Voertips voor een ouder paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 11:09

Hai allemaal,

Ik heb weer eens een vraagje Lachen. Mijn merrie is op 1 januari 17 jaartjes jong geworden Lachen, alleen nu zit ik te dubben over haar voer. Ik voer ze nu subli bikkels en muslie zonder haver en die vind ze prima, alleen nu ze niet meer regelmatig aan het werk is heb ik haar nu op meer ruwvoer staan en minder krachtvoer. Overdag staat ze lekker in de wei gemiddeld genomen van 8 uur 's ochtends tot 17 uur 's avonds.

In princiepe als ik haar actief rijd staat ze op 1 schep bikkels (iets minder als 1 kg) en 3/4 schep muslie (en dat dan 2x per dag). Met rijden heeft ze pit zat dus ze hoeft echt niet vlotter te worden (ik merk snel genoeg als er teveel voer in gepompt wordt), alleen krijg ik de laatste tijd steeds meer het idee of ze wat vitamintjes en dergelijke te kort komt. Nu heb ik wel e.e.a gelezen over senioren voer, maar heeft iemand van jullie daar ervaring mee of tips of dergelijke???

Groetjes!

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:46

als je bedoelt het seniorenvoer van subli, dan is het zeker een aanrader. Mijn merrie wordt nu in maart 18 lentes jong en krijgt dit al een tijdje bijgevoerd als slobber. Ze is er zeker op vooruit gegaan en wat voller geworden. Er zullen zeker genoeg vitamines e.d. inzitten want dit kun je ook als volledig voer gegeven. Je moet het wel langgenoeg laten weken. (met heet water gaat veel vlugger)

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:54

Ik zou lekker een liksteen kopen. Daar zit vaak al genoeg vitamines, mineralen en sporelementen in die je paard nodig heeft. Vaak gebeurt het dat er al teveel vitamines naar binnen wordt gestauwd, wat ook niet goed is. Bij een liksteen kan een paard zelf bepalen waarneer zij iets nodig heeft, en dat kunnen ze goed Knipoog En daarnaast zou ik bij lichte arbeid niet meer geven dan 1 a 2 handjes brok per dag, maar onbeperkt ruwvoer Lachen En zoveel muesli is ook niet nodig, zeker niet 2x op een dag.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 13:35

Oh wacht ik bedoelde dat ze ongeveer 3 kwart schep musli krijgt, niet 3 of 4 hele scheppen Knipoog dat is wel teveel van het goede. Liksteen heeft ze al in der stal en daar likt ze ook wel zo nu en dan aan. Ook geef ik haar 1 of 2 keer in de week slobber bij met kruiden. Dus eigenlijk krijgt ze wel genoeg vinden jullie Knipoog

Anoniem

Re: Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:40

Lijkt mij ook. Lachen
Goed zorgen dat ze (als ze nog makkelijk kan kauwen) voldoende ruwvoer krijgt en weidegang is natuurlijk al helemaal goed, dus dat zit voor jou dan goed.
Heeft ze een mineralenliksteen of een zoutblok/lick it?
Als je je in ieder geval zorgen maakt of je paard wel voldoende binnenkrijgt kan je kijken naar een volledig supplement die je dagelijks verstrekt over het voer, die zijn er in kruiden/poeder/etc vorm, ook speciaal voor oudere paarden evt.
Kijk hier eens; www.paardendrogist.nl . Succes Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:22

Seniorenvoer is leuk als het paard ook echt ouder wordt. Daarmee bedoel ik niet de jaren, maar de conditie van het lijf. Bij sommige paarden is dat al met 12 jaar, mijn dame van 20 krijgt voorlopig nog "gewone" muesli en brokken en dan ook nog weinig daarvan. Ik houd haar wel met argusogen in de gaten of ze minder in haar vel komt te zitten, maar voorlopig gaat het goed op hooi en een beetje krachtvoer en natuurlijk een liksteen.
Als het gebit van je paard slechter wordt kun je wel gaan kijken bij het seniorenvoer, dat van Subli hoor ik goede ervaringen mee. Het allerbeste voer is nog altijd goed gras.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Voertips voor een ouder paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:14

Seniorenvoer is bedoelt voor paarden die te dun worden, bijvoorbeeld omdat ze niet meer goed kunnen eten (missen van tanden). Ik heb mijn 30 jarige merrie op het senioren voer van Subli gezet, en dat gaat erg goed. Mijn bijna 17 jarige paard vindt ik persoonlijk nog jong, en aangezien hij prima eet, verander ik niets aan zijn voer. Wel krijgt hij zeewier bijgevoerd, om ervoor te zorgen dat hij alle nodige mineralen e.d. binnen krijgt.