Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 22:47

Ik weet het echt niet meer. Mijn merrie is echt vreselijk met eten. Ze krijgt nu sinds een half jaar. Onderhoudsbrok van hippostar en die kruidenmuesli. Nu stopt weer met het eten van die muesli. Ik ben minder gaan voeren. Ze vist haar brokken eruit en laat de muesli liggen. Frusty
Dit is inmiddels de zoveelste muesli die ze niet meer eet. Ik heb pavo gehad, eigen merk van Vente, cavalor (juniorix) en ook balance van Hartog. En nu na een half jaar laat ze weer die muelsi staan. Oja en als veulen kreeg ze equiral qi. Ziek

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil niet alleen brokken geven, omdat ze aanleg heeft voor krijgen van maagzweren.

Ik dacht eindelijk de juiste combi gevonden te hebben. Nu blijkt het het toch weer niet te zijn.

help!!! Verward

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:32

Bij mij hielp een paar dagen een paar eetlepels appelmoes over de muesli. Ze heeft quadrisol over dr muesli gehad en dat schijnt heel vies te zijn. Sindsdien hoefde ze de muesli niet meer. Alles wat uit haar ton kwam associeerde ze met quadrisol. Zelfs toen ik andere muesli er in had gedaan. Nu staat ze na het rijden al met haar hoofd boven de voerbak en kan niet wachten tot ze haar muesli krijgt. Lachen

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:33

Mijn paard staat nu op Marstall en dat hij heeft hij nog nooit laten staan.
www.equitotaal.nl

Anoniem

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:02

Ik snap niet waarom ze van muesli geen maagzweren krijgt? Ik zou gewoon een goede brok geven, eentje die hoogwaardig is in voeding en dan weinig er van voeren. Verder gewoon heeel veeeeel goede kwaliteit hooi. Hooi is altijd goed en daar kunnen ze het echt goed op doen. De brok is een extraatje, een aanvulling op het hooi, desnoods een klein schepje goede voedingssupplement over een handje brok.

Sinds ik hooi als basis heb en een beetje ter aanvulling bij voer, heb ik een paard dat beter in zijn vel zit, goed in zijn haar/glans en voldoende energie heeft.

Mensen zijn vaak te bang dat als ze geen scheppen brok en muesli kunnen voeren dat hun paard te kort komt en niet goed genoeg te eten krijgt. Mijn paard eet overigens eerst zijn hooi op voordat hij zijn krachtvoer op eet, jawel als hij op stal komt eerst een paar hapjes en dan zijn hooi. Is toch lekkerder vind hij. Ik had nog een zak brok staan die ik gekocht had omdat ik mijn muesli niet kon krijgen. Die zak moest op, nadat hij al 3 jaar geen brok had gehad, vond hij het eigenlijk niet zo meer. Met lange tanden werd als laatste de bak leeggegeten.

Wellicht ligt die muesli toch te zwaar op haar maag.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:06

Die van mij is ook een erge kieskeurige tante en ze krijgt Equisanum Kern. Hier zit al een appelsmaakje aan. Verder krijgt ze heel erg veel hooi in de zomer of gras, en in de winter kuilvoer. Ik heb inderdaad ook hooi als basis, en deze muesli is speciaal voor erbij te voeren. De basis moet dus hooi zijn, en deze muesli vult de overgebleven mineralen en vitamines aan. Heel veel succes ermee!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:50

Brok is eigenlijk hetzelfde als muesli alleen is alles samen geperst.

Muesli ziet er voor de consument lekkerder uit.

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 21:01

klopt maar op de muesli moet meer gekauwd worden en ook in de maag moet er meer meegedaan worden. Ik heb er onlangs een topic over gehad en daar is duidelijk uit gebleken dat mensen het met me eens zijn.

Ze krijgt voldoende hooi. Doordat brok meteen uit een valt als het vocht op neemt hoeft de mag er minder mee te doen en is het voedsel wat in de maag komt droger. Muesli neemt niet meteen al het vocht. Vaak zijn paarden die gevoelig zijn voor maagzweren paarden die niet genoeg speeksel maken.
Daarom is de muesli voor mij belangrijk.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:11

ik zou echt eens die equisanum proberen als ik jou was.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:26

Yep, Equisanum wordt door vrijwel alle paarden zeer smakelijk gevonden en daarbij is de kwaliteit ook uitstekend.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:31

En mocht dat niet baten zou ik haar eens laten controleren door een DA of door de paardentandarts. Misschien kan ze muesli niet goed kauwen, al lijkt me dat sterk als ze hem eerst wel gewoon at.

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 21:34

Daarbij eet ze de rest wel normaal. Ook is ze afgelopen voorjaar gecontroleerd en gevijld door de tandarts.
Ik heb vandaag verschillende muesli's voor haar neus gehouden en ze at ze allemaal behalve de mijne. Dus ik vrees iets anders zoeken. Ik heb net gekeken voor equisanum, maar helaas is dat bij mij in de buurt niet verkrijgbaar. Dus ik ga eens sterk nadenken en anders begin ik gewoon weer van voren af aan met mijn muesli rijtje.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:14

Citaat:
Vaak zijn paarden die gevoelig zijn voor maagzweren paarden die niet genoeg speeksel maken


Ga hierin mee. Wat vaak dan helpt en eigenlijk op bijna geen stal gebeurd is dat je eerst hooi moet voeren en pas na een uur tot anderhalf het brok.
Door het eten van hooi wordt de speekselproductie gestimuleerd en doordat ze dan al eten in de maag hebben eten ze ook minder gauw hun brok op, wat weer de kans op problemen door te snel eten vermindert.

Wel lastig trouwens dat soort kieskeurige paarden.

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 08:44

@wsundayl gelukkig eet mevrouw eerst haar hooi en dan het krachtvoer.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:49

als je dan liever muesli wilt voeren maar je paard eet het niet,dan stap je toch over naar een vitamine/mineralen brokje???

zijn er genoeg van,weet je zeker dat je dier geen rommel binnenkrijgt en alleen de benodigde vitamines..
voor de extra geef je dan een wortel of een appel....
probleem opgelost toch?

enne idd, wat de anderen zeggen. je paard komt op stal dan eet het zijn hooi, halverwege kun je prima je krachtvoer gaan geven..

Anoniem

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:55

Dat is ook een idee, je paard gewoon veel hooi laten eten en als jij komt kun je eventueel na het rijden desnoods slobber met een vit/min. schepje erdoor geven. Dat is genoeg nat.

Mijn paard maakt ook heel weinig speeksel aan en hij spuugt ook halverwege steeds de helft uit zijn mond omdat hij dan een droge mond heeft, ik doe er dan wat water bij, zodat hij ook al wat vocht mee krijgt. Meteen daarna begint hij aan zijn hooi en dat moet hij kauwen en zijn speekselproduktie komt dan ook op gang,waardoor het samen met zijn muesli denk ik wel goed in zijn maag vermengd wordt.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:01

Lijkt een beetje op een kat die ik heb gehad, die wilde ook steeds weer iets anders. Boos!
Ze vond iets een tijdje lekker en dan was het net of was ze er uitgegeten en als ik dan weer een ander merk kocht vond ze dat weer erg lekker.
Heb nu gelukkig 3 katten die niet zo zinnig zijn en mijn paard eet ook wat ik hem voorzet, die krijgt hooi, kuil en een paar handjes Action Standaard brok. Vork

Kan je geen advies geven heb niet veel verstand van muslie, maar wens je veel succes en hoop dat je iets vindt wat ze blijvend graag eet, want het is knap lastig als je steeds met een halve zak blijft zitten. Verdrietig

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 09:13

@Ulfeino nu met een hele zak.

Ik geef haar nu ff een paar dagen geen muesli en dan ga ik het over paar dagen weer proberen. Werkt het niet ga ik op zoek naar iets anders.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:28

Is slobber niet iets?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:32

Russel heeft een goed punt daar.
Paarden die maagzweer gevoelig zijn (en dat zijn er meer dan je denkt) kan je beter op een ruwvoer rantsoen zetten en daarnaast een beetje onderhoudsbrok, desnoods aangevuld met een preparaat.
Wij voeren 3 keer per week een handje brok met een schepje HippoMax voedingspreparaat op aanraden van de DA. Daar doet hij het prima op. En hij loopt toch zo'n 2 tot 3 uur op een dag hoor.
Ik denk dat wij met voeren te veel denken als mens ipv uit het oogpunt van een paard.

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:57

En hoe kom je erachter of je paard maagzweer gevoelig is? De dierenarts vertelde dat het aan het bloed eigenlijk amper/niet te zien is en dat je voor zekerheid een (peper)duur onderzoek kan laten doen. Maar ik neem aan dat er nog andere verschijnselen zijn. Ik las ergens dat je paard bijna niks kan laten zien en het toch hebben en ik heb van iemand gehoord dat een paard met een maagzweer uit zijn mond stinkt, dat je het ruikt? Dat laatste lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik heb er ook geen ervaring mee, dus ik weet het niet!

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 19:33

Mijn merrie heeft als veulen een maagzweer gehad dat is toen via onderzoek vast gesteld. Ze blijven daar gevoelig voor. Idd het is niet eenvoudig vast te stellen. Maar naar eindeloos zoeken is het door een dierenarts vastgesteld

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Ik weet het niet meer... (merrie stopt met eten muesli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:14

Bloedonderzoek laat wel iets zien. Verder staan ze vaak wat met de buik opgetrokken zoals een hazewindhond zeg maar. Daarnaast zijn ze erg lusteloos, willen ze weinig, zijn ze mat. Sommige paarden hebben een verminderde eetlust en vallen af, sommige paarden worden dof, maar helaas hebben ze dit niet allemaal. De enige manier van zeker weten is of laten scopen of een week maagzuurremmers geven om te kijken hoe ze daarop reageren.. merk je dan verschil kun je ermee doorgaan en zo niet tsjah dan weet je nog niks... een maagzweer is een lastig iets.