Rustig paard wakker maken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amarjet
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-09-05

Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 14:08

Hallo allemaal,

Ik heb een grote kwpn van bijna 1.80 m die heel maar dan ook heel rustig is in zijn karakter. Ik heb hem door de manier van rijden al iets vlotter gekregen maar nou wil ik hem ook door middel van voer oppeppen omdat ik hem nog steeds te sloom vind. Ik wil dat hij meer uit zich zelf gaat en blijft door lopen en dat ik hem niet de hele tijd achter zijn vodden moet zitten.
Ik voer nu drie schepen hippostar prestatie brok, twee scheppen haver en 1 schep kruiden mueslie uit het pavo dresuur menu per dag maar dit heeft niet genoeg effect. En uiteraard voor ik hooi en kuilgras bij.
Weet iemand welk merk en type brok en/of ander voer je het beste aan dit paard zo kunnen voeren om hem zoveel mogelijk (buiten de trainings methode om) extra op te peppen met voer.

Alvast bedankt

lyndsey
Berichten: 121
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:04

ik schrik best van de hoeveelheid voer, als ik het goed begrijp krijgt hij 6 (!) scheppen per dag? je kunt idd met haver sommige paarden 'wakker' krijgen, maar dat geld lang niet voor ieder paard ,heb van sommige mensen gehoord dat haver een fabeltje is om je paard 'heet'te krijgen.

als ik de hoeveelheid voer zie denk ik dat je er niet veel meer/of anders kunt geven. sommige paarden zijn nu eenmaal sloom/rustig van karakter dat krijg je er niet 'uitgevoerd' in de meeste gevallen. (mijn paard is hetzelfde)

misschien een vitaminespuitje of opkikker ofzo? zou niet met hoeveelheid brok die hij nu krijgt nog meer omhoog gaan.dadelijk sta je met een bevangen paard

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:07

Het is wel een paard van 1.80, dus ik vind het eigenlijk niet overdreven veel voer als hij hard moet werken.

Wat doe je met hem, dressuur? In dat geval toch wat variatie erin gooien, buitenritjes maken voor een 'fris' gevoel.

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:08

zorg ook dat je paard niet te dik is... pas als hij op goed gewicht is met conditie zal hij wat wakkerder worden... verder kan je pure zwarte haver bij gaan voeren ?
suc6 !

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:09

Red Cell, daar zitten naast alle nodigen vitaminen en mineralen ook ijzer in voor extra uithoudingsvermogen, mijn vorige paard werd er een stuk voorwaartser en alerter van, oa de paardedrogist verkoopt het, je moet het wel een beetje opbouwen anders heb je gelijk een bommetje Lachen

Irisjuh_th
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:01

Jaa red cell is een hele gOede die gebruikt mijn nicht oOwkk

amarjet
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 11:12

Bedankt voor jullie reacties.
Ik train best veel met mijn paard ik rijd fanatiek wedstrijd bijna elke weekend. Ik ben nu net even wat rustiger aan het trainen omdat het net iets teveel is geweest de afgelopen weken. Maar mijn paard was toen ik hem nog niet zo veel trainde ook al sloom.

Mijn paard heeft ondanks de hoeveelheid voer geen grammetje vet, mijn paard is eerder te dun dan te dik. Vorige winter kreeg ik dit paard en toen voerde ik hem in de winter hele grote bergen met kuil omdat ik hem te dun vond. Hierdoor kwam heel langzaam een beetje bij kwa gewicht verder had hij geen last van de hoeveelheid eiwitten in het kuil.

Als je de adviezen op volgt volgens de verpakkingen waar het voer in zit zou een paard van 600 kg voor onderhoud 2,5 kg per dag moeten krijgen en per uur arbeid 1,5 tot 2,5 kg extra per dag. Mijn paard weegt wel wat zwaarder dan 600kg dus volgens de verpakking zou hij ongeveer 5 tot 6 kilo brokken per dag moeten hebben.

Dit lijkt erg veel maarja mischien heeft hij het toch gewoon nodig.

lyndsey
Berichten: 121
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:07

ik had eroverheen gelezen dat het een paard van 1.80 was,en wist niet dat je zo serieus met hem trainde Bloos als hij geen grammetje vet heeft dan heeft hij het voer duidelijk nodig.

misschien dat je ipv 1 schep haver 2 scheppen doet en de meusli weglaat o.i.d

en vergeet niet, je krijgt het er niet altijd uitgevoerd dat 'wakkere', is hetzelfde bij mijn paard is ook een hele coole kikker die zich nergens druk over maakt. had hem ook liever wat sneller maarja..
(voordeel van de mijne is wel dat hij in de winter heel wat wakkerder is ivm de kou).

misschien is het een optie om het in het bos/buiten dressuur matig (in hoeverre dat het kan) te trainen daar zijn ze over het algemeen ook een heel stuk wakkerder en sneller.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:49

Heb je weleens geprobeerd hem minder brok te voeren? Mijn merrie is ook niet erg wakker van zichzelf, die stond 's winters op 3 kilo sportbrok en dan was ze nog niet erg voorwaarts. Nu staat ze op 1/2 kilo sportbrok en 3/4 kilo kruidenmelange (per dag! niet per keer) en heb ik ineens een heel ander paard. Ze is voorwaartser van zichzelf en ook in de omgang een stuk actiever. Ook mijn paard train ik 6 dagen in de week vrij intensief en dit is echt genoeg.
Die 1/2 kilo brok is eigenlijk nog van het opbouwen na een periode van allerlei blessures, maar ik heb het idee dat ze van meer brok alleen maar sloom wordt. Het klinkt waarschijnlijk heel raar (ik denk dat ik het vorig jaar ook niet had geloofd Clown), maar misschien is het het proberen waard? Want om nu nog meer voer in je paard te stoppen lijkt me ook geen optie. En dik worden ze niet van krachtvoer maar van ruwvoer, dus ik kan me niet voorstellen dat hij veel te dun wordt als je minder brok voert.

Anoniem

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:39

Die hoeveelheid brok hoeft niks te zeggen, mijn paard; een forse Friese merrie krijgt thuis schrale weidegang en 2 handjes muesli met supplementen; ze is super gevuld en in prima conditie. Voor de keuring stond ze ergens anders, merendeel binnen en ze krijgt 1.5kg brok en dan nog een enorme kwak haver; ja raad eens.. ze werd alleen maar dun! En echt niet zoveel heter...
Je geeft echt gigantisch veel krachtvoer Bloos! !
Anyway, lijkt je paard er allemaal wel zin in te hebben zeg maar? Ik zou iig de krachtvoer afbouwen en wat meer variatie toevoegen in de training.. Wie weet heeft dat effect.. Succes!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:36

Mijn paard is ook een luie donder, maar die ga ik absoluut niet meer krachtvoer geven.
Hij krijgt nu wel lucerne, heeft qua energie een ietsie toegevoegd en hij is een stuk voller qua bespiering.
Ik denk dat afwisseling en consequentie de beste oplossingen zijn voor jouw paard.

Cowgirl

Berichten: 23764
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:49

Ik vind het ook teveel en teveel verschillende soorten voer.
Soms zie ik mensen wel 10 verschillende dingen geven...dat snap ik echt niet.

Ik zou in iedergeval terug stappen naar hooguit 2 soorten voer. Een goede sportbrok en wellicht haver of een sport muesli

Loopt het paard wel buiten? Heeft ie voldoende contact met andere paarden, is er genoeg afwisseling in het werk.
Een paard wat tussen de oren niet lekker is zal nooit harder gaan lopen.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:53

Ik zou het idd ook zoeken in de afwisseling, buitenrijden, springen en niet in de hoeveelheid voer.

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:04

Apple schreef:
Ik zou het idd ook zoeken in de afwisseling, buitenrijden, springen en niet in de hoeveelheid voer.


Mee eens.

Je kan een paard trouwens wel heet krijgen met haver, maar dan moet je er niet teveel van voeren. Er zit een stofje in waarvan ze heet worden als ze er te weining van krijgen. Voer je teveel haver dan krijg je juist een heel sloom paard.

Wat er op de voerzakken staat qua hoeveelheden kan je negeren. Dat slaat op de portomonee van de fabrikant en op de hoeveelheden vit.min. per kg voer, maar dat kan je opvangen met een supplement. Mijn pony van 148 en ruim 400kg zou volgens de zak ook minimaal 2 kg per dag moeten hebben, maar dat is echt niet gezond voor hem.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:06

Als je hard met je paard aan het trainen bent kan hij dat ook zat gaan worden...probeer afwisseling in het werk te krijgen, ga wat vaker een buitenrit maken.

Ander voer kan ook voor ongewenste effecten zorgen...dat de energie die het paard krijgt omgezet wordt in ongewenst gedrag ipv drang naar voren.

Door je manier van rijden kun je een dier oppeppen, wat scherper maken. Kijk verder of het bloed goed is, en maismeel wil ook helpen om een paard wat dikker te maken. Scheutje (lijnzaad)olie over het voer kan ook veel effect hebben.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:38

let wel op!

je zegt dat je denkt dat het niet teveel is voor je paard wat je nu voert.
echter is het zo dat paarden vaak meer uit hun voer halen wanneer er mindere hoeveelheden worden gevoerd.
wanneer er grote hoeveelheden worden gevoerd halen paarden vaak veel minder voedingsstoffen uit hun voer en worden er als het ware lusteloos van en hebben minder energie!

probeer met de hoeveelheden te experimenteren!

in de training moet je je paard meer te zien motiveren, door veel verschillende oefeningen te rijden, met name heel veel schakelen en wachtoefeningen doen in alle figuren en oefeningen die je rijdt.

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:21

zooooooooo dan kijk je uit dta je paard dalijk niet bevangen wordt 6(!!!!!!!) scheppen verschillende brok woooooww das echt wel veel hoor!!! en dan nog kuil erbij!!

pas op hor!
maargoed ik zou het werk heel erg gaan afwisselen , heel veel w8 oefeninegn doen en veel tempowisslingen ( shijn overgangen , overgangen enz) de ene dag buiten rijden , dan eens in de bak , dan eens springen dagje longeren , weer eens rijden in de bak enz. en laat hem eens lekker met wat andere parden buiten staan misschien vind hij dat wel leuk ....

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:00

Houdt hem idd fris met afwisseling... een sprongetje tussendoor, lekker los gooien, buitenritje oid.
Die van mij veranderde in een bom door Pavo multivit 15 (als ik me het goed herinner) Met Warina was toen echt niets meer te beginnen Haha!

megahelm

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:35

Ik denk ook dat je het eerst eens met wat afwisseling moet proberen. Dan wordt je paard vanzelf enthousiaster in zijn werk

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:17

misschien eens een bloedtestje laten doen om te kijken of hij niet wat mist?

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:49

Minder is meer, door minder te voeren kan je paard zich ook beter gaan voelen.
Mijn paard van 1.75 staat 2.5 kg/3.0 kg. Meer dan zat!

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:03

Volgens mij voer je idd veel te veel. Mijn paard was ook erg sloom. Ik heb van alles geprobeerd met voer (muesli, alle sorten brok, granen mix). Toch leek het alsof hij alleen slomer werd! Nu heb ik hem alleen op hooi en 1.5 scheep Havens Reform muesli per dag, meet een vitamine en een mineral blok (heeeel belangerijk). Hij is nu juist VEEEEl voorwardser. Maar hij staat nu ook de hele dag buiten in de padock, en niet meer 18 uur per dag op stal. Dat is funest voor een koel paard. En bloedtest is ook een goed idee.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:11

Het is wel heel veel, 6 kilo. Mijn paard meet ook 1.80 en leeft op 2 kilo basisbrok. Hij is dagelijks aan het werk.

Als je hem echt niet dikker krijgt, is het misschien een idee om zijn tanden na te laten kijken. Als hij haken of iets dergelijks heeft kan hij niet goed malen en daardoor niet alle voedingstoffen uit het voer halen.

Suc6!

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:50

Bekijk je voersoorten eens serieus. Is die prestatiebrok wel echt een prestatiebrok (qua energie en vitaminisering). Van de kruidenmelange weet ik bijvoorbeeld dat het wel een echt sportvoer is. Ik zou eens een serieuze afweging maken of ik niet veel liever minder van een super goed voer zou willen geven in plaats van veel van een minder voer. Mijn keze zou zijn om al die andere frustels weg te laten en over te stappen op bijvoorbeeld de kruidenmelange.

Je kunt op www.pavo.nl de rantsoencheck doen om te kijken wat voor jou paard een geschikte hoeveelheid krachtvoer is.

In hoeveel voerbeurten voer je nu je voer? hanteer maximaal 2 kg per voerbeurt (nog minder is beter) ivm met de daadwerkelijke opnamen van je voer. Als je het nu in porties van 3kg per keer erin stopt gaat de benutting ook achteruit.

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rustig paard wakker maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:39

lightmorebh schreef:
misschien eens een bloedtestje laten doen om te kijken of hij niet wat mist?


Idd... paarden die stoffen missen of bv bloedarmoede hebben kunnen zich ook lusteloos voelen, en voor de ruiter lijkt het paard dan sloom en braaf.