Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annee__
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Helmond

Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:58

Ik had een vraagje over zandkoliek, een pony van een vriendin van mij heeft daar last van..
De pony staat op een weide, met schuilruimte en 2 andere pony's, er is niet altijd even veel gras, maar de pony blijft door eten, vaak neemt hij dan gras+wortels en dus ook zand mee..

Wat kun je daar nu tegen doen?
Ze hebben al medicijnen van de dierenarts aanbevolen gekregen, die hebben ze gekocht maar zijn erg duur...

Wie o wie kan mij, en mijn vriendin natuurlijk, hiermee helpen?

Groetjes Anne

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:10

Bij de ruitersportzaak en op www.paardendrogist.nl kun je "Zandweg", "Sand-Clear" of "Sand-Gard" kopen. Hier zitten psylliumzaadjes in, en deze nemen het zand mee uit de darmen.

Men zegt ook dat het dagelijks geven van een scheutje olie (bijvoorbeeld zonnebloemolie) goed zou zijn om zand uit de darmen te verdrijven. De een zegt dat het werkt en de ander zegt dat zo'n scheutje niet veel doet (dat je dus veel meer olie per dag moet geven, wil het effect hebben).
Maar kwaad kan het geven van zonnebloemolie iig niet. Want daar gaan ze mooi van glanzen. En een fles zonnebloemolie kost ook niet veel.

Verder zou ik je vriendin aanraden om de pony's onbeperkt hooi te geven. Zo gaan ze niet steeds aan het (te korte) gras eten. Want nu staat er toch bijna geen gras meer.

Annee__
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Helmond

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:20

Dankje voor je antwoord, volgens mij heeft ze een van die pillen al..
Dat van dat hooi...Ze krijgen al onwijs veel hooi..

Maar ik ieder geval alvast bedankt;)

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:24

Ik zou eigenlijk geen reactie weten,
Maar wil ook even mijn verhaal doen!!

Als ik mijn veulen buiten in de bak zet,
Waar dus aan de randjes ook gras groeit,
Trekt ze het gras eruit en eet het zand mee op...
Het is mij ook weleens opgevallen dat ze gewoon zand in haar mond neemt en
hierop gaat knoersen met haar tanden!!

Is dit hetzelfde als het paard van de TS of ?
Hebben die van jullie daar ook last van ??
Lastig zeg,zandhappers --} vooral nu ik dit topic gelezen heb Bloos!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:28

Om te checken of je paard teveel zand in z'n darmen heeft, moet je het volgende doen:
Neem wat mest. Los dit op in een glazen potje met water. Laat het even bezinken. En dan moet je op de bodem kijken of er veel zand ligt. Ligt hier meer dan 1 theelepel, dan heeft je paard teveel zand in zijn darmen.
Aan te raden is om dat niet één maal te doen uit één mesthoop. Want het kan zijn dat er de ene keer meer zand bij zit, dan de andere keer. Dus even verschillende hoopjes checken (over verschillende dagen).

En Annee__. Dat "Zandweg" enzo, dat zijn geen pillen Lachen Het is een soort grof poeder.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 05-11-06 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:29

@nightlover,dat is hetzelfde als TS,misschien is het voor jouw veulen ook goed om een kuurtje sandclear te geven

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:30

Vonnie84 schreef:
Om te checken of je paard teveel zand in z'n darmen heeft, moet je het volgende doen:
Neem wat mest. Los dit op in een glazen potje met water. Laat het even bezinken. En dan moet je op de bodem kijken of er veel zand ligt. Ligt hier meer dan 1 theelepel, dan heeft je paard teveel zand in zijn darmen.

En Annee__. Dat "Zandweg" enzo, dat zijn geen pillen Lachen Het is een soort grof poeder.


Ik had ooit eens gehoord dat je dit een week moest doen,wil je redelijk juiste resultaten krijgen,maar ik weet niet of het waar is

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:31

Haha Armaris, dat was mijn toevoeging ook Haha! (daarom is mijn bericht 1 keer gewijzigd).

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:32

@ Vonnie84 :

Goeie tip... OK dan!
dus als ik het goed begrijp :
Pak je wat mest,Doet dit in een potje met water,en dan zakt het zand naar de bodem...

Wel even wat vraagjes :

1 = maakt niet uit of het koud/warm water is ??
2 = Zakt de mest ook niet naar de bodem ? Of lost dat helemaal op ofzo ??

In ieder geval bedankt : Is makkelijk om te weten! Bloos

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:33

als je dier genoeg hooi eet word samen met dat hooi ook zand naar buiten toe afgevoerd,dus altijd zorgen voor voldoende hooi.
soms gaat t echter wel fout en krijgt een dier teveel zand binnen,dan is zandweg idd een heel goed middel

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:34

De temperatuur van het water maakt volgens mij helemaal nix uit. Ik gooi altijd één drol erin en dan roer ik de boel even goed. Vervolgens even laten staan. En idd, alles zakt naar beneden. Maar echt helemaal onderop zie je zand liggen.
Het is in het begin even rottig, maar als je eenmaal weet "waar je het zand moet zoeken" dan is er nix meer aan.

leonie456

Berichten: 285
Geregistreerd: 09-05-06

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:36

mijn pony heeft woensdag en donderdag ook (zand) koliek gehad... Huilen
wij hebben van de dierenarts inderdaad ook zandweg gekregen, maar je kunt ook lijnzaadolie geven, of echte lijnzaad (bij ons was dat 0,95 de kilo...valt wel mee toch?!) dat moet je dan koken (met water) en dan wordt het een soort kikkerdril Clown
en inderdaad Vonnie84, van dat je de mest moet oplossen...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:36

nightlover schreef:
@ Vonnie84 :

Goeie tip... OK dan!
dus als ik het goed begrijp :
Pak je wat mest,Doet dit in een potje met water,en dan zakt het zand naar de bodem...

Wel even wat vraagjes :

1 = maakt niet uit of het koud/warm water is ??
2 = Zakt de mest ook niet naar de bodem ? Of lost dat helemaal op ofzo ??

In ieder geval bedankt : Is makkelijk om te weten! Bloos


1=maakt niet uit
2=bij mij zag je duidelijk het verschil tussen zand en mest,ik schudde het in een doorzichtige zak en liet het een halfuurtje staan

Nog een toevoeging,het is zeer degoutant Clown maar dat wist je vast al

Marnina
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:37

Ik ken het probleem....zandeten. Alleen mijn paard heeft nog nooit koliek gehad hiervan (ff afkloppen). Ik probeer het altijd voor te zijn door hem een aantal keer per jaar een zandkuur te geven.
Heb sinds kort iets anders ontdekt wat veel goedkoper is! Het is gele lijnzaad. Dit lijnzaad hoef je niet te koken en daardoor krijgt het z'n slijmvorming pas in de darmen. Dit schijnt ook zand af te voeren. Het is een stuk goedkoper dan de 'zandkuur'. 1 Kilo voor ongeveer 6 euro. Het is o.a. te koop bij paardenshop.nl. Het heet 'Linosan'. Misschien een oplossing voor het probleem?!
Succes!

Marnina
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:41

leonie456 schreef:
mijn pony heeft woensdag en donderdag ook (zand) koliek gehad... Huilen
wij hebben van de dierenarts inderdaad ook zandweg gekregen, maar je kunt ook lijnzaadolie geven, of echte lijnzaad (bij ons was dat 0,95 de kilo...valt wel mee toch?!) dat moet je dan koken (met water) en dan wordt het een soort kikkerdril Clown
en inderdaad Vonnie84, van dat je de mest moet oplossen...

Olie neemt geen zand mee vanuit de darmen! Het is wel weer goed voor de algehele 'flora' van de darmen. Gewone lijnzaad moet je koken en wordt dan dus al slijmerig. Voordat dat in de darmen is aangekomen heeft het al voor 3/4 zijn slijmvorming verloren.

nightlover

Berichten: 2775
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Achter de pc [duhhh]

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:41

Okeey...Bedankt mensen!!
Tis wel niet mijn topic,maar heb er waarschijnlijk wel wat aan...
Ik las het en dacht : heh dat doet mijne ook!!
Waar kan ik dat "zandweg" eventueel halen?
Ik zal haar morgen nog even in de gaten houden,
Niet dat het al helemaal haar ding is...Zand-snacken.. Vork

Volgens mij is het bij haar van : OOO gras,daar kunnen de wortels ook wel bij Vingers aflikken
Of ze wil een blaadje pakken uit de bak en neemt er ook wat zand bij met haar lippen!

Maar in ieder geval heb ik natuurlijk iets aan die "potjes" tip!! Haha!

Annee__
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Helmond

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:42

Dank jullie voor de reacties..
Mijn vriendin d'r moeder ziet het vaak zo al aan de mest dat de pony zand heeft gepoept, de poep heeft dan een zanderig laagje..

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:43

Gele lijnzaad dat je niet hoeft te koken??? nog nooit van gehoord. Het is in ieder geval het slijm dat het zand meeneemt dus dat moet je geven van de gekookte lijnzaad.

O ja. wel verse mest pakken en niet dat al op de grond heeft gelegen, kan zand in gekomen zijn.

Marnina
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:44

Annee__ schreef:
Dank jullie voor de reacties..
Mijn vriendin d'r moeder ziet het vaak zo al aan de mest dat de pony zand heeft gepoept, de poep heeft dan een zanderig laagje..

Jeetje........dat is niet best!!!! Ga maar gauw zo'n kuur halen!!!

Annee__
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Helmond

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:44

I know Knipoog

Meestal kijkt ze dus ook metteen als het paard gepoept heeft..

powiepower
Berichten: 761
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: op Snis =)

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:45

hebben jullie ook tips voor paarden die absoluut geen sand-clear eten?

die van mij eet namelijk wel eens zand, maar ik krijg die korreltjes met geen mogelijkheid naar binnen

(niet door de slobber *die hij dan eigenlijk heel snel op zou moeten eten omdat het anders al een dril word* niet met olie erbij, of suiker/stroop erbij enz enz)

iemand een oplossing?

Annee__
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Helmond

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:46

Marnina schreef:
Annee__ schreef:
Dank jullie voor de reacties..
Mijn vriendin d'r moeder ziet het vaak zo al aan de mest dat de pony zand heeft gepoept, de poep heeft dan een zanderig laagje..

Jeetje........dat is niet best!!!! Ga maar gauw zo'n kuur halen!!!


Ze heeft al medicijnen, die werken uitstekend, ze zijn alleen duur...
Ik hoor net van een vriendin, dat je ook verschillende "hoopjes" hooi door de hele wei kan verspreiden, zodat ze het niet zo snel op hebben...

Misschien ook een idee Knipoog

Marnina
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:46

splash1999 schreef:
Gele lijnzaad dat je niet hoeft te koken??? nog nooit van gehoord. Het is in ieder geval het slijm dat het zand meeneemt dus dat moet je geven van de gekookte lijnzaad.
O ja. wel verse mest pakken en niet dat al op de grond heeft gelegen, kan zand in gekomen zijn.

Ik had er eerst ook nog nooit van gehoord maar het is een speciaal geteelde lijnzaad zonder vlies! Omdat er geen vlies meer omheen zit is er geen blauwzuur meer aanwezig! Als je meer info. wilt kun je ook even op 'Linosan' googlen!

Annee__
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Helmond

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:47

powiepower schreef:
hebben jullie ook tips voor paarden die absoluut geen sand-clear eten?

die van mij eet namelijk wel eens zand, maar ik krijg die korreltjes met geen mogelijkheid naar binnen

(niet door de slobber *die hij dan eigenlijk heel snel op zou moeten eten omdat het anders al een dril word* niet met olie erbij, of suiker/stroop erbij enz enz)

iemand een oplossing?


Mijn vriendin stopt het in een peperkoek..
Het beestje merkt er niets van Knipoog

Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

Re: Zandkoliek, wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:48

ik heb mensen gekend waarvan de paarden dat ook erg deden en als ze dan in de winter in de bak stonden kregen ze een muilkorf achtig ding om met daarin drinkgaatjes zodat ze geen, of iig minder zand konden eten... heb alleen geen idee of dat echt werkt.