Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 01:49

Mijn jonge hengst heeft op onverklaarbare wijze in de stapmolen een fractuurtje in zijn griffelbeen opgelopen. Hij gaat er niet kreupel op maar heeft toch een maand boxrust moeten hebben. Hiervoor kwam hij 6 uur per dag op de wei, werd gereden en kwam in de molen. Hij heeft dus aardig conditie en dus genoeg energie. Nu moet ik hem twee weken, elke dag aan de hand stappen.

Vandaag heb ik de eerste keer met hem gelopen en ondanks dat hij controleerbaar blijft fokt hij zich elk rondje meer op. Hij heeft duidelijk teveel energie en wordt dan echt hengst. Vandaag ging het op één gekke sprong na goed, maar eenmaal in de stal begon hij te bokken. Ik ben toen in de buurt van de stal gebleven en als ik een beetje knotterde hield hij zich wel in, maar vandaag was pas de eerste dag en ik ga er even vanuit dat het alleen maar verergert.

Ik ben als de dood dat de verkalking van het bot weer breekt oid door een verkeerde sprong of belasting. Nu vroeg ik me af of er (liefst homeopatische, gezien twee weken sedalin oid me niet zo gezond lijkt) middelen zijn waardoor hij rustiger/kalmer/ontspannender wordt met stappen en na het stappen. Vóór het stappen is er geen probleem dan is hij rustig en als hij eenmaal gekalmeerd is na het stappen, blijft hij ook weer rustig. Het gaat dus puur om dat half uurtje per dag.

Hij krijgt voer met extra weinig energie en glucosamine voor de verkalking te stimuleren. Ik weet niet of glucosamine stoffen bevat die niet met eventuele 'kalmeringsmiddelen' samen mogen?

Als iemand hét middel of dé oplossing heeft, gráág! Alvast bedankt!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 07:57

Verplaatst, naar voeding en supplementen.

avina
Berichten: 39
Geregistreerd: 01-12-06

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:46

Hallo
Ik heb goede ervaringen met Tranquil van BioAgrico
Zijn pilletjes die je gewoon bij het voer kan geven. Worden goed gegeten.
Heb dat gebruikt toen ik 2 maanden aan de hand moest stappen met mijn merrie. Was ook levensgevaarlijk.
Maar dit hielp goed en mocht voor langere tijd gegeven worden.
Succes!

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:51

Er zijn genoeg kalmeringsspuiten. Tranqui-gel is echt om een paard "te verdoven", daar bedoel ik mee, dit geef je b.v. als de hoefsmid moet komen en je paard daar niet goed tegen kan. Dan heb je supplementen die je dagelijks geeft b.v. Serenity Calming Supplement van Equimins of kalmerings spuiten zoals Serenity Calm Down of de B-Kalm. Dit zijn allemaal homeopathisch middelen en kunnen gewoon gegeven worden met Glucosamine. Maar voor de gewrichten zou ik meer een supplement geven waar ook nog eens Chondroitine en MSM inzit. (Flexijoint)(www.paardenproducten.nl)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:41

Enorm bedankt voor de reacties. Ik ga morgen maar eens richting de ruitersportzaak!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:30


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 01:07

Nerv control ken ik maar heb ik persoonlijk niet zo'n goede ervaring mee. Toch bedankt! Lachen

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:52

Hoeveel krachtvoer krijgt hij nog?? Ik zou hem niks geven, en alleen maar hooi. En dan als het echt niet anders kan zou ik hem idd wat van middelen geven. Kan geen kwaad

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:56

Ik zou hem ook geen krachtvoer meer geven.
Helaas heb ik geen ervaring met middeltjes om je paard rustiger te maken.
Hoop dat je snel iets vindt wat voor jou paard goed werkt en dat hij weer helemaal opknapt.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:15

We hadden hier destijds een homeopatisch middel van dr. Vogel, maar is het wandelen niet op te splitsen, dat hij wat vaker zijn stal uit kan, maar dan voor korte periodes, dat hij mentaal het idee krijgt dat hij vaker iets moet doen?

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:17

geef hem vitamine en mineralen brokken of summerit koeken van pavo dat is hetzelfde.
geen krachtvoer
en magnesium door het voer.
heb ik ook bij mijn pittege ruin gedaan en onvoorstelbaar het werkte.
ik had trouwens magnesium van marstall
succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:46

Het voer is aangepast. Hij krijgt geen krachtvoer maar onderhoudsvoer. Dat heeft hij sowieso altijd, ook in de training ivm genoeg eigen werklust.

Nu stormt het hier enorm en aangezien ik alleen een buitenbak heb neem ik het zekere voor het onzekere en wacht maar even tot het weer wat rustiger is.

Welk product van dokter vogel was dat?

Heb er inderdaad over gedacht om hem een aantal keer per dag uit de stal te halen. Kan het op z'n minst proberen. Hoop dan alleen niet dat hij daarna elke keer weer opgefokt in de stal staat.

Bedankt voor de reacties.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:49

Wat versta jij onder onderhoudsvoer? Je moet hem gewoon even helemaal van al het voer afhalen, behalve ruwvoer.

vallie

Berichten: 584
Geregistreerd: 23-10-03

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:50

Rescue remmedy van Bach, super druppels waar ze rustiger in hun vel van komen te zitten

Anoniem

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:57

Tranquilizer? Sedasan? Muisjes?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:48

Rescue heb ik hier ook liggen inderdaad, stom dat ik er nog niet aan gedacht heb.

Tranquilizer is vrij heftig toch? Heeft Sedasan geen nare gevolgen wanneer dat gedurende 2 weken dagelijks gebruikt wordt?
Wat zijn muisjes? Nooit van gehoord Bloos

Wb het voer, hij krijgt mix zonder haver en met weinig koolhydraten. Hij valt snel, veel af en daarom wil ik hem niet volledig op rantsoen zetten. Zemelen eet hij niet en daarbij zitten daar nauwelijks eiwitten in waardoor hij alsnog af zal vallen. Bietenpulp of andere dikmakers met weinig energie lust hij ook niet. In de mix die ik voer zit veel minder energie dan in een basis/onderhoudsbrok. Hij krijgt al zoveel hooi als hij op kan en dan blijft hij in combinatie met de mix op een gezond gewicht. Wanneer ik meer hooi zou voeren loopt hij teveel kans op koliek aangezien hij nu niet op de wei kan en zijn darmstelsel dus vertraagd werkt. En ik ga hem zeker ook niet uithongeren/vermageren om hem rustig te krijgen, dan voer ik liever een supplement bij.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:55

Van dr. Vogel hadden wij *moet ik even heel diep spitten in mijn geheugen* Passiflora Complex...is voor nervositeit en stress. (valeriaan heb je overigens ook nog)

OP de site http://www.vogel.nl/ vind je de informatie er over wel. We hebben hier ooit eens de druppels en de pilletjes gebruikt. Pilletjes gaven geen effect, druppels hielpen (voor het idee) wel.

Anoniem

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:59

Solvej schreef:
Rescue heb ik hier ook liggen inderdaad, stom dat ik er nog niet aan gedacht heb.

Tranquilizer is vrij heftig toch? Heeft Sedasan geen nare gevolgen wanneer dat gedurende 2 weken dagelijks gebruikt wordt?
Wat zijn muisjes? Nooit van gehoord Bloos


Nee hoor, ik stap al 17 maanden naast mijn paard, en ik geef hem afwisseling Tranquilizer en muisjes. Ik geef hem anderhald streepje, en dan loopt hij al onwijs te sukkelen. Dan krijg ik hem amper vooruit! Muisjes heeft dezelfde stof, alleen andere verpakking, plus dat het in Nederland niet geheel legaal is.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:14

Ik heb mijn merrie een paar maand lang sedalan gegeven. Ik moest ook dagelijks met mijn merrie stappen als revalidatie na een kootbeen fractuur. Dit op advies van mijn DA. Ze mocht absoluut geen gekke sprong maken. teneerste voor de breuk en ten tweede bij een rare sprong konden haar pezen afscheuren. Ze heeft 4 maanden in het gips gestaan

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 02:01

ShannaY schreef:
Nee hoor, ik stap al 17 maanden naast mijn paard, en ik geef hem afwisseling Tranquilizer en muisjes. Ik geef hem anderhald streepje, en dan loopt hij al onwijs te sukkelen. Dan krijg ik hem amper vooruit! Muisjes heeft dezelfde stof, alleen andere verpakking, plus dat het in Nederland niet geheel legaal is.


Jeetje, 17 maanden!! Wat heeft die dan?
Morgen is beter weer en hoop ik dat we weer veilig in de auto kunnen stappen naar de ruitersportzaak!

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Anoniem

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:49

Helaas een peesblessure... In ieder geval veel succes!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:39

Een mix alleen is best wel een zware maaltijd voor een paard die niets doet. Mix namelijk moet eerst gebroken worden in de spijsvertering (maag, dunne darm). Als dat onvoldoende lukt, komt het in de dikke darm terrecht waar het een zuur vorm en daardoor het paard kan verzuren. Zeker een paard die niets doet is een mix geen verstandig besluit. Ten eerste zal zeker niet alles worden opgenomen (dus geen effect geven bij eventueel dunner/dikker worden) en ten tweede een hoog risico op verhoogde zuurgraad.
Ik zou als basis voer een kwart brok per voerbeurt geven met een max van 3/4 tot 1 kg brok per dag en geen kruimel meer. Als het kan, dan zelfs een half per dag, eventueel aangevult met een vitamine. Enige eiwitten is nu niet nodig om de spiermassa te behouden omdat er geen training is.
Verder maakt het ook uit hoe je zelf bent tijdens de wandelingen en hoe druk de omgeving is. Sterkte ermee.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:32

Ik heb om advies gevraagd bij mijn voerleverancier en dit is een mix speciaal voor paarden die weinig beweging krijgen. Het voer nu drastisch aanpassen kan leiden tot diarree, kolieken. Hij doet het goed op dit voer en is in de stal ook rustig. Hij fokt zichzelf op tijdens en na het stappen. De omgeving is rustig en ik heb wel een beetje ervaring met hete paarden Knipoog Het is niet zo dat ik zelf loop te stressen Lachen
De spiermassa is mijn grootste zorg niet, dat kun je toch niet onderhouden zonder training. Van een vitamine (E) supplement worden paarden vaak juist levendiger en frisser. Hij krijgt wel mineralen bij. Maar ik rij zometeen voor ik les ga geven even langs de ruitersport zaak voor een kalmeringsmiddel dus ik ben er wel uit hoe ik het op ga (proberen) te lossen. Toch bedankt voor de reactie.

LadyDana1

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Hilversum

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:55

Jouw voerleverancier heeft gelijk dat een plotseling voerwisseling kán leiden tot diarree, koliek enz.
Maar hij moet ook z'n centen verdienen. Knipoog
Er zijn massa's paarden die prima leven op alleen hooi en gras. Als je daarbij een mineralensteen geeft ben je in principe gedekt. Ook voor een hengst.

Voor het rustig houden van je paard heb ik persoonlijk goede ervaringen met Rustcompositum extra van De Groene Os. Dat kan heel goed gegeven worden met de glucosamine.

Wat ik je ook kan aanraden voor het helen van het bot is Symphytum officinale.
Als je meer wilt weten kan je me altijd even pb-en.

Verder wens ik je alle succes van de wereld. Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Spoed: middelen om (blessure)paard kalm te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 15:55

Dankjewel. Heb nu tranquigel voor hem waar ik hem 2 streepjes van geef en daar gaat het goed mee. Dan slaapt hij niet maar is ontspannen genoeg om mee te stappen en ook in de stal blijft hij na het stappen rustig nu. Over een week komt de DA terug voor een foto en een scan dus ik ga die laatste week niks meer aan het voer veranderen. Overigens vertrouw ik de leverancier wel. Mijn stiefvader koopt al 25 jaar het voer daar en kent de familie persoonlijk. Uit eigen ervaring heb ik vaker gezien dat het fout ging wanneer het voer ineens aangepast werd dan wanneer op rust een zelfde soort product werd gegeven (eventueel in andere hoeveelheden). Maar goed. Toch bedankt voor de goeie raad en het succes Haha!