren ongeveer een keer per jaar door de tandarts behandelen,en er zitten altijd wel haken aan hun kiezen.Dus is de tandarts geen overbodige luxe. Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Hoeveel voeding zit nog in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:28

De tandarts is in april geweest en de eigenaar is niet van plan hem weer te laten komen Boos!

Ik voer haar Herbasan met Natures Best bij op advies van Pavo, nu na 2.5 week elke dag bijvoeren beginnen haar flanken zich weer langzaam op te vullen. Ze blijven gelukkig zo lang mogelijk in het land.

Pavo Herbasan bevalt mij beter dan de pavo slobber, als ik zie hoe de merrie erop reageert.

En straks als ze 3 maanden voor de 'bevalling' zit ga ik het mixen met merriebrok.