Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 09:11

Hoi,

Mijn paard eet al 2 dagen niets. Tenminste; hij wil alleen brood, wortels, snoepjes, hooi en gras. Krachtvoer laat hij gewoon staan. Ik heb 'm sinds kort op PAVO sportbrok.
Slobber enz. is ookal geprobeerd. Maar hij is niet ziek of lusteloos. Hij heeft geen lange tanden of haken (is vorige week allemaal nagekeken door de dierenarts), hij is nog even energiek.
Wie weet wat dit kan zijn? Kieskeurigheid? Of moet ik wéér op ander voer overstappen?

Dank u. Vork
Laatst bijgewerkt door Djilna op 15-10-06 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt aangezien paard alleen geen brok wil

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:11

Misschien vindt hij het niet lekker?? Tong uitsteken Ruikt met eten muf ofzo, is z'n voerbak heel vies? Lachen

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 09:24

Nee, hij krijgt gewoon uit een emmer. Die word wel vaak genoeg schoongemaakt. Het voer is fris en ruikt zoet.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 10:57

Kan niemand me helpen? Verdrietig

Sharon_Jims

Berichten: 3451
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Goor

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:24

Ik zou m juist helemaal geen brood apeltjes enzo geven en dan alleen de emmer met voer in zijn stal en kijken wat ie doet! Na een tijdje krijgt ie wel honger en zal ie het gewoon opeten! Ik had er met die van mij ook ff last van! Succes!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:39

Paarden zijn kieskeurige eters. Er zal toch iets met de brok zijn. (hij lust het niet of de brok is niet goed meer).

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 14:42

Ja, maar shcmarathon, dat probeer ik al een paar dagen, hij zal toch íets binnen moeten krijgen.

Ocorde
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:44

Onze friese merrie is vele jaren geleden erg ziek geweest van een "merk" voer, wanneer je haar dit nu voorzet, zal ze er geen hap van nemen, misschien is dit een vergelijkbaar geval?

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:06

Je moet gewoon even alle verschillende soorten krachtvoer uitproberen.. Zolang ze nog wel andere dingen eet, zal ze niet ziek zijn. Zolang ze nog maar hooi en of kuil eet!!Dat is het allerbelangrijkste..

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:51

idd ik hoop dat t werkt met wat muesli er door heen. Anders toch maar een ander merk brok proberen. Die van ons lusten een bepaald soort brok ook niet Clown

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 08:52

Haha, elmiran had 'm gisteren muesli gegeven. Hij wist niet hoe snel hij het naar binnen moest krijgen!
Ja, gelukkig eet hij wel hooi.
Alleen wel vreemd dat hij al weken op dit brok staat en nu opeens het niks vind. Verward

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 08:57

noob eet ook soms een aantal dagen niet. hij is er zelfs weleens voor naar de kliniek geweest een aantal dagen.
Bij hem is het een aantal keren per jaar, dan is hij zijn voer gewoon 'zat' en laat het volledig links liggen. Ook als dat het enige is wat hij aangeboden krijgt.
Als hij weer zo'n bui heeft, verhogen we zijn hoeveelheid kuil, muesli en wortels, maar blijven hem zijn brok aanbieden. Eet hij het niet op? Bij de volgende (brok)voerbeurt, het oude eruit en nieuw brok erin.
Succes!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:20

Okay.. Goede tip! Ga ik proberen. Dat kan best zo bij hem zijn hoor. Picasso is ook niet zo'n grote eter.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:03

R_ChiChi schreef:
Haha, elmiran had 'm gisteren muesli gegeven. Hij wist niet hoe snel hij het naar binnen moest krijgen!
Ja, gelukkig eet hij wel hooi.
Alleen wel vreemd dat hij al weken op dit brok staat en nu opeens het niks vind. Verward

Je kan hem ook gewoon een goede muesli blijven voeren hoor! Is precies hetzelfde, en inderdaad, de meeste paarden vinden het veel lekkerder. Ik denk niet dat je een paard kan dwingen om iets te eten.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:29

volgens mij is muesli geen krachtvoer Knipoog maar ruwvoer. Ik zelf vind dat je krachtvoer niet zomaar kunt vervangen voor alleen muesli.
Zou gewoon verschillende soorten brok uit proberen, of op die vorige brok over gaan die hij eerst had.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 19:35

Muesli is zeker wel krachtvoer. Er zit van kaf doorheen maar er zit ook haver, biksbrokjes, maïs, enz. doorheen!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:41

Elmiran, muesli geen krachtvoer Verward Heb je ooit wel eens gekeken op de websites van verschillende voermerken? Daar kun je toch heel duidelijk zien dat muesli wel degelijk een krachtvoer is....

Ruwvoer is het iig zeker niet. Tenzij jij vindt dat muesli eruit ziet zoals gras, hooi, voordroog, lucerne, enz....

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:05

elmiran schreef:
volgens mij is muesli geen krachtvoer Knipoog maar ruwvoer. .

Knipoog Je kunt biks heel goed vervangen door een goede muesli hoor!!!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:14

Ja. Ik probeer 'm steeds wel een handje biks erbij te geven. Maar echt lekker vind ie het niet.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard eet al 2 dagen niets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:34

R_ChiChi schreef:
Haha, elmiran had 'm gisteren muesli gegeven. Hij wist niet hoe snel hij het naar binnen moest krijgen!
Ja, gelukkig eet hij wel hooi.
Alleen wel vreemd dat hij al weken op dit brok staat en nu opeens het niks vind. Verward

Misschien net een nieuwe zak opengemaakt? Het kan zijn dat je net een zak treft die anders smaakt en er zijn paarden die heel pietluttig kunnen reageren op "anders". Verder heb ik ook begrepen dat sommige paarden vreemd kunnen reageren op Pavo-voer, dus misschien heb jij net zo'n exemplaar Clown
Zolang hij zijn ruwvoer maar goed eet, is er nog niet zo heel veel aan de hand, maar ik zou zelf overwegen om op ander krachtvoer over te gaan.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:44

Djilan schreef:
Elmiran, muesli geen krachtvoer Verward Heb je ooit wel eens gekeken op de websites van verschillende voermerken? Daar kun je toch heel duidelijk zien dat muesli wel degelijk een krachtvoer is....

Ruwvoer is het iig zeker niet. Tenzij jij vindt dat muesli eruit ziet zoals gras, hooi, voordroog, lucerne, enz....


Bloos is idd krachtvoer Clown , maar ik denk dat je brok niet zomaar kunt vervangen door Muesli. Vooral niet als je intensief rijd.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:47

Hangt ervan af welke muesli je neemt. Er is net zoveel verschil tussen verschillende muesli's als tussen verschillende soorten brok. Het grootste verschil zit hem in het gewicht. Een muesli is over het algemeen lichter dan brok. Dus 1 ltrschep muesli is niet evenveel als 1ltr schep brok. Vaak kun je er vanuit gaan dat een ltrschep muesli 500 tot 700 gram is en 1 ltr brok 1 kg tot 1,2kg.
Meten is weten in dit geval.

En er zijn muesli's die net zo hoog, zo niet hoger in de energiewaarde zitten dan brok. Dus je kunt makkelijk brok vervangen door muesli, je moet alleen even in de gaten houden of je wel evenveel geeft Knipoog

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:51

Clown oke weet ik dat ook weer. Maar als je echt intensief rijd en ook wedstrijden gaat rijden heeft je paard daar dan wel genoeg aan?
Hoorde pas van m'n moeder dat muesli wel een stuk duurder is dan brok Clown dus dan ben je wel meer geld kwijt Verdrietig

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:03

Ja daar heeft je paard genoeg aan (naast natuurlijk voldoende ruwvoer) mits je natuurlijk dan een muesli met voldoende energie kiest.
Muesli's zijn inderdaad vaak wat duurder per kg, dat klopt Knipoog

De TS kan dus proberen om een tijdje een muesli te voeren of anders een ander merk brok.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard eet al 2 dagen geen krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 21:00

Hmhm, ga ik zeker proberen! Haha!