evaringen neutradex?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spinninggirl

Berichten: 120
Geregistreerd: 02-09-06

evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 18:11

hoi allemaal,
wie van jullie heeft evaring met neutradex? en waarvoor gebruik je het?

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:32


Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:34

Wij hebben neutradex.
We gebruiken het omdat we een paard hadden dat zn spieren verzuurd had en nu gebruiken we het voor als de paarden een dag hard gewerkt hebben Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:27

Neutradex is een middel die je zou moeten gebruiken bij paarden die verzuurd zijn. Persoonlijk ben ik erop tegen om het te gebruiken bij zware training. Als dat dan nodig is, zou je beter moeten kijken naar voer/training of dat te verbeteren valt dan een lap middel als neutradex.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:57

Op een grote stal waar ik heb gewerkt kregen alle sportpaarden en dekhengsten neutradex over het voer. O.a. om verzuring van spieren tegen te gaan.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:35

Eleonoor schreef:
Neutradex is een middel die je zou moeten gebruiken bij paarden die verzuurd zijn. Persoonlijk ben ik erop tegen om het te gebruiken bij zware training. Als dat dan nodig is, zou je beter moeten kijken naar voer/training of dat te verbeteren valt dan een lap middel als neutradex.



Mee eens!

Neutradex is niets anders dan een extreem geconcentreerd zout. Om dat langdurig of vaak te geven kan nooit echt bevordelijk zijn voor bijvoorbeeld het hart. Bij renpaarden in Azie is het in opspraak geweest omdat ze het voor een race geven waardoor ze minder snel verzuren en dus kunnen winnen. Echter het aantal paarden dat vervolgens na de race dood neervalt is ook niet gering.

Ook zijn niet alle DA het eens over de werking, de een vind het nonsens de ander zweert erbij.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:25

Neutradex is geen geconcentreerde vorm van zout. Het is gemaakt van Dinatriumwatersofcitraat. Het natrium deel zorgt voor de waterhuishouding en de citraat wordt in de lever omgezet naar bicarbonaat die de zuur aanpakt. (maakt het zure weer basis).

Wilawander, op zo'n stal moet je dus afvragen of ze wel op een juiste manier met voermanagement bezig zijn, of met de training. Dat een sportpaard of dekhengst wat meer last van verzuring heeft dan een gemiddelde recreactie of B/L paard kan ik me voorstellen. Maar om standaard Neutradex te geven vind ik geen goed teken. Maar ja, dat is mijn mening.

Spinninggirl, waarom wilde je het dan gebruiken?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: evaringen neutradex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:58

Eleonoor schreef:
Neutradex is geen geconcentreerde vorm van zout. Het is gemaakt van Dinatriumwatersofcitraat. Het natrium deel zorgt voor de waterhuishouding en de citraat wordt in de lever omgezet naar bicarbonaat die de zuur aanpakt. (maakt het zure weer basis).


Het is een oplossing van rond de 1 molair Natrium Citraat (280g per liter, 193 gram/liter= 1M).Het is dus echt wel heel erg geconcentreerd. Het hoge gehalte natrium bevorderd het drinken en plassen niet voor niets. Hij moet dus ook kunnen beschikken over voldoende water m het zout weer kwijt te kunnen.

Ik heb er trouwens nooit officiele bijwerkingen van gezien of gelezen, maar ik geloof dat ik het toch niet liever 'standaard' zou geven. Ik vraag me af of de lange termijn effecten wel zijn bekeken, maar dat weten eventuele veterinairen hier op bokt vast wel (ben ook wel benieuwd daarnaar).