Grasbrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:11

Poeh, geen idee wat het kost, ik ga wel eens mee om het te halen, maar heb nooit opgelet wat er wordt afgerekend. Ik dacht rond de 8 euro bij ons.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:30

Wij halen het voor 5,50 voor 30 kilo.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:03

oke, ja tis handig te weten wat de richtprijs is;)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:35

Wij hebben kilo`s grasbrok te koop voor de liefhebbers Haha! Wij voeren het onze koeien, zou het mijn paarden niet durven te geven. Grasbrok zet nl heel erg uit en kan in de slokdarm voor opstopping zorgen. Heb vroeger wel bij 1 gereden die het in de week zette en dan het soort graspulp voerde. Geen idee waarom eigenlijk, volgens mij omdat t goedkoop voeren was.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:04

@ Russell, kun jij ook nog andere reacties geven dan alleen zo'n smilie? Probeer je meer berichten te krijgen ofzo.
Edit: niet meer van toepassing, is al verwijderd.

Zolang je geen kilo's tegelijk voert kan het voor paarden trouwens echt niet kwaad.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:53

RUBYWHITE schreef:
Grasbrok zet nl heel erg uit en kan in de slokdarm voor opstopping zorgen. Heb vroeger wel bij 1 gereden die het in de week zette en dan het soort graspulp voerde.

Grasbrok hier nu paar keer nat gemaakt, maar dat valt echt reuze mee met uitzetten, wordt eigenlijk direct poederachtig...pulp zet wel enorm uit, dat weet ik wel.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:58

Rubywhite heeft het volgens mij over bietenpulp ipv grasbrok...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:36

denk t ook ja...

Vetboltsje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:19

bij ons kregen/krijgen de paarden ook grasbrok met basisbrok erbij, ik vind dit eigenlijk helemaal niet goed, we hebben nu al een paar keer gehad dat de paarden er bijna in stikten om het zo maar even te zeggen. omdat het ging uitzetten. ik heb ook gehoord dat paarden er stijf van worden.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:36

Vetboltsje schreef:
bij ons kregen/krijgen de paarden ook grasbrok met basisbrok erbij, ik vind dit eigenlijk helemaal niet goed, we hebben nu al een paar keer gehad dat de paarden er bijna in stikten om het zo maar even te zeggen. omdat het ging uitzetten. ik heb ook gehoord dat paarden er stijf van worden.


Wat een onzin...als mensen zich nu gewoon even laten voorlichten door mensen die er verstand van hebben dan is het klaar.

Wij voeren het wel nat, omdat ik ook twee paarden heb gehad die problemen hadden met droge grasbrok. Maar mijn broer heeft het jaren zonder problemen aan zijn paarden droog gevoerd. En die kregen zeker 5 kg per paard en dat waren dure sportpaarden.
Maar verder is het uitstekend voer, gewoon geperst gras met dezelfde eigenschappen als gras.In mijn eerdere post heb ik uitgelegd hoe het werkt. We hebben net weer twee ton besteld en dat zouden we echt niet doen als de paarden er niet tegen konden.

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:32

Ik lees nu een aantal keer dat grasbrok gebruikt wordt bij paarden die al wat ouder zijn en veel moeite hebben met hooi en lucerne.
Wordt de grasbrok dan gebruikt als vervanger van deze?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:03

ik denk wel dat dat kan ja. hooi en grasbrok is hetzelfde spul. dezelfde grondstof. echter... die paar kilo grasbrok hebben ze zo op, en dan hebben ze de rest van de dag niets meer te eten of te doen...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:17

Maar paarden die door een slecht gebit ivm ouderdom moeilijk kunnen kauwen kun je moeilijk toch dat geven. Dan is geweekte grasbrok met wat bietenpulp ed een goed alternatief.
Mooiste zou zijn als je dat in meerdere porties over de dag zou kunnen verdelen.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:37

Djilan schreef:
Maar paarden die door een slecht gebit ivm ouderdom moeilijk kunnen kauwen kun je moeilijk toch dat geven. Dan is geweekte grasbrok met wat bietenpulp ed een goed alternatief.
Mooiste zou zijn als je dat in meerdere porties over de dag zou kunnen verdelen.


Precies zo doen wij dat dan ook. Onze oudste doet echt heel lang over zijn bak met geweekte grasbrok, geweekte pulpbrokjes, subliseniores en slobber of muesli. Zeker net zo lang als de anderen over hun hooi. Je moet ook wel genoeg geven . Eén kilo is echt niet genoeg. (hij krijgt per voederbeurt 2 kilo grasbrok, 1 kilo subliseniores, 1 schep pulpbrok en een schep muesli of slobber of een mengsel daarvan)
Verder staan ze bij ons elke dag buiten, ook in de winter, dus ze kunnen ook nog wat groen knabbelen.

Anoniem

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:12

Dat is pittig in 1 voerbeurt als je weet hoe groot de maag van een paard is. 3 kg is echt het maximum en liever minder. Dus mooier is vaker per dag voeren.

Voor de verhouding is het ook beter om naast veel pulp, grasbrok, luzerne e.d. iets van granen of zemelen te geven.

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:15

Pulp geven wij ook in geweekte toestand! Hebben het eerst in droge toestand gegeven maar na 1 paard met slokdarmverstopping gehad te hebben direct nat gaan voeren!

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:12

[***] schreef:
Dat is pittig in 1 voerbeurt als je weet hoe groot de maag van een paard is. 3 kg is echt het maximum en liever minder. Dus mooier is vaker per dag voeren.

Voor de verhouding is het ook beter om naast veel pulp, grasbrok, luzerne e.d. iets van granen of zemelen te geven.


Dit is wederom onzin, voor dit paard is dit geen krachtvoer maar ruwvoer. Hij doet er net zolang over als een paard dat ruwvoer kauwt. Drie kilo krachtvoer is het maximum, maar dan zou een paard naast zijn krachtvoer geen ruwvoer meer mogen eten?? Neem maar van mij aan dat er hier uiterst zorgvuldig omgegaan wordt met de paarden en dat wij wel weten wat we doen. Het dier krijgt zijn eten in meerdere voerbeurten, maar wel vier kilo per keer, waar hij dus heel lang over doet om het op te eten. Hij kan niets anders meer eten en ziet er nog super uit voor zijn 31 jaar.
Er staat niet dat hij veel pulp krijgt. Hij krijgt twee kilo geweekte grasbrok, een schep geweekte pulp en een schep muesli of slobber plus een kilo subli seniores. (samen 4 kilo)
Wat denk je dat er in slobber of muesli zit? Juist granen ,en zemelen zitten oa in de subli. Wij stellen met zorg onze rantsoenen voor de bejaarde paarden samen, ze worden niet voor niets hier gezond zo oud.