hoe zit het nu met lijnzaad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

hoe zit het nu met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:23

Een aantal vragen over lijnzaad, want het is mij even niet meer duidelijk....

- hoe moet je het nu geven? Ik kook het zo'n 20 minuten, maar ik hoor ook anderen die het ongekookt geven, of alleen met kokend water overgieten.

- hoe zit het nu met dat blauwzuur? Komt dat vrij wanneer je het kookt? Is het dan ook schadelijk voor de mens? (als je er tijdens het roeren boven hangt?)

- werkt het nu ook echt als preventie van zandkoliek? en werkt de kant en klare lijnzaadolie ook tegen zandkoliek, of alleen het slijmerige gekookte lijnzaad?

Charaz

Berichten: 24313
Geregistreerd: 12-04-02

Re: hoe zit het nu met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:03

20 minuten koken vind ik wel erg lang, ik zorg altijd dat het ongeveer 5 minuten kookt.

Het blauwzuur komt vrij wanneer je het kookt, of het schadelijk is voor mensen weet ik niet.

De dierenarts heeft het ons aangereden tegen zandkoliek, lijnzaadolie werkt daar ook tegen maar is duurder.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: hoe zit het nu met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:06

Lijnzaad zelf koken vind ik een crime. Een fles kost ongeveer 6,95 de liter. Dat valt reuze mee. 30 ml per dag in gebruik ongeveer, dus je doet ongeveer een maand met 1 fles van 1 liter.
Daar hoef je (lijkt mij) niet op de bezuinigen Clown

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re: hoe zit het nu met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:31

ik kook het water eerst en dan giet ik het over de lijnzaad, dit zo goed laten afkoelen en soms even doorroeren.. anders wordt het gauw zo'n klont.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: hoe zit het nu met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:36

Je mag max 100 gram lijnzaad ongekookt geven aan het paard dan is het niet schadelijk. Verder kook ik het tussen de 5 en 10 minuten. De brei zorgt er voor dat het zand etc verwijderd wordt. Dat doet olie veel minder. In dat geval maak ik er dan liever een bende van

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: hoe zit het nu met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:40

Alleen gele lijnzaad verwijdert het zand goed. Het bruine lijnzaad heeft een 'mindere' werking tegen zand Lachen