voernijd,kom je er ooit vanaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:58

mijn verschrikkelijke, lieve haflingerruin MAX heeft voernijd en het word steeds erger,
hij heeft al een hoekstal en krijgt al eerste voer,er is al gaaswerk geplaatst tussen zijn stal en de stal ernaast,zijn buurman is een jonge,onderdanig haflingerruin (ook van mij)die de gekheid nu gaat nadoen in de vorm van ongeduldig springen..MAX is de dominanste ruin van mijn kudde ponys.

MAX heeft het altijd al gedaan en het is alleen naar andere ponys,niet naar mij.

ik straf hem niet,ik negeer hem en laat hem maar boos doen,ik zie het als zijn enige minpuntje.

dan heb ik er nog een,een kleine haflingerkruisingmerrie MEXX,zij is de alphamerrie in mijn kudde.
zij staat op dieet en is verschrikkelijk zuur wat betreft als er gevoerd wordt.
ze slaat alles kort en klein en is heel genadeloos naar beide buren...

ik zal mijn stalsituatie even uitleggen.

ik heb 4 stallen naast elkaar,eerst 2 kleine en dan 2 grote.
vanwege de grootte van de stal staan de grote haflingersruinen dus daar,mijn shetruinen hebben de hoekstal geheel links en de merrie staat dus als tweede.

dus van links naar rechts,de shetten(hiertussen gaaswerk)de merrie,de onderdanige hafruin (ertussen gaaswerk)en de dominante ruin.
er wordt 4 x daags gevoerd,3 x hooi,1 x biks.(het is dus 4 x per dag ruzie)

de shettenbox is tevens een hoekbox met halfdeur naar buiten.

hebben jullie ideeen?

Anoniem

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:42

Je haf en de rest meer buiten zetten.
In plaats van biks een vitaminekoek geven.

Anoniem

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:47

Ik maak uit je voerprogramma uit dat ze binnen staan? Dan krijg je snel voernijd, ze staan steeds te wachten tot ze weer kunnen eten. Ik zou ze buiten zetten, probeer iets af te zetten zodat ze buiten kunnen blijven en geef onbeperkt hooi, desnoods graszaadhooi (worden ze niet dik van).

Eerst veel hooi laten eten, eer je ze krachtvoer geeft en dan zou je de dominantste op stal kunnen zetten met zijn voer een de andere buiten laten eten. Als paarden geen echte honger meer hebben en zich staan te vervelen, wordt voernijd minder. Maar sommigen hebben het gewoon heel erg als van jongs af aan en dat wordt niet erger, maar het kan wel de hele kudde aansteken. Mijn paard heeft op een plek gestaan, als er gevoerd werd braken ze met elkaar de hele tent af, mijn paard ging mee doen. Niet leuk om dat dan ineens te zien. Doe beesten hadden echt giga honger, slecht voer te weinig en veel verveling. Op zijn nieuwe plek weer de rust zelve. Dus ze kunnen elkaar beinvloeden.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 11:01

russel schreef:
Ik maak uit je voerprogramma uit dat ze binnen staan? Dan krijg je snel voernijd, ze staan steeds te wachten tot ze weer kunnen eten. Ik zou ze buiten zetten, probeer iets af te zetten zodat ze buiten kunnen blijven en geef onbeperkt hooi, desnoods graszaadhooi (worden ze niet dik van).

Eerst veel hooi laten eten, eer je ze krachtvoer geeft en dan zou je de dominantste op stal kunnen zetten met zijn voer een de andere buiten laten eten. Als paarden geen echte honger meer hebben en zich staan te vervelen, wordt voernijd minder. Maar sommigen hebben het gewoon heel erg als van jongs af aan en dat wordt niet erger, maar het kan wel de hele kudde aansteken. Mijn paard heeft op een plek gestaan, als er gevoerd werd braken ze met elkaar de hele tent af, mijn paard ging mee doen. Niet leuk om dat dan ineens te zien. Doe beesten hadden echt giga honger, slecht voer te weinig en veel verveling. Op zijn nieuwe plek weer de rust zelve. Dus ze kunnen elkaar beinvloeden.



ze staan inderdaad binnen,maar honger kunnen ze niet hebben.
ze krijgen 3 x daags veeeel hooi en 1 x biks. voor de 10 min. dat ze gek doen kan ik niet 5 ponys buiten gaan zetten(zal de boer leuk vinden op zijn erf Knipoog )
eerst hooi en dan krachtvoer doe ik al.

de koeken zullen zelfde effect geven als het biks,zodra de voerton/doos dan open gaat krijg je dezelfde gekheid.
ieder voert zijn paarden hier zelf,dus het is gelukkig niet dat de andere paarden meedoen.

Anoniem

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:01

Wat wil je dan horen?
Als je ze de hele dag op stal hebt staan en 3 x daags veeeel hooi en biks geeft is zulk gefrustreerd gedrag geen wonder en denk ik ook niet dat er een andere manier is om het op te lossen. Ja, helemaal niet voeren.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:33

Met [***] eens...
In principe beloon je ze ook voor het gedrag, ze zijn vervelend, en tadaa er komt voer aan..
Geen ervaring met voernijd, maar kun je ze ook niet leren netjes te zijn voor ze hun voer krijgen?
Orchid heb ik meteen geleerd een pasje terug te doen voor ze haar voer krijgt. Duiken ze teminste niet meteen in hun voerbak en gaan ze ook niet uit je handen staan snaaien als je hooi geeft. En ze worden meteen beloond omdat ze dan hun voer krijgen, dus leren ze dat ook heel snel aan Knipoog
Misschien kun je ze een halster omdoen en pas als ze stil staan ofzo voer geven, niks te verliezen dus is te proberen toch? Knipoog
Maar als ze echt de hele dag op stal staan..Tjsa...Daar worden ze ook niet vrolijk van, ze moeten wel even buiten kunnen..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:20

Orchid schreef:
Met [***] eens...
In principe beloon je ze ook voor het gedrag, ze zijn vervelend, en tadaa er komt voer aan..
Geen ervaring met voernijd, maar kun je ze ook niet leren netjes te zijn voor ze hun voer krijgen?
Orchid heb ik meteen geleerd een pasje terug te doen voor ze haar voer krijgt. Duiken ze teminste niet meteen in hun voerbak en gaan ze ook niet uit je handen staan snaaien als je hooi geeft. En ze worden meteen beloond omdat ze dan hun voer krijgen, dus leren ze dat ook heel snel aan Knipoog
Misschien kun je ze een halster omdoen en pas als ze stil staan ofzo voer geven, niks te verliezen dus is te proberen toch? Knipoog
Maar als ze echt de hele dag op stal staan..Tjsa...Daar worden ze ook niet vrolijk van, ze moeten wel even buiten kunnen..



tjemig,mijn paarden staan 6 maanden per jaar inderdaad op stal,weidegang wintermaanden zijn hier onmogenlijk,ze lopen alles kapot.maar ze komen uiteraard wel dagelijks naar buiten:rijden en 4 x per week 2 uur samen los/stoeien.gewoon paard zijn.

gelukkig staan ze ook 6 maanden per jaar 24/7 wel in de weide.

Anoniem

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:29

casanova schreef:
Orchid schreef:
Met [***] eens...
In principe beloon je ze ook voor het gedrag, ze zijn vervelend, en tadaa er komt voer aan..
Geen ervaring met voernijd, maar kun je ze ook niet leren netjes te zijn voor ze hun voer krijgen?
Orchid heb ik meteen geleerd een pasje terug te doen voor ze haar voer krijgt. Duiken ze teminste niet meteen in hun voerbak en gaan ze ook niet uit je handen staan snaaien als je hooi geeft. En ze worden meteen beloond omdat ze dan hun voer krijgen, dus leren ze dat ook heel snel aan Knipoog
Misschien kun je ze een halster omdoen en pas als ze stil staan ofzo voer geven, niks te verliezen dus is te proberen toch? Knipoog
Maar als ze echt de hele dag op stal staan..Tjsa...Daar worden ze ook niet vrolijk van, ze moeten wel even buiten kunnen..



tjemig,mijn paarden staan 6 maanden per jaar inderdaad op stal,weidegang wintermaanden zijn hier onmogenlijk,ze lopen alles kapot.maar ze komen uiteraard wel dagelijks naar buiten:rijden en 4 x per week 2 uur samen los/stoeien.gewoon paard zijn.

gelukkig staan ze ook 6 maanden per jaar 24/7 wel in de weide.


Dat zal ook de reden zijn, van 24 uur per dag naar 20 uur per dag binnen, gescheiden van elkaar. Ik begrijp dat het niet anders kan, maar het beste is toch een stukje kapot te laten lopen en ze overdag wel buiten te doen en voor de nacht naar binnen, desnoods wat zand laten storten als je op de klei staat.

Mijn paard heeft een week op stal gestaan met 1 a 2 uur buiten in een paddock en elke dag gereden, had een knetter zuur paard na een week, heb ook een andere oplossing gezocht, want ik wil niet zo een paard.

Anoniem

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:32

casanova schreef:
ieder voert zijn paarden hier zelf,dus het is gelukkig niet dat de andere paarden meedoen.



Dit is ook foute boel, steeds komt er iemand die een paard voert en de rest moet wachten. De rangorde wordt niet in de gate gehouden en dat brengt voedselneid tot stand. Veel beter is het om 1 persoon alle paarden steeds tegelijk te voeren. Desnoods per toerbeurt. De paarden hebben nu een tegen natuurlijke situatie waar ze zich op hun eigen manier op aanpassen en laten een gedrag zien dat niet prettig is.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:48

Het is idd veel beter om de hele stal in 1 keer te voeren. Daarnaast is het eten het enige wat je paarden zo'n beetje op een dag te doen hebben. Geen wonder dat ze uit hun plaat gaan als ze eten krijgen.... Dat betekend dat ze weer afleiding hebben. Het gek doen is ook leuk voor ze, even iets anders als stilstaan. En als de anderen dan ook nog mee gaan doen, is het helemaal feest.

Als je ervan af wilt, gooi je paarden dan vaker naar buiten (zoek desnoods een andere stalling). En geef ze buiten te eten. Doordat ze al veel te doen hebben (spelen) is het eten niet zo'n issue meer. Grote kans dat de voernijd veel minder wordt of zelfs verdwijnt.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 22:28

[/quote]


Dit is ook foute boel, steeds komt er iemand die een paard voert en de rest moet wachten. De rangorde wordt niet in de gate gehouden en dat brengt voedselneid tot stand. Veel beter is het om 1 persoon alle paarden steeds tegelijk te voeren. Desnoods per toerbeurt. De paarden hebben nu een tegen natuurlijke situatie waar ze zich op hun eigen manier op aanpassen en laten een gedrag zien dat niet prettig is.[/quote]

mijn ponys hebben een eigen hoek in de grote stal,een grote muur tussen mijn ponys en de andere paarden zorgen voor privacy als een eigen ''losse'' stal.mijn ponys kunnen de andere niet zien.
ook weet ik van de stalgenoten dat mijn ponys rustig zijn wanneer hun voeren.

ze zijn ndus gefocust op MIJ,ik kom binnen,smiddags en voer eerst hooi,dan biks.
die 5 minuten zijn ze heel druk.


meer s'winters buiten zetten is niet mogenlijk hier,ik woon in randstad.
ook zomers in de weide moet ik soms hooi bijvoeren en dan is de voedselnijd er ook ,maar dan op te lossen door ze allen een eigenplekje ver van elkaar te geven.

Tmroes

Berichten: 216
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:38

_angela_ schreef:
Het is idd veel beter om de hele stal in 1 keer te voeren. Daarnaast is het eten het enige wat je paarden zo'n beetje op een dag te doen hebben. Geen wonder dat ze uit hun plaat gaan als ze eten krijgen.... Dat betekend dat ze weer afleiding hebben. Het gek doen is ook leuk voor ze, even iets anders als stilstaan. En als de anderen dan ook nog mee gaan doen, is het helemaal feest.

Als je ervan af wilt, gooi je paarden dan vaker naar buiten (zoek desnoods een andere stalling). En geef ze buiten te eten. Doordat ze al veel te doen hebben (spelen) is het eten niet zo'n issue meer. Grote kans dat de voernijd veel minder wordt of zelfs verdwijnt.


Ho ho Tong uitsteken
Mijn hengstenveulen staat momenteel met een merrieveulen 24/7 op het land en zij vertoond ook voernijd. Mijn veulen overigens niet.
Ze krijgen altijd gelijk hooi en veulenbrok en ze zijn met de brok ongeveer gelijk klaar.
En toch vertoond ze voernijd en niet zo'n klein beetje ook, dus om ze hierom maar gewoon het land op te knallen.. waarschijnlijk geen oplossing.. of in ieder geval geen garantie..

Mischien zou je de herrieschopper een 'bixbal' kunnen geven?

Groetjes!

Anoniem

Re: voernijd,kom je er ooit vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:23

Casanova denk je nou echt dat ze niet zien en in de gate hebben dat die andere paarden gevoerd worden? Natuurlijk zijn ze gefocused op jouw, jij bent de gene die hun komt voeren.

Probeer ze zoveel hooi te geven dat ze het eigenlijk niet op kunnen tot de volgende voerbeurt. Als je komt zou je ze of met zijn allen even buiten kunnen zetten om hun benen te strekken en als ze op stal gezet worden, ligt het eten al in de stal. Zet ze in volgorde van rangorde buiten en weer binnen.