bijvoeren oud paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:08


Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:20

Met het advies van olie over het voer kwam mijn DA ook; en ongeperste brok gaan voeren in combinatie met luzerne.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:29

jongens ,wat doen jullie nou toch moeilijk!heeft nou nooit iemand van geweekt voer gehoord?Je kan toch gewone brokken weken tot het slobber is ,en het dan voeren.Dat kan ieder paard eten.En daardoor kan je nog van alles voedzaams doen.gebruik je fantasie en je zal zien ,wat je akn doen voor je paard.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:07

Ik laat het liever over aan de fantasie van de voerfabrikant Haha! En het Subli seniorenvoer moet geweekt worden.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:16

Gootje 12... Leuk meegedacht maar als je paard, zoals de mijne geen kiezen meer heeft en dus geen kuil/hooi meer kan eten heeft hij toch echt extra vezels nodig!! Ik denk dat jij ook niet kunt leven op yoghurt en gemalen spinazie!! Denk dat er dan ook iets fout gaat!! Als je paard nog wel hooi en kuil eet is het wel een optie, sterker nog... ik raad het aan... Werkt ook goed tegen slokdarmverstoppingen!!

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:23

cassidy... Ja, heel leuk bedacht van de fabrikant... zeker voor de paardjes die op rantsoen moeten want wortel zit niet veel in. Mijn paardje heeft momenteel veel voedingstoffen nodig. Wellicht in de toekomst als extraatje!!
Ik zou het fijn vinden als nog een fabrikant een compleet voer voor oudere paarden zou onwikkelen!! Ik denk dat dat een questie van tijd is....

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:39

De onzen deden het ook zonder het Subli voer goed op een combinatie van geweekte grasbrok met slobber en olie en pulpbrok. Alles goed weken, natuurlijk . Onze oudste heeft niks meer in de mond waar hij nog mee kan kwauwen en doet het toch nog heel goed op dit voer.
Dit is Indy, 31 jaar en leeft op grasbrok, slobber, pulpbrok en een scheut olie.
Afbeelding

Mar_X
Berichten: 278
Geregistreerd: 08-01-07

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:46

mijn vz-welsh is ook heel mager, hij is wat ouder dan 20

hij at alleen gras en hooi, en bijna elke zondag 2 handjes bix,

nu denken we dat hij wormen en heeft hij dus een wormenkuur gehad en
krijgt nu elke dag biks bij gevoerd

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:33

Mar_x, ik denk dat jou paardje geen wormen heeft maar gewoon wat meer nodig heeft! Ontwormen kan nooit kwaad maar er zit nu bijna niets meer in het gras en ze hebben gewoon wat meer nodig die ouwetjes. Zeker zo na januari merk ik het altijd bij de mijne! Hij heeft zijn dikke wintervachtje en dan ook nog een dikke waterdichte deken op... puur om zijn engergie te besparen!

Misschien heeft je paardje wat meer hooi en bix nodig!!

Ben benieuwd of het dan beter gaat!

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:34

Eeeh... gekke vraag misschien maar wat verstaan jullie onder grasbrok?? Bij de diervoederzaken kijken ze me aan of ik wel spoor!! Hihi!! En komen dan met bix aanzetten!!

Mar_X
Berichten: 278
Geregistreerd: 08-01-07

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:56

BaiNar : we weten het ook niet zeker, dus hebben we het maar gedaan, zijn botten steken ook best uit, hij is wel wat aangekomen maar je zet het niet goed.
maar hopelijk wordt hij door het extra bix weer wat dikker

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:02

Mar_x.... heb je ook weleens naar de tanden laten kijken?? Dat kan ook een oorzaak zijn he!! Die van mij had vorig jaar ook een ontstoken kies. Nu heeft ie nog maar 2 kiezen....

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:34

Grasbrok is gemaaid gras wat in brokjes is geperst, je hebt ook lucernebrok. Wij kopen het rechtstreeks van een grasdrogerij (Ruinerwold), maar de Welkoop heeft het ook te koop , ongeveer 6,50 euro per zak van 25 kilo. Misschien Boerenbond winkels ook, dat weet ik niet.

Om een oud paard dikker te krijgen kun je ook wat maismeel bij voeren, maar wij maken er altijd een mengsel van grasbrok is het hoofdvoer ipv hooi, kuil of lucerne. En dan daarin of muesli of slobber en een scheut olie, zoals ik al eerder zei.
Maar nu er dat seniorenvoer van Subli is, krijgen ze daar ook een schep van . Ik vervang dan een schep grasbrok door eentje Subli. Indy van de foto, krijgt 2 schep grasbrok, een schep subli, een muesli of slobber plus een scheut olie per voederbeurt, 3x daags.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:40

Zoo, da's een aardige hoeveelheid... Zit er in grasbrok echt alleen gras?? Daar bedoel ik eigenlijk mee te vragen... Geef ik grasbrok ERBIJ of moet ik ivm. bijv. teveel aan bepaalde voedingsstoffen iets anders verminderen?

Ik heb toevallig wel kuilmais besteld... dat schijnen die ouwetjes wat beter weg te krijgen dan hooi en kuil!! Nu maar afwachten of meneer het lust, haha!!

Mar_X
Berichten: 278
Geregistreerd: 08-01-07

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:51

BaiNar : we hebben de tanden (zolang ik hem verzorg, 3 maand ongeveer) nog niet na laten kijken,
maar ze zijn wel zwart, maarja, hij is oud

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:58

Mar_x.... Raad ik dan wel aan... wellicht heeft hij haken op zijn kiezen of last van een kies.... Dat kan ook een oplossing zijn!! En goede tandverzorging is belangrijk, zeker voor oudere paarden!!

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:17

In grasbrok zit alleen gras, wat zo van het land komt en dan dus gedroogd en geperst in brokjes wordt.
Snijmais is energierijk , eiwitarm, maar er zitten ook weinig mineralen in. Het is dus eenzijdig voer, kan best voor oudjes, maar niet alleen.

Ik snap echt niet waarom andere oude paarden mager zijn. Bij ons is dat nooit zo. Ze krijgen dan gewoon te weinig.Als je ze hebt ontwormd en de tanden hebt nagekeken is er niks waarom ze niet meer zouden groeien. Onze oudste is dus al 31 en zit nog gewoon in het vlees.Verder hebben we nog drie van 26 en eentje van 25 en eentje van 23 , de rest is iets jonger, maar ze zitten allemaal goed in het vlees.
Wij proberen vanalles. Eerst met lucerne van Hartog en daarna grasbrok, maar dan dus 1 kilo per 100kg gewicht en dan nog de muesli of slobber en de pulp.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:17

Haboshof... Die van mij krijgt echt zat maar slijt altijd na januari. Bovendien is het een kieskouwer, hij lust niet alles anders kreeg ie gewoon alleen subli maar helaas! Kuilmais zou ik m geven als extra ruwvoer omdat ie moeite heeft met hooi en kuil! Lucerne krijgt ie echt niet weg. Echt, ik heb al veel geprobeert.... Ik denk dat jullie gewoon geluk hebben dat de dieren alles blijven eten.... Denk je dat ik me niet rot voel dat ie magerder wordt??? Kan vaak wel janken!!! Ik probeer alles.... Ik heb hem al 21 jaar.... (vanaf zijn 2e)....

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:58

Mar_X schreef:
mijn vz-welsh is ook heel mager, hij is wat ouder dan 20

hij at alleen gras en hooi, en bijna elke zondag 2 handjes bix,

nu denken we dat hij wormen en heeft hij dus een wormenkuur gehad en
krijgt nu elke dag biks bij gevoerd


Waarom kreeg is alleen op zondag biks??????

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:05

BaiNar schreef:
Haboshof... Die van mij krijgt echt zat maar slijt altijd na januari. Bovendien is het een kieskouwer, hij lust niet alles anders kreeg ie gewoon alleen subli maar helaas! Kuilmais zou ik m geven als extra ruwvoer omdat ie moeite heeft met hooi en kuil! Lucerne krijgt ie echt niet weg. Echt, ik heb al veel geprobeert.... Ik denk dat jullie gewoon geluk hebben dat de dieren alles blijven eten.... Denk je dat ik me niet rot voel dat ie magerder wordt??? Kan vaak wel janken!!! Ik probeer alles.... Ik heb hem al 21 jaar.... (vanaf zijn 2e)....


Moeilijk, maar ze moeten het wel leren eten. Wij laten het eten niet zo lang weken, want dan eten ze het niet. Is er iets wat hij graag lust? Begin dan met een heel klein beetje van wat anders er door te voeren. Lucerne eten ze vaak ook niet zomaar. En grasbrok, vinden ze gewoon vies , geloof ik, maar ik maak er een lekker mengsel van. Hoe zit het met geweekte pulpbrokjes en maismeel? Heb je al verschillende muesli geprobeerd? Ik probeer echt van alles en vind dan vaak wel iets wat ze graag lusten. Wij hebben opvangpaardjes en krijgen ze vaak vel over been binnen, maar ze gaan bij ons altijd groeien. Ik koop veel verschillende soorten voer en ga dan uitproberen, de anderen eten het wel op als eentje het niet lust, dat is natuurlijk wel handig.Maar als jij maar een schep Subli voert en een beetje biks is dat veel te weinig per voederbeurt. Indy bv. krijgt echt bijna vier kilo voer per voerbeurt.
Zo kwam hij , Indy in 2005
Afbeelding
En zo is hij nu, 31 jaar oud:
Afbeelding

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:05

haboshof schreef:
BaiNar schreef:

Moeilijk, maar ze moeten het wel leren eten. Wij laten het eten niet zo lang weken, want dan eten ze het niet. Is er iets wat hij graag lust? Begin dan met een heel klein beetje van wat anders er door te voeren. Lucerne eten ze vaak ook niet zomaar. En grasbrok, vinden ze gewoon vies , geloof ik, maar ik maak er een lekker mengsel van. Hoe zit het met geweekte pulpbrokjes en maismeel? Heb je al verschillende muesli geprobeerd? Ik probeer echt van alles en vind dan vaak wel iets wat ze graag lusten. Wij hebben opvangpaardjes en krijgen ze vaak vel over been binnen, maar ze gaan bij ons altijd groeien. Ik koop veel verschillende soorten voer en ga dan uitproberen, de anderen eten het wel op als eentje het niet lust, dat is natuurlijk wel handig.Maar als jij maar een schep Subli voert en een beetje biks is dat veel te weinig per voederbeurt. Indy bv. krijgt echt bijna vier kilo voer per voerbeurt.


Die is zeker erg vooruit gegaan zeg!! Complimenten!! Goed werk!!

Vroeger at hij alles, ook lucerne maar hij krijgt het niet meer weg... maismeel heb ik hem vorig jaar ook gevoerd, laat ie ook staan.... doe ik nu wel een handje door de slobber heen... Moet zeggen dat het nu, sinds een paar dagen wel goed gaat qua eten... je wilt het menu niet weten, haha, heel ingewikkeld, maar het gaat erin!! Moet zeggen dat ik het idee heb dat het door de slobbermash van Havens komt, dat ie dat lekker vind en de smaak van de subli Senior verbetert. Ook doe ik er nog wat bix bij en zemelen!! Allegaartje ik weet het en waarschijnlijk niet meer netjes in balans maar ja, paardje moet wel eten toch??
Ik heb de hoop een beetje gevestigd op de zomer... dat ie toch weer wat goed gras kan knabbelen!! Ieder sprietje is er een zullen we maar zeggen!!

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:47

Ik maak stiekum ook even van dit topic gebruik met een vraag:

Ik heb een shet merrie van ongeveer 35 jaar.
Ze heeft alle kiezen nog volgens de da.

Ze krijgt 4 maal per dag ruim hooi en 2 maal per dag een schep lucerne.
Ook eenmaal per dag een half schepje Max-h voor de nodige vitaminen/mineralen.

Ze is toch wel heel mager op dit moment maar krachtvoer bijvoeren vind ik toch wel een beetje eng omdat ze een aantal jaren geleden bevangen is geweest.
In de zomer komt ze toch wel aardig bij doordat ze dan een uurtje of 2 per dag gras mag eten.
Wie heeft zinnige tips?

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:55

Wellicht is het beter onbeperkt hooi te geven!! Zeker ivm zijn bevangenheid. Maar dat heeft die van mij ook wel gehad. Wellicht is het een idee om bijv. een beetje Subli Senior bij te voeren, kijken hoe ie het daarop doet... Bijv. 2x per dag half kilootje!!

Succes!!

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:05

Bedankt voor de reactie maar meer hooi eten dan nu wil ze niet. Dus onbeperkt heeft geen zin.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: bijvoeren oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:46

Ik wil nog wel even weer antwoorden.
Een ouder paard/pony kan gewoon bepaalde voedingstoffen niet meer goed opnemen. Als je pony gevoelig is voor hoefbevangenheid, dan zijn de geweekte grasbrokken met een beetje suikerbietenpulpbrokken , ook geweekt , goed voer. Dat klinkt tegenstrijdig, maar het schijnt dat de pulpbrokken wel goed kunnen worden opgenomen en geen bevangenheid veroorzaken.
Het moet geweekt worden, omdat je anders de kans loopt dat ze een slokdarmverstopping krijgen.

En verder een scheutje olie erover want dat is vet en langzame energie.Afhankelijk van hoe zwaar de pony is, bepaal je de hoeveelheid. Ik zou beginnen met een halfje grasbrok met een halfje pulp en dan een beetje olie erover.( Per 100kg gewicht van de pony 1 schep maximaal)