distels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

distels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 09:53

hoi,

we kwamen laatst tot de ondekking dat me bram (paard) distels eet
we weten wel dat hij vroeger op een weiland heeft gestaan met alleen maar distels en ook alleen dat at.
kan dat ermee te maken hebben?
en wat kunnen we erraaan doen en hoe schadeljk is het???

groetjes..

linda22

Berichten: 423
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: utrecht

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:18

Dit volg ik even. Mijn paard at ook distels als hij in de paddock stond. Die waren gesnoeid ofzo en lagen dus verdroogd op de grond.

Ben ook erg benieuwd of dit nou goed voor ze is.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:36

Distels eten kan duiden op een probleem met de lever en/of nieren.

Anouar at ook enorm veel distels, bleek dus dat hij last van z'n lever had door het krachtvoer. Sinds hij geen krachtvoer meer krijgt eet hij nooit meer distels.

Laatst ging hij ineens als een gek weegbree. Dus ik opzoeken waar dat goed voor was. Stond er: bij ontstoken wonden.
Op dat moment had hij een hoefzweer, dus van die ontstoken wond klopte als een bus.

Echt heel grappig om je daar een beetje in te verdiepen. Door te kijken naar wat je paard eet leer je zoveel

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:59

Lenneke_ schreef:
Distels eten kan duiden op een probleem met de lever en/of nieren.

Anouar at ook enorm veel distels, bleek dus dat hij last van z'n lever had door het krachtvoer. Sinds hij geen krachtvoer meer krijgt eet hij nooit meer distels.



even vraagje aan jou...ik weet haast wel voor 99% zeker dat mijn pony ook niet tegen krachtvoer kan, dus wil ik daarmee gaan stoppen.
maar omdat het hooi wat mijn dier ktijgt niet toereikend is in vitamines en mineralen moet hij dan toch wel iets krijgen.
wat geef je jouw dier nu om daar aan toe te komen?
heb je daar een speciaal supplement voor?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:02

Hij krijgt pavo koeken, kippenvoer (gewoon granenmix) en wortels.
Hij had altijd last van mok, mijt, rare korstjes op z'n benen, zonnebrand, gevoelige rug, allemaal van die kwaaltjes waar je je in eerste instantie niet druk om maakt.
Ze verdwenen als sneeuw zonder zon toen hij geen voer meer kreeg.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:15

ik vraag me soms echt af wat ze tegenwoordig allemaal in het voer stoppen..

Knipoog de mijne is ook gek op mariadistel, ik laat het hem gewoon eten..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:17

Lekker laten eten lijkt me wel verstandig, ze doen het tenslotte ergens voor

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:19

nadeel is wel weer dat als ik ga kijken bij die pavo koeken dat er
Zetmeel & suiker 31,0 % in zit.....
en toegevoegde suiker is nou net iets wat de mijne eigenlijk niet moet hebben Knipoog

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:20

Dat is zo, maar misschien is het minder dan in brok ofzo.
Ik zou anders ook niet weten waarom Anouar daar wel tegen kan

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:28

kwestie van uitproberen denk ik Haha!

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:16

okeej dus zever ik nu begrepen heb heeft hij missscien wat aan zijn lever en nieren of ken die niet goed tegen krachtvoer.,
hij had 2 jaar terug wel een maagzweer maar die is nu al weg dus dat is niet iets waarvoor die distels eet denk ik ... toch?

Eline_

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-03-06

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:22

misschien heeft hij dan wéer een maagzweer?
even laten onderzoeken misschien..

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:44

ja ik zal het even doorgeven

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:47

loekie schreef:
okeej dus zever ik nu begrepen heb heeft hij missscien wat aan zijn lever en nieren of ken die niet goed tegen krachtvoer.,
hij had 2 jaar terug wel een maagzweer maar die is nu al weg dus dat is niet iets waarvoor die distels eet denk ik ... toch?

Krachtvoer hoeft niet de oorzaak te zijn. Krachtvoer had bij mijn paard een negatieve werking op de lever. Maar dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn.

Heeft je paard verder nog (vage) klachten die je niet zo 1 2 3 zou opmerken? Bijvoorbeeld mok, piepkleine korstjes aan de benen, zonnebrand, of misschien iets anders?

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:34

Mijn paarden zijn ook gek op distels, maar zijn zover ik ken zo gezond als een hoentje.. Misschien vinden sommige het gewoon lekker? Haha!

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 08:41

ja hij heeft mok maar is verder gezond. vacht glimt onwijs hij word wel ouder gras blijft ook met proppen tussen zen tanden zitten maar dat heeft bijna elk oud paard wel...

Anoniem

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:34

Sluit me bij Lenneke aan, niet ieder paard kan niet tegen krachtvoer, het kan van alles zijn.
Sommige zullen het ook wel lekker vinden ja, das moeilijk te zeggen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:50

lenneke, heb jij een speciaal boekje over kruiden en paarden want ik weet dat wat voor mensen geldt, niet altijd
voor paarden opgaat. ik weet alleen niet bij welke planten wel en welke niet. misschien moet ik de homeopate eens vragen hoe dat zit Ja
ze eten bepaalde dingen ook omdat ze het lekker vinden, en de kruiden/planten zijn vaak in bepaalde seizoenen aanwezig. ik denk dat wat ze eten ook vaak een mooie ondersteuning is in hun gezondheid. als de distels bloeien en gam krijgt ze voor zijn neus eet hij ze ook lekker op, maar dat doet hij met alles uit de natuur.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:52

Ik heb nog geen boekje voor paarden kunnen vinden.
Maar als er staat dat distels een positieve werking hebben op de lever, alle kwaaltjes die hij heeft kunnen duiden op een minder werkende lever en nadat ik hem geen krachtvoer meer gaf de kwaaltjes als sneeuw voor de zon vedwenen en hij nooit meer een hap van een distel neemt gaat er bij mij toch wel een belletje rinkelen

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:26

er worden soms antwoorden gegeven, met een volle overtuiging in de trant van ....IK GEEF GÉÉN KRACHTVOER meer.....vervolgens verderop lees je ......ja, maar wel pavokoeken ,granenmix.....DUS......muesli !!!
Ieder paard zoekt in de natuur dat bijelkaar wat het nodig heeft....helaas zijn niet alle weilanden zo goed gevuld en moet je ze dan wat extra geven, het meest natuurlijke is de muesli zonder haver & energie ! De brok is onnatuurlijker en wordt door sommige paarden , vooral met gebidsafwijkingen>moeilijker kunnen kouwen..., dus slechter door het lichaam opgenomen en verwerkt, daardoor moeilijker de afvalstoffen kwijt kunnen op de natuurlijke weg met als gevolg, huidproblemen(exceem,droge huid,kale plekken,slechte verharing enz.), lever en nierproblemen, mager worden, hoesten + slecht slikken , maar ook psychische problemen enz.
Brok ontneemd vocht uit het lichaam en muesli niet, het is dus echt wel de moeite waard om het uit te proberen, maar een paard die extra moet doen ,werken, veulen dragen/verzorgen, of revalideren heeft ook ondersteuning nodig en is hooi alléén niet voldoende.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:30

Ik geef kippenvoer, dat is géén meusli

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:46

precies....een granenmix...voor kippen....niet zo uitgebreid als de muesli zonder haver & energie , DÁT is namelijk voor paarden en niet voor kippen......door de pavokoeken vul jij zijn tekort mede op, maar hier zit veel zetmeel en suikers in verwerkt en dat is weer héél negatief!
Als jouw paard het hier goed op doet moet je het zo laten, net als biks of muesli of alléén gras/hooi, het gaat tenslotte om het paard, die moet vrolijk en gezond door het leven gaan !!!!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:29

Lenneke_ schreef:
Ik heb nog geen boekje voor paarden kunnen vinden.
Maar als er staat dat distels een positieve werking hebben op de lever, alle kwaaltjes die hij heeft kunnen duiden op een minder werkende lever en nadat ik hem geen krachtvoer meer gaf de kwaaltjes als sneeuw voor de zon vedwenen en hij nooit meer een hap van een distel neemt gaat er bij mij toch wel een belletje rinkelen

zeker hoor, dat zal ik ook niet ontkennen, maar in zijn algemeenheid nemen paarden bepaalde kruiden/planten/bomen tot zich zodat de gezondheid in balans blijft. Lachen helaas is dat erg lastig.

Mananeh

Berichten: 339
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Winschoten

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:51

Veel paardeneigenaren zullen wel eens hebben opgemerkt dat hun paard graag de
`gewone` distels eet, een familielid van de mariadistel, vooral in de Lente en
de Winter. De volharding in het erbij komen en het eten ervan, ondanks de moeilijkheid ervan,
geeft aan dat het paard reageert op zijn oerinstinct.

Mariadistel is het meest bekend om zijn eigenschap om de lever te beschermen, en de
functie te verbeteren, en de regeneratie van de levercellen te versnellen. (Mariadistel komt niet in Nederland voor.)
Het verhoogt de gal aanmaak van de lever.
Het verlaagt de vetafzettingen in de lever en beschermt de lever tegen drugs en vergiften.
Mariadistel wordt veel gebruikt bij paarden en ponies die leiden aan leverschade
door wormbesmetting, of langdurig medicijn gebruik.
Het is een excellent kruid om in de lente te geven als tonic om de lever te
versterken.
Mariadistel wordt langzaam opgenomen door het lichaam, het is dus wel nodig om het
voeren minimaal 4-6 weken vol te houden.
Het is interessant om te weten dat mariadistel een hoog gehalte linoleum zuur bevat
- wel tot 60%.
Het is dit zuur dat bewezen heeft succesvol te zijn als hulp, in de regulering van
de vrouwelijke hormoon balans, en is beter bekend als actief bestanddeel in
Sleutelbloem olie.

Bron: Jordens Hippo

snoopie
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-02-07

Re: distels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:38

interessant! ik ben erg geinteresseert in kruiden bij paarden, maar heb ook nog nooit een boekje er over kunnen vinden helaas. wel over mensen. daar heb ik er wel 1 van.