Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kruide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kruide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 17:33

Wij hebben een paard die een maagzweer heeft. Er is me verteld dat je hem dan beter op muesli kan zetten dan op brokken. Beter muesli zonder kruiden. Maar de voerleverancier zei je kan hem ook op granenmix zetten. Hebben jullie ervaring hiermee?

heleen80
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-07-05

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:35

wat heeft de dierenarts gezegd? misschien is zemelen iets?
heb er verder zelf geen ervaring mee.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:50

in ieder geval onbeperkt hooi; volgens mij is het belangrijk dat je daarbij weinig krachtvoer goed verdeeld over de dag geeft en dan een tijdje nadat hij het hooi gehad heeft.

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 22:06

Dat van dat hooi dat weet ik maar het gaat me juist om de ervaringen van mensen met paarden met een maagzweer.
Hoe die reageren op granenmix of muesli.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 01:31

Maagzweer wordt vaak gevoed door type voer. Maar de oorzaak ligt vaak niet aan het voer zelf. Je zou moeten kijken of er geen stress factoren zijn die je paard heeft waardoor maagzuur ontstaat. Verder zou je eens op de paardendrogist kunnen kijken wat zij adviseren voor dit soort paarden. Misschien een half pepermuntje na het eten een tip?
Weet dat ze nog bezig zijn met onderzoekingen naar voer met paarden met maagzweer. Misschien het engelse woord erbij opzoeken en op google kijken of in engeland of USA al onderzoekingen zijn geweest.
Zou oppassen met pure granen mix, omdat dit een verhoogde belasting geeft op de spijsvertering en ik niet weet wat voor effect dit heeft op paarden met maagzweer.

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:41

inderdaad een maagzweer komt meestal ergens anders vandaan ,en niet door het voer.
bij ons op stal was ook een paard met een maagzweer,het was altijd maar trainen en nooit iets leuks.
de dierenarts zei dat het paard vaker naar buiten moest en afwisseling moest hebben in de training.
het werd een ander paard.
maar de vraag over voer ,ik zou zelf geen kruiden muslie geven,de maag doet toch al zeer .
ik zou iets lichts verteerbaar geven slobber of zemmelen of sobere granen mix

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:05

Hmmmm, sobere granenmix is juist niet licht verteerbaar. Omdat de spijsvertering eerst de granen moet afbreken alvorens het bij de juiste bestanddelen komt. Muesli zonder haver zou in mijn ogen een betere oplossing zijn. Wees inderdaad voorzichtig met kruiden. Ben trouwens helemaal geen voorstander van dat leveranciers van voer er zomaar kruiden in doen.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:15

Licht verteerbaar spul (slobbertje met wat maismeel bijivoorbeeld) lijkt me dan toch het beste. Wat je ook zou kunnen doen is er wat zoethoutpoeder door doen, dat verzacht de maag en de darmen heel lekker. Gebruik ik zelf ook als ik maagpijn of maagzuur heb en het is heel prettig voor je maag, het wordt ook aan paarden gegeven. Ze vinden het doorgaans heel lekker, het is natuurlijk lekker zoet.

Mijn paard had zandkoliek gehad en hield daar een geirriteerde maag /darm aan ovr. Toen heb ik haar sterke zoethoutthee gegeven (mocht ze oplikken) en wat zoethoutpoeder door de slobber, vond ze lekker.

Zoethout is alleen niet geschikt als je paard hoge bloeddruk heeft (maar ja, wie weet nou of z'n paard al of niet hoge bloeddruk heeft he).

Niet mee overdrijven dus, niet meer dan anderhalf theelepeltjes poeder door de slobber (2x per dag of zo).

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:28

Mijn paard heeft ook maagzweren gehad. ik moest hem onbeperkt hooi geven en het liefst helemaal geen krachtvoer.
Wil je toch krachtvoer geven dan zo min mogelijk. De mijne redde het qua energie niet op alleen hooi.
ik heb verschillende mensen geraadpleegd en die adviseerde me allemaal om muesli te geven en granenmix. hij krijgt de reform kruidenmuesli van havens en de power plus mix.
in de reform muesli zit extra toegevoegde vitaminen en deze muesli is zeer licht verteerbaar. wordt ook aangeraden voor paarden met maaproblemen en koliekgevoelige paarden. paarden met maagzweren hebben toch vaak problemen met de vertering en nemen voedingsstoffen vaak niet goed op. vandaar dat ik deze muesli geef.
mijn paard haalde alleen uit de reform niet genoeg energie omdat hij daar zo weinig van mocht hebben. daarom hebben ze mij aangeraden daarnaast de power plus mix te gaan voeren. hier zit extra energie in en het is erg geconcentreerd voer zodat je er niet zoveel van hoeft te geven. maar het allerbelangrijkste is onbeperkt hooi.
brok werd mij afgeraden omdat daar erg veel toe gevoegde troep in zit om het zaakje tot brok bij elkaar te houden. dit is vooral voor paarden met een gevoelige maag niet geschikt. dit zorgt voor extra maagzuur in de maag wat vervolgens weer voor maagzweren kan zorgen.

Ik geef hem overigens ook nog maagcompositium van de groene os. dit is voor maagproblemen als brandend maagzuur en maagzweren.

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:33

stroo schreef:
inderdaad een maagzweer komt meestal ergens anders vandaan ,en niet door het voer.


9 van de 10 x komt een maagzweer door verkeerd voeren. vaak in combinatie met stress. maar het voer heeft een hele grote factor hierin. weinig ruwvoer en veel krachtvoer hierdoor wordt er extra maagzuur aangemaakt wat vervolgens de maagwand gaat irriteren.

Anoniem

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:39

Wat Tieme zegt klopt. Voornamelijk te veel krachtvoer, te weinig ruwvoer en stress daarbij; Voer speelt wel degelijk een grote rol.
Van nature grazen paarden 16 uur per dag, tegen het maagzuur dat daarbij vrijkomt is de maagwand goed beschermd; speeksel wat namelijk vrijkomt neutraliseert dit zuur. Zo is dus zelf al te raden hoe het dus zit met voer.

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:42

mij werd het anders verteld,maar met jullie mening kn ik ook wel meegaan nu ik het lees

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:25

stroo schreef:
mij werd het anders verteld,maar met jullie mening kn ik ook wel meegaan nu ik het lees


Het is juist andersom. het is zeker dat het in de meeste gevallen door de voeding komt. waar ze niet overuit zijn is of paarden net als mensen maagzweren kunnen krijgen van stress.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:36

Zorg er voor dat je krachtvoer zoveel mogelijk op ruwvoer gaat lijken. Als je paard veel moet kauwen dan produceert hij ook veel speeksel. Speeksel zorgt er weer voor dat de ph in de maag stabiel blijft.

Ik denk dat als je kleine hoeveelheden krachtvoer geeft het niet zo heel veel uitmaakt of je brokken/ muelsi/ of granenmix geeft. Als je er maar wat lucerne doorheen gooit (om het kauwen te bevorderen).
Of kijk eens naar een muesli waar extra lucerne aan toegevoegd is.

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 20:22

Op dit moment denk ik niet wat er eerder was. Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere paard. dit paard is gewoon stressgevoelig en ik geef hem al over de hele dag hooi en daarbij moet hij ook nog krachtvoer. Want er wordt aardig mee gewerkt. Ik geef ook wilgentakken volgens mij is dat ook niet goed voor de maag. Hebben jullie enig idee?

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:27

Wilg is de natuurlijke variant van asperine en dat is niet goed voor de maag in grote hoeveelheden of bij langdurig slikken.

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:21

Bedankt voor jullie reacties.

nattetas

Berichten: 133
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: denhaag

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:31

mijn paard is vrijdag door de d.a nagekeken en hij heeft ook last van zijn maag en nu zei hij tegen mij dat ik bij de apotheek een flesje gaviscon moest halen en normaal is dat voor mensen die last van hun maag hebben maar het is ook erg goed voor paarden,nu moet hij 2xdaags 20ml gaviscon door zijn voer hebben en dan moet het over gaan,bij ons op stal staan nog een paar paarden die dat hebben gehad en daar gaat het nu weer goed mee.de dierenarts was trouwens wim malizar een bekende uit belgiƫ.

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:05

Hoe lang moet je dat voeren? En wat waren de symptomen van jouw paard dat hij nagekeken moest worden?

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:18

Gaviscon werkt alleen als er nog geen zweren zitten. Op het moment dat er al zweren zitten kun je alleen maar je paard volledig op ruwvoer zetten, bij voorkeur hooi en geen kuil en medicijnen van de DA geven. Maagzweermedicijnen zijn enorm duur, maar werken wel.

Maagcompositum, gaviscon of groene leempoeder zijn handig om de terugkeer te voorkomen. Daarnaast natuurlijk ander voer. Dus ipv brok lucerne of een lichtverteerbare muesli en veel hooi.

Anniek_x
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:41

Ik ken geen granenmix,...

Flames
Berichten: 146
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:15

Het beste is om een paard zo veel mogelijk ruwvoer te geven. Als een paard een maagzweer heeft, zet hem vier maanden op de wei en het gaat over. Natuurlijk is dat nu moeilijk dus moet je zorgen dat het veel ruwvoer krijgt en het liefst hydrothermisch ontsloten voer (muesli van MARSTALL). En er is ook een supplement dat heet Gastro Shield (zuurremmers) en dat werkt ook super. Kan je bestellen bij www.paardenproducten.nl. Als je er vragen over hebt weten zij je ook prima antwoord te geven.

Mananeh

Berichten: 339
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Winschoten

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kruide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:46

ik heb een zeer gestresst paard (met bekende oorzaak) en hij krijgt o.a. Smeerwortel tegen maagzweer. Onderzoek heeft uitgewezen dat Smeerwortel ontsteking aan de buikwand reduceert,
en is daardoor ideaal om te gebruiken bij maagzweren, koliek en bij colitis (ontsteking aan de dikke darm). Ik koop de smeerwortel als puur kruis bij Jordens Hippo en ben erg tevreden met het resultaat. Verder is Omega-3 olie in combinatie met Selenium goed tegen de stress.

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kruide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:52

Mijn paard had het ook, en ik moest van de DA een pot PRO-NUTRINE gaan halen, heb er zo twee gegeven (is wel duur hoor zo'n pot), gewoon elke dag een bekertje bij het eten (was in de vorm van korrels).

gamblerlover
Berichten: 443
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Paard met maagzweer granenmix of muesli met of zonder kruide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:11

Het heeft idd bijna altijd te maken met voer. De maag produceert maagzuur redelijk constant, dit maagzuur kan worden genutraliseerd door bycarbonate (weet de NL naam niet..) wat in speeksel zit. Van nature is het paard gewend om vele porties voer te eten verspreid over de hele dag, wat dus zorgt voor een constante aanvoer van speeksel. Aangezien dat tegenwoordig niet meer het geval is is het belangrijk om die situatie zo veel mogelijk na te bootsen. Dus liever vaker een kleine portie dan minder vaak grote porties. Ook is ruwvoer beter dan krachtvoer en granen. Dit omdat bij ruwvoer ongeveer 3.5 x zoveel speeksel word aangemaakt dan bij brok en granen. Dit heeft te maken met hoe vaak een paard kauwt voordat hij het eten door zal slikken.
Wat dus belangrijk is bij alle paarden met maagzweren is om vaak en constant te voeren en bij voorkeur meer ruwvoer. (waar veel paarden het overigens erg goed op redden).