bijvoeren oud paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ronneke
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: belgie

bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:33

vandaag heb ik erop gelet dat men friesje van 25 weer wat vermagerd is.
hij krijgt dagelijks een 10kg hooi, 4kg voederbieten, 1kg wortels en af en toe wat brood. nog meer hooi bijgeven om hem wat ronder te krijgen is bijna onmogelijk want hij eet er zowat gans de dag van. ik had gedacht om maisvlokken bij te geven of bietenpulp, maar de voorkeur ging naar mais omdat hij al zoveel bieten krijgt. gewone mengeling geef ik hem liever niet want hij staat nu al zo wild.
hoeveel mais zou ik hem moeten geven of weten jullie iets beters, eventueel meerdere soorten zolang hij er maar niet heviger van komt.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:34

huh??????

Ik heb een welsh van 24 die dagelijks bereden wordt hij krijgt 3x per dag kuil en 2 kilo musli en 1 kilo luczarne

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:37

Het lijkt erop of zijn darmen de voedingsstoffen niet goed meer kunnnen opnemen. Misschien helpt een scheut olie door het voer?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:39

Je zou er misschien toch wat krachtvoer bij kunnen geven. Rij je nog met hem of staat hij de hele dag in het land?

ronneke
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: belgie

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:48

@ VeerenAshley: olie kan je niet gewoon op de bieten en wortels doen ,toch? eigenlijk moet dat toch door graan?
@ aerdenhout: hij word nog 1maal in de maand gereden, anders staat hij op stal en als het weer het toelaat overdag buiten.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:56

Wij hebben meerdere oude paarden en daarbij zijn ook twee Friezen. Eentje van 25 en eentje van 26 jaar. Deze krijgen voordroogkuil en geweekte grasbrok(1 schep), geweekte pulp(1 schep), het seniorenvoer van Subli (1 schep)en muesli(1/2 schep). En dit twee keer per dag. Hooi kunnen ze vanwege hun gebit niet meer goed kwijt. De ene merrie is 1.70 groot en de ander 1.55. Ze hoeven niks meer te doen , maar staan wel elke dag in de wei. Verder een flinke scheut olie en aanvullende kruiden van de Paardendrogist.

Ze zijn allemaal, we hebben 6 oude paarden en de oudste is 31 , gewoon goed op gewicht.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:50

1 keer per maand bereden en voor de rest op stal??? ik mag hopen een loopstal?

misschien is hij mager door druk doen door verveling?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:57

Ben ook wel benieuwd of je je paardje op stal hebt of in het land. En heb je zijn gebit laten checken??
Mijn pony van rond de 35 loopt 's winters overdag op het land en 's zomers dag en nacht. Hij heeft hierbij echt minstens een kilo stevige brok nodig om zijn gewicht een beetje op peil te houden. Verder krijgt ie er 'voor de lekker' nog wat muesli en granen bij en uiteraard hooi.

ronneke
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: belgie

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:44

@ ikenindi: je moet wat beter lezen he Knipoog 's nachts staat hij op stal, overdag buiten, als het niet stormd of sneeuwd ten minste. op de wei staat er wel geen gras meer dus krijgen ze er een halve pak hooi. hij staat er ook niet alleen, er staat een shetje bij hem.
@ joy 76: zen tanden zijn deze zomer gecontroleerd geweest. in de zomer stond hij ook 24/7 buiten, het was eigenlijk de bedoeling om hem deze winter ook buiten te houden met een deken maar heb hem op stal moeten halen in november omdat hij te veel last had om zichzelf warm te houden. gewone mengeling waar er krachtvoer in zit kan ik niet geven, hij staat nu al te goed vooruit.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:09

Hmm.. lastig voor je. Ik doe een poging met je mee te denken. Mijn pony moet dus ook onder een deken omdat hij anders zichzelf niet kan warm houden. Maar ik heb altijd geleerd dat het motortje van binnen ook moet draaien om warm te blijven, oftewel: er goed worden gegeten. Ook die van mij is ondanks zn leeftijd een enorme druktemaker, maar ik geloof niet dat dat iets met het krachtvoer te maken heeft. Niet dat ik het van plan ben, maar zou je 'm uithongeren dan zou 'ie nog kermis maken. Is het misschien toch een idee voor je om brok te proberen? Gewoon, om te kijken hoe hij erop reageert? Bijkomend voordeel is dat je in elk geval zeker weet dat 'ie dan alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Lachen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:14

Ik zou dan al beginnen met hem helemaal niet meer te berijden of er een regelmaat in te brengen! Een keer in de maand rijden is wel een beetje ( op zijn minst gezegd ) vreemd!
Geef hem in elk geval de hele dag door gedorst hooi zodat hij buikvulling heeft. En wat krachtvoer is, zeker in de winter, ook niet overbodig bij zo'n oud paard. In het gras zit op het ogenblik totaal geen voeding!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:00

aerdenhout1 schreef:
Ik zou dan al beginnen met hem helemaal niet meer te berijden of er een regelmaat in te brengen!


O ja, vergeten, ik had hetzelfde over het rijden willen zeggen... Overigens heeft mijn pony heeft al zes jaar weiderust Lachen

ronneke
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: belgie

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:10

@joy76: vorige winter kreeg hij gewone mengeling en ik heb het na enkele maanden gestopt omdat hij zich veel te druk maakte.
@aerdenhout: hij word nog zeer graag bereden. geen zwaar werk meer maar een rustige stapwandeling door de velden met af en toe een stukje draf.hij geniet daar echt van. in de zomer gaan we iedere week wandelen maar daar ik geen bak heb is het in de winter eens per maand. ook is het ietsje tijdgebrek waardoor ik zo weinig rij.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:40

[quote="ronneke"]@ VeerenAshley: olie kan je niet gewoon op de bieten en wortels doen ,toch? eigenlijk moet dat toch door graan?

Waarom zou olie door graan moeten? Misschien kun je een scheutje op het brood gieten dat je geeft?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:30

Op het gevaar af dat je me een zeurpiet gaat vinden... wat versta je onder een 'gewone mengeling'? Is dat bix of een of andere muesli waar bijvoorbeeld haver in zit? Misschien zou je daar eens naar kunnen kijken. Ik heb namelijk nu het idee dat je op zoek bent naar een dikmaker/aanvullend voer, terwijl je met goed, op zijn behoeftes afgestemd krachtvoer, een heel eind zou kunnen komen, zonder dat 'ie er te heftig van wordt.

ronneke
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: belgie

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 09:16

@ joy 76: vorige winter kreeg hij de conditiemengeling 298 van aveve
dit vind ik er op de site over terug
Citaat:
Deze economisch samengestelde geconcentreerde korrel is een compleet en smakelijk voeder. De korrel zorgt voor het behouden van een optimale conditie bij paarden en is speciaal ontwikkeld voor grote paardenhouderijen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:30

hey
wanneer is je paard laatst ontwormd? Begin daar al eens mee.
Verder kan het goed zijn dat hij zijn voeding niet genoeg opneemt, en daardoor mager blijft.
Hoe is de kwaliteit van het hooi dat je voert? Is dat groen-achtig, of droog en stekelig? Want dat laatste zit geen voedingsstoffen in, of toch in veel mindere mate dan het groene hooi.
Verder zou ik hem bijvoeren met speciaal voer voor oudere paarden. Het is makkelijker te kauwen en makkelijker te verteren.
Ik zou niet vertrouwen op een gewone mengeling of brok van de aveve voor zo'n ouder paard, maar speciaal senioren-voer gebruiken.
veel succes

2haffies
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: vierlingsbeek

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:16

ik zou beginnen met seniores priores van subli dat werkt echt heel goed daar zit alles in wat ze nodig hebben ook ruwvoer en is speciaal voor oudere paarden en voor paarden met tandproblemen je moet het wel lang laten weken 6 uur maar het helpt echt en ze worden er echt dikker van spreek uit ervaring.
veel succes

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:22

Volgens mijn DA moet een oud paard juist ruim krachtvoer (biks) krijgen en juist niet minder omdat hij weinig doet! De darmen nemen de voedingsstoffen minder goed op uit het voer en dan is het al door de darmen heen zonder dat alles eruit is gehaald. Met een grotere hoeveelheid wordt de opname dus per saldo beter. Om hem wat dikker te laten worden kun je maismeel (vochtig maken) door muesli voeren, dat zet goed aan. Heb hier ervaring mee, mijn merrie is 23!
Van veel wortels kan je paard juist weer aan de diarree raken, dus daar niet teveel van geven, want dat versnelt dus ook weer de darmwerking wat voor een oud oaard juist niet goed is.
Knipoog

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:52

Ik heb ook zo'n probleem! Mijn paardje is ook 23 en heeft geen keizen meer. Hij krijgt nog wel kuil om aan te knabbelen. Hij loopt in de winter overdag op het land en in de zomer dag en nacht. Tot een maand geleden ging het heel goed maar nu begint ie toch te vermageren. Waarschijnlijk zit er niks meer in het gras. Hij krijgt ook Subli maar is er helaas niet dol op en laat het gewoon staat als ik het niet vermeng met bix. Ik doe dus half-half, drinkdikte en dan krijgt ie 2x per dag een kilo, geweekt dus veel meer.

Ik las iets van grasbrok? Is dat bix? Of toch anders?

Heeft iemand misschien nog tips? Wortelen etc. kan ik vergeten, krijgt ie echt niet meer weg. Muesli durf ik hem ook niet te geven. Ben wel een beetje radeloos.

Alvast bedankt!

Ambiiee

Berichten: 1221
Geregistreerd: 07-01-07

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:58

Mijn pony van 22 staat buiten, dag en nacht.. Zowel in de winter als in de zomer. Word het te erg, gaat ze in de uitloop stal.. ze krijgt 1/2 kilo biks, en baal hooi..

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:55

Je hebt tegenwoordig van Subli Senior Priores. Ik ben me er een beetje aan in het verdiepen, en het is een compleet voer voor oudere paarden, het vervangt zelfs het ruwvoer, alhoewel wel aangeraden wordt omdat bij te geven zolang je paard dit nog kan eten (kwa gebit dan he) www.subli.nl

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:58

Klopt Kitjuh.... het is heel compleet voer en paarden kunnen er volledig van leven! Enige nadeel is dat mijn paard er niet gek op is! Helaas, want hij heeft geen kiezen meer en dat is dus wel een probleem aan het worden! Nu doe ik het half half, ene helft Subli Senior Pr. en de andere helft Havens Slobbermush (ook voor oude paarden maar iets minder compleet m.b.t. het geen hooi meer eten). Nu vind hij het wel lekker!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:03

Een ouder paard heeft een andere behoefte aan voer dan een jonger paard. Veel bedrijven die paardenvoer maken bieden daarom ook seniorenbrok aan, dit beval meer vet (minstens 10%) en een andere Kalium/Phosphaat verhouding. Scheutje olie over de brok is ook een makkelijke bron voor energie voor een ouder paard. Verder makkelijk verteerbare vezels geven, hooi kon weleens te moeilijk zijn om goed te verteren. Als je hooi geeft, geef kwalitatief goed hooi van de eerste snede. Eventueel lucerne geven . Mocht je paard problemen hebben met de tanden, kun je ook grasbrok voeren. Maak desnoods slobber van de brok, laat de tanden controleren, en laat controleren op wormen, laat bloed afnemen en dat onderzoeken. Desnoods een kuurtje met vitamines geven, oudere paarden hebben daar soms ook wat meer van nodig omdat het darmstelsel het allemaal niet meer zo goed kan opnemen.
Verder ervoor zorgen dat hij het warm heeft, desnoods in de winter een dekentje op.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:06

Wij hebben goede ervaringen met het seniorenvoer van Subli. Verder inderdaad even laten controleren op wormen, en daar eventueel je ontwormbeleid op aan passen.