zand eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:43

Mijn 3 jarige voelt zich al een paar dagen niet zo lekker.
Hij is niet zo actief en eet zijn biks niet zo snel op als anders.
Nou heb ik net die test gedaan met mest oplossen in water omdat ik denk dat het mischien komt door zand eten, en er bleef wel een grote hoeveelheid zand achter.
Wat kan ik hier aan doen?
Mijn paarden staan overdag in een rijbak met zand, en snachts op stal.
Bij de paardendrogist hebben ze sandclear(psylliumzaadjes) heb ik gezien..
Maar bij piaffe is er zandweg(staat niet bij wat er in zit).
Welke van die 2 werkt het best?En kan ik nog iets anders doen ter voorkoming/of om het zand makkelijker uit de darmen te krijgen.

jan__timmer
Berichten: 231
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Hierden

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:41

zal allebei wel goed werken

maar leg voortaan een paar stevige berken takken in de bak waar ze staan
de kans is groot dat ze zand eten uit verveling

een miss een zoutsteen in de bak

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:53

Ik heb laatst gehoord dat het bijvoeren van (gekookt) lijnzaad ook goed helpt om het zand af te voeren.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:06

_angela_ schreef:
Ik heb laatst gehoord dat het bijvoeren van (gekookt) lijnzaad ook goed helpt om het zand af te voeren.


Ja, dat doe ik ook maar vóórdat ze klachten beginnen te krijgen. Als ze al klachten hebben, werkt dit echt niet meer voldoende.

Als hij zich echt niet lekker voelt, is het denk ik verstandig om de DA ernaar te laten kijken.

Ikzelf gebruik die van de paardendrogist als ik het idee heb dat er even iets nodig is dat beter werkt.

Het lijnzaad MOET goed gekookt zijn zodat het flink snotterig is geworden, pas dan is het veilig om te voeren. Dat zou je dus in het vervolg uit voorzorg kunnen doen als dit probleem opgelost is.

Neemt niet weg dat ik echt vind dat je beter ff de DA kunt laten komen want als hij werkelijk een flinke hoeveelheid zand in zijn darmen heeft, dan heb je na het rollen maar zo een slag in de darmen en dan is de ellende helemaal niet meer te overzien.

Succes ermee.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:14

Dat doe ik nu elke week (preventief), omdat ze sand clear/weg niet willen eten!
Ik kook een pan met lijnzaad (klein uurtje) tot er een dikke laag slijm op zit.
En dan meng ik het met slobber: ze vinden het heerlijk!
Lijnzaad is ook veel goedkoper dan die kant-en-klaar middeltjes.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:56

-> VS

_Karin

Berichten: 2870
Geregistreerd: 15-11-05

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:21

wij hebben hier pas ook last van gehad bij een shetje.
Zand weg is een poeder.
Sand Clear zijn brokjes.

Zand weg wilde de shet niet eten toen door slobber met extra zemelen gedaan en dat vonden ze heerlijk?
Gelijk de andere shet preventief ook behandeld.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:33

hey
probeer ook als je paarden in de rijbak staan om hooi bij te voeren, dat op een aparte plek ligt, bvb op matten of een zeil ofzo, zodat ze het niet mengen met zand.
Zand eten is vaak uit verveling. Een paard wil zo veel mogelijk kauwen (dat is normaal gedrag) en bij gebrek aan gras of kruiden, gaan ze dan zand eten.
veel succes

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:58

Foryourneeds schreef:
hey
probeer ook als je paarden in de rijbak staan om hooi bij te voeren, dat op een aparte plek ligt, bvb op matten of een zeil ofzo, zodat ze het niet mengen met zand.
Zand eten is vaak uit verveling. Een paard wil zo veel mogelijk kauwen (dat is normaal gedrag) en bij gebrek aan gras of kruiden, gaan ze dan zand eten.
veel succes


bij ons is het zand eten niet uit verveliong ,maar omdat ze het zand lekker vinden.
ze graven altijd op de zelfde plek een kuil en daar zit wat groenachtig zand/klei en daar happen ze van
ze doen dat gelijk als ze de bak ingaan.

ik geef de mijne om de 2 mnd een kuurtje sand clear de andere paarden krijgen niks,maar dat moet hun eigenaar zelf weten.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:40

Mijn paard heeft het ook(zand in de darmen), en die moet ik drie keer daags lijnzaadslijm over het voer geven, samen met twee scheppen psyllium. Dit moet totdat ze weer duidelijk beter wordt, en dan moet ik haar mest weer gaan controleren.
Bovenstaande behandeling is in opdracht/samenwerking met de DA Lachen

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:26

Een paar paarden bij ons op stal lebberen ook zand op uit de paddock. We vroegen ons laatst nog af waarom ze het toch deden, dus ik zal de tips uit de topic eens doorgeven Knipoog

Anoniem

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:15

Zou je niet eerst eens met een bloedonderzoekje oid nagaan of alles met z'n gezondheid wel goed zit en hij geen tekorten heeft? Dan kan je ook meteen de oorzaak aanpakken, heb je meer aan.

Maar dat het zand goed afgevoerd wordt is nu ook noodzaak; kuurtje psyllium (ongeveer een week als het goed is) heeft het beste resultaat.

quito
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-05-04

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:53

Gekookte lijnzaad voeren, dit bind het zand wat in de maag zit en wordt vanzelf uitgepoept. Wel de lijnzaad goed koken want dat neutraliseerd het aanwezige blauwzuur wat in de zaden zit. Paarden kunnen niet goed Verdrietig tegen dat zuur.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:43

quito schreef:
Gekookte lijnzaad voeren, dit bind het zand wat in de maag zit en wordt vanzelf uitgepoept. Wel de lijnzaad goed koken want dat neutraliseerd het aanwezige blauwzuur wat in de zaden zit. Paarden kunnen niet goed Verdrietig tegen dat zuur.


Dit is een goede manier voor onderhoud maar als het paard al problemen heeft dan is dit niet afdoende. Het werkt dan toch te weinig/langzaam. Dan zijn in eerste instantie die psyllium zaadjes beter aan te raden.

Hoe is het trouwens met het paard? Gaat het al beter?

Groetjes,

Aline

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:34

tinkerzzzz schreef:
Mijn 3 jarige voelt zich al een paar dagen niet zo lekker.
Hij is niet zo actief en eet zijn biks niet zo snel op als anders.


Ik ben ook benieuwd hoe het nu met je paard gaat?
Met zand eten moet je echt heel erg uitkijken! Er kan kan al sprake zijn van een lichte koliek, die steeds erger kan worden. Dus als jouw paard nog steeds niet zo lekker is, zou ik ook even de DA ernaar laten kijken.

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:15

Sorry ik ben dit topic vergeten (er werd in het begin niet gepost, dus ik dacht dat het ook niet meer zou gebeuren).
Ik heb de DA om raad gevraagd en heb mijn paard eerst goed ontwormd en geef hem nu dagelijks een scheut zonnebloemolie door zijn biks.
Het gaat nu super goed met hem.
Ook heb ik nu wilgentakken in de bak liggen zodat hij meer te doen heeft (hij krijgt zowiezo 5x hooi per dag)

Bedankt voor de reacties Lachen