voerallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:11

we zijn nog steeds aanhet tobben met willem zijn allergie.
het zijnn iet de vliegen, want hij heeft 2 weken aan 1 stuk onder zijn boett deken gestaan(die in de zomer super helpt tegen zijn allergie) en na zijn pillenkuur begon het gewoon weer.

we hebben hemnu op ander voer gezet, op besterly. op stal krijgen ze standaard vente.
de bultjes lijken nu stabiel en te minderen.

maar iemand ervaring met een voedsel allergie? hij heeft dit verder nooit gehad, maar heeft dan de laatste jaren alleen maar op pavo brok/muesli en slobber gestaan. sinds november vorig jaar stond hij dus op vente.
nu staat hij sinds donderdag op de besterly brok, dat schijnen ze in utrecht ook tevoeren.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:59

waar heeft Willem allemaal last van dan?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:57

-> VS

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 01:07

Mijn paard kan helemaal niet tegen brok, dus die krijg het helemaal niet meer. Hij krijgt er geen bulten van, maar maagzweren... Hij krijgt nu alleen maar hooi (kuil kan hij ook niet tegen) en als lekkers in zn bak een beetje lucerne (ook voor de energie ed).

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:15

hij krijgt allemaal bulten. varieerend van kleine bulten met 1 cm doorsnee tot grote van minstens 3 cm doorsnee.

deze bulten kreeg hij dus ook toen hij voor het eerst een vliegenallergie kreeg, ook ineens van de 1 op de andere dag. danz it hij helemaal onder van kop tot kont.
maar met die boett deken is dat goed onder controle te houden, die heeftie 24 uur per dag om.

dat hebben we de afgelopen paar weken dus ook geprobeerd in combi met allergiepillen van de dierenarts. maar zodra de pillen op waren, 2 dagen later begon het weer. net als die keer ervoor. hij heeft 2 keer een allergiekuur gehad.

nu staat hij dus op een ander voer. op stal voeren ze vente en goekope brok kan vaak kleur geur en smaakstoffenbevatten, waar paarden allergisch voor kunnen wezen.
nu heeft hij minder bulten, ze lijken niet verder uit te breiden,maar ook niet echt te minderen. ze zitten nu alleen op de buik en een enkele op de hals en kont.
maar het duurt even voordat ze ontgift zijn van voer.. dus we moeten het nog ff aan kijken.
anders komt de dierenarts er weer bij en dan moeten we naar een andere oorzaak zoeken.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:19

Ik heb een beetje hetzelfde probleem alleen de mijne krijgt kleine bultjes die na een paar dagen indrogen en waar dan kleine harde korstjes op komen.

Ik heb ook al van alles geprobeerd maar krijg het nooit helemaal weg. Bij hem is het erg temperatuurgerelateerd, dus hoe warmere dekens en hoe meer wrijving, hoe meer bultjes.

Dingen waar je aan kan denken zijn idd kleur geur en smaak stoffen, melasse allergie, eiwit bultjes, allergie voor schimmelsporen in het stro en hooi. Maar ook overgevoeligheid voor bindmiddel in zoutblokken, paardensnoepjes, brood etc of voor penen en appels (heeft een hoog suikergehalte waar ze ook op kunnen reageren). Kijk ook uit met voer waar veel suiker in zit.

Zorg dat je een uitgebreid bloedonderzoek laat doen zodat je weet dat er inwendig nix mis is (lever en nieren) en hou zijn weerstand goed in de gaten, bij mijn paard komt het ook altijd opspelen als zn weerstand een dipje heeft. Ik heb al heel veel geprobeerd maar ik krijg het ook nooit helemaal weg. Met een reguliere DA kom ik er niet uit dus ik ga nu een gediplomeerd homeopaat laten komen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 00:57

het zou best kunnen datie teveel suikers oid binnenkrijgt.
hij staat nu wer op een manege, na jaren op privestallen tehebben gestaan.
omdat het zo'n lieve reus is geloof ik best dat die kinders hem wat geven.
zal even een bordje ophangen en ik laat zowiezo even een bloedtest doen.
ik zou de dierenarts nog op de hoogte houden van de ontwikkelingen, dus ik denk dat hij zelf ookmet ideen komt

snoopie
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-02-07

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:44

en als je nu nog een keer een allergiekuur doet, deken om, en dit zelfde nieuwe voer blijft voeren? dan weet je of t hij het bij dit voer weer krijgt lijkt mij?

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:50

De mijne heeft zomerexceem en ik heb dr 1,5 maand geleden op de Besterly Vitalic gezet. Hier zitten veel vitaminen en mineralen in, zodat je maar weinig hoeft te voeren, maar je paard wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Ik voer 2x 1/4 kg en dat gaat prima. Mooie gladde, glanzende vacht. Ze staat er echt super bij.
Ik hoop dat het voor jou ook helpt.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:16

snoopie schreef:
en als je nu nog een keer een allergiekuur doet, deken om, en dit zelfde nieuwe voer blijft voeren? dan weet je of t hij het bij dit voer weer krijgt lijkt mij?


Zo heb ik het gedaan, met de melassevrije muesli van marstall. En dat leek te werken. Totdat na een aantal maanden hij van het ene op het andere moment weer onder de bulten zat. Huilen

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:06

het voer maakt ook weinig verschil. hij zat eergister gewoon weer flink onder de bulten.
de dierenarts heeft donderdag 2 spuiten gegeven en vandaag moest het weg zijn. gister had hij al haast niets meer, dus gelukkig heeft dat geholpen.

nu gaan we zodra we weer 1 bultje zien gelijk testen en een bloedtest doen, in het begin stadium.

vliegen zijn nu zeker uitgesloten, omdat hij er anders tussen augustus en november ook last van zou moeten hebben, toen had hij nix geen bulten.

hij blijft voorlopig gewoon op besterly classic staan, met daarnaast 5 granenmix van havens.

wel heb ik een tip gehad voor kliniek roosendaal. die fjord had ook last exceem en daar schijnen ze bepaalde soorten speeksel van verschillende insecten in te spuiten om te zien welke reageerd en daar kunnen ze weer passende medicatie op vinden.
maar dat zal wel een duur grapje zijn en in de zomer is zijn allergie voor insecten met een boett deken buiten de deur te houden.

love_easy
Berichten: 316
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: zeeland

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:12

mijn pony heeft er pas ook last van en wij hebben hem ook op ander voer gezet ze heeft ook een spuit gekregen maar dat hielp niet egt want het was even weg en er kwamen alleen maar grotere bulten voor terug ..nu krijgt hij voer van havens en eerst van pavo .. het lijkt te minderen .. maar we geven ze ook nog vochtafdrijvers want het zijn vochtbulten .. de dieren arts van ons (henk van dijk, dierenarts van junioren en young riders) zegt dat het een voederallergie is ... Maar het kan eventueel ook nog een eiwitvergiftigging zijn .. maar zie er maar eens achter te komen waar je pony allergisch voor is Boos!

love_easy
Berichten: 316
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: zeeland

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:14

en wij kunnen hem niet elke keer een spuit geven omdat ik heel vaak belangrijke wedstrijden rij(o.a. de imperial riding cup) en als je dan een spuit geeft is het doping ..

limon
Berichten: 103
Geregistreerd: 18-02-07

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:20

hoi,

Mijn paard had ook bulten over heel zijn lijf, van alles geprobeerd qua voeren maar niks had langere tijd succes. Ik dacht dat het van de haver was maar nadat ik hem daar af gehaald heb kwamen de bulten toch weer terug. Ik heb uiteindelijk bloed laten prikken via Drs. A. Asveld van Dierengeneeskundig Centrum Twenterand in Den Ham wat opgestuurd is naar het laboratorium Immunopharm in Belgie. Daar kwam uit dat hij zeer allergie's is voor de paardenvlieg, bepaalde penicilline en voor pollen (hooikoorts). Ik ben hem nu via een injectiekuur immuun aan het spuiten wat zeer goed zijn vruchten af werkt en daardoor al bijna geen bulten meer heeft.

Groetjes Opaal.

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:04

Sansje schreef:
Mijn paard kan helemaal niet tegen brok, dus die krijg het helemaal niet meer. Hij krijgt er geen bulten van, maar maagzweren... Hij krijgt nu alleen maar hooi (kuil kan hij ook niet tegen) en als lekkers in zn bak een beetje lucerne (ook voor de energie ed).


Dat heeft mijn paard ook, krijgt er ook verzuring van. Nu staat hij inderdaad op Lucerne, Havens Reformmuesli (Pavo Best Nature is ook goed) en flink hooi met weidegang. Wel geef ik hem hier nog een kompleet supplement bij en Pavo Summerfit, maar die laatste 2 zijn ook vooral voor het herstellen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:30

de bulten zijn na de vorige kuur weer terug gekomen, dus nu is er bloed afgenomen.
moeten 10 dagen wachten op de uitslag.

pollen zou ook best kunnen, alleen dan uit het in de huid, ipv met hoofd schudden enzo.
het is er wel het weer voor.. maar goed, dit speelt al sinds november... en toen was het geen pollenweer..

maar we wachten geduldig af.. het is in elk geval geen voerkwestie.. ze blijven gewoon terug komen ondanks zijn eigen voer.

Dayna
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-01-06

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:31

DinkeyGirl schreef:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem alleen de mijne krijgt kleine bultjes die na een paar dagen indrogen en waar dan kleine harde korstjes op komen.


Dit had mijn vorige verzorgpaard ook, helemaal op zijn lichaam afgelopen zomer. DA is er bijgeweest en die zei dat het kwam door een teveel aan eiwitten. Dus misschien heb je erg eiwitrijk voer of hooi/kuil en zal je daar mee moeten minderen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:32

Hoi,

Mijn vorige paard heeft dit ook een aantal maal gehad, daar was het een eiwittenprobleem bij

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:04

eiwit is het niet, willem reageerd anders op teveel eiwit.
dan krijgt hij giga olifanten benen. die blijven nu uit.

ook krijgen ze niet veel kuil en is het kuil van droge kwaliteit.

willem heeft op een stalgestaan waar hij 20 kilo kuil op een dag kreeg(was onbeperkt zelf pakken) en daar kreeg hij geen enkel bultje van. daar heb ik toch een halfjaar gestaan.

het is pas begonnen in november afgelopen jaar, toen ik dus op deze stal ben komen te staan. dus wie weet ligt het aan iets op stal of de omgeving. als dat zo is, zal ik hem weer moeten verhuizen

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:17

xDaayx schreef:
DinkeyGirl schreef:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem alleen de mijne krijgt kleine bultjes die na een paar dagen indrogen en waar dan kleine harde korstjes op komen.


Dit had mijn vorige verzorgpaard ook, helemaal op zijn lichaam afgelopen zomer. DA is er bijgeweest en die zei dat het kwam door een teveel aan eiwitten. Dus misschien heb je erg eiwitrijk voer of hooi/kuil en zal je daar mee moeten minderen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.


Dat was één van de eerste dingen die we gecontroleerd hebben, maar hij staat al op arm hooi en eiwitarm (en melasse vrij) voer maar daar heeft het kennelijk niet aan gelegen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:51

het kunnen versc hillende dingen zijn kwa voeding
je ziet regelmatig paarden voorbijkomen
met een eiwit gevoelighid, of suikergevoeligheid(melasse in brok en gewoon een hoog suikergehalte in het voer)
maar ook geur en kleurstoffen komen voor

opties zijn een allergietest doen , of zelf gaan zoeken in je voer
zit er veel suiker/fructaan/melasse in je voer
zit er veel eiwit in (hoe groot is het verschil tussen ruw eiwit en verteerbaar ruw eiwit in het voer )
zitten er geur en/of kleurstoffen in het voer
sommige paarden zijn gevoelig voor bepaalde (vooral chemische) anti oxidanten in het voer

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 14:52

vandaar dat we na de vliegen ook meteen in het voer zijn gaan zoeken.
maar hij krijgt nu brok met een laag eiwitgehalte
zonder geur kleur en smaakstoffen

willem is behandeld door een masseur. doordat de doorbloeding weer op gang komt, kan hij dus ook last krijgen van die bulten, omdat de afvalwerking ook beter wordt.
maar hij is pas een maand geleden voor het eerst behandeld en toen had hij zijn 1e 2 kuren al achter de rug. dus daar kan het niet van zijn.
het is na die tijd wel in mindere mate en minder snel terug gekomen. dus dat zou iets te maken kunnen hebben met die behandelingen.. maar niet de oorzaak dus.

lastig probleem

Vorstin

Berichten: 250
Geregistreerd: 23-01-07

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:53

Met belangstelling volg ik dit draadje.

Hier hetzelfde beeld bij onze merrie sinds vier weken:

Bulten (veeeeeel!!! van hals tot flank) van verschillende grootte, die indrogen en korstsjes vormen. Meteen van de kuil afgehaald, nu krijgt ze alleen goed hooi (onbeperkt) en een handje basisbrok. Even dachten we YES, het wordt minder, maar 's ochtends als we haar uit stal halen is het vaak weer erger. Dus wellicht reageert ze op iets IN de stal???? Zoutblok is vernieuwd, zou kunnen. Likken aan muren? Schimmelsporen in stro zou kunnen.
Weerstand is nu vast lager omdat we haar veulen hebben afgespeend en dat geeft toch wat stress.
Maar de bulten had ze al voor het spenen. Verdrietig

In welk voer zitten weing anti-oxydanten en vreemde toevoegingen?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:05

Bij de mijne is het nu bijna weer helemaal weg, hij heeft nu al een tijdje een dunnere deken om en heeft het kennelijk niet koud. Ook geef ik hem omega olie en D-itch van de paardendrogist als het op komt zetten om hem er doorheen te helpen en dat heeft gelukkig ook nu weer geholpen.

Ik vind het zelf wel een goed idee om op momenten van lagere weerstand of de bulten-aanvallen zelf een supplement bij te voeren, het is alleen even uitzoeken wat net voor jouw paard het best werkt. Hier voor gaf ik selenavite E, een allround supplement waar ook pro biotica inzit. Maar op de D-itch reageert hij net even wat beter.

Binnenkort komt de homeopaat, die gaat een middel voor hem maken wat speciaal op hem is afgestemd. Even kijken hoe dat gaat!

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: voerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:09

Wij hadden ook een paard op stal met ineens allemaal bulten. Die is uiteindelijk van het stro afgegaan en op houtkrullen gezet en sindsdien heeft hij geen bulten meer. Kennelijk is hij overgevoelig geworden voor bepaalde sporen oid in het stro.