Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:17

Mijn paard heeft veel zand in haar darmen, en is daar flink ziek van. DA is vandaag geweest, en hij raad lijnzaadslijm en psyllium aan. Dat laatste krijg ik van hem, maar ik moet zelf aan de lijnzaad zien te komen.
Nou heb je lijnzaad wel in pondverpakkinkjes in de supermarkt, maar ik moet dus flinke scheppen van het slijm dagelijks door het voer mengen. Koken gaat per kilo, dus dat wordt me nogal prijzig dan, zeker omdat het wel een paar weken moet.
Vraag is dus, of je bij diervoederzaken o.i.d. grotere verpakkingen lijnzaad hebt. Iemand die dit weet?

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:22

Ik denk dat je het bij een diervoerderzaak wel kan halen, hier wel teminste, gewoon waar ik het paardenvoer ook haal verkopen ze het in zakken van 20 kg.

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:40

Bedankt voor je antwoord! Ja
Zal eerst eens navragen aan de DA hoeveel hij denkt dat ik nodig moet gaan hebben, maar aangezien het dagelijks en een paar weken lang moet.. Maar anders zal ik eens langs de zaken hier in de buurt langsbellen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:44

diervoederzaken/fouragehandelaren

renaatjee17

Berichten: 39
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Foxhol

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:45

bij de welkoop/boerenbond hebben ze ook lijnzaad

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:02

mijn veevoederhandel heeft het in zakken van 5 kilo.. Maar mag lijnzaadolie niet dan?

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:04

Nee dat denk ik niet Teuntje,

Lijnzaad wordt slijmerig met water/vloeistof, en kan zo dingen meevervoeren door het grote precentage vocht wat dat slijm vasthoud bijv.

Niet helemaal goed onder woorden gebracht... maar daar komt het ongv op neer.

mizzpoez

Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:07

Ik heb een zak van 20kg gekocht afgelopen najaar van Arie Blok Graanproduktie.
Gewoon bij de plaatselijke dierenvoergroothandel.
15 euro of zo koste het.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:19

Hannanas schreef:
Nee dat denk ik niet Teuntje,

Lijnzaad wordt slijmerig met water/vloeistof, en kan zo dingen meevervoeren door het grote precentage vocht wat dat slijm vasthoud bijv.

Niet helemaal goed onder woorden gebracht... maar daar komt het ongv op neer.


Ik snap hem Lachen

Iets gevonden alleen erg duur.. (iig veel duurder als dat ik het bij de AVH kan halen)

€13,95 per 2 kilo
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _82371.jpg

€6,30 per kilo
http://www.paardenshop.nl/10000095700af ... 41334.html

€6,20 per kilo
http://www.medi-scent.nl/verzorgingspro ... _(_linola_)/

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:13

Hé bedankt voor je links! Maar de DA heeft echt gewone lijnzaad aangeraden, die gekookt moet worden. Het gaat puur om het slijm, die legt een beschermlaag in de darmen. In combinatie met de psyllium; die het zand afvoert, moeten Jes 'r darmpjes met een paar weken weer schoon zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:17

wij hebben hier een groothandel in diervoeders en stro en hooi
daar kan ik naar wens een zak volzcheppen, voor ik geloof een euro of twee de kilo.

maar dat is dan wle echt bij zo'n boer in een schuur, dus geen grote commerciele voederhandel.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:22

De welkoop verkoopt het per 2,5 kg zak (bij het vogelvoer)

Maar volgens mij kun je van Havens ook een 25 kg zak krijgen.

Let je wel op tijdens het koken, want het brand ontzettend snel aan en dat geeft een enorme zooi (heb net zelf drie dagen in de stank gezeten omdat ik even niet oplette)

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:10

Havens? Ik zal eens de site naspeuren Ja
Heb hier in 'sHeerenbroek ook zo'n zaak zitten, puur voor diervoeders en wat huisdierendingetjes. Denk haast dat die het ook wel hebben, zal eens bellen.
En anders de Welkoop in Heino maar eens af Ja

Oh ja, wbt koken, de DA zei ± 10 min. is dat ook jouw ervaring? 10 min. in de grootste pan die ik kon vinden ( = 5 liter)

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:14

Lijnzaad brokjes kan je bij de paardendrogist in grote verpakking kopen. Maar je moet dus echt de originele lijnzaad hebben om te koken begrijp ik ?

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:34

Berdien schreef:
Oh ja, wbt koken, de DA zei ± 10 min. is dat ook jouw ervaring? 10 min. in de grootste pan die ik kon vinden ( = 5 liter)



yes, ongeveer 10 minuten
Hoe doe jij de verhouding lijnzaad: water? ik doe 1:3, maar misschien wil jij het nog wel "slijmeriger"

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 13:57

@Ludora: ja het gaat puur om het slijm Ja die dan een laag in de darmen moet leggen.
@Silkie: poeh geen idee, ik moet het spul dus nog halen en dan maar kijken hoe het uitpakt. Heb er totaal geen ervaring mee. DA zei dat ik een kilo 10 min. moest koken en dan het slijm eraf scheppen. Dat slijm moet ze 3x per dag een paar (ook weer zo vaag) soepscheppen door het voer, in combinatie met twee scheppen psyllium. Die pony knalt straks uit elkaar, 3x per dag voer Scheve mond Nagelbijten / Gniffelen

Heb trouwens de lijnzaad gevonden, bij de diervoederzaak in 's Heerenbroek, 25 kg voer 16.95 Haha! Vork

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:25

Dat scheelt nogal met mijn links!! Het was inderdaad gele, de gewone zwarte die ik bij de AVH altijd zie liggen, kon ik online nergens vinden..

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:30

Niet duur 25 kg voor 17 euro Lachen Maar hoezo het slijm eraf scheppen? Ik geef altijd alles, slijm en zaadjes. Werkt heel goed voor de darmpjes iig Lachen Ik laat het iets korter dan 10 minuten koken, het moet gewoon even goed koken. Ik doe water en lijnzaad ong 1:1, weet niet precies soms gooi ik er nog wat meer bij Knipoog Als je er heel veel water bij doet word je slijm ook minder stevig en heel vloeibaar, dan helpt het denk ik ook niet zo goed.

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:32

Precies, het wordt wat uitvogelen denk ik. En dan moet het nog meer naar stal Nagelbijten / Gniffelen
Prijs is heel netjes ja, ben daar wel blij mee. Haal daar ook altijd m'n Havens muesli, fijne zaak!
Nou, het gaat hier persé om het slijm, volgens de DA, die dus een laag in de darmen legt, zodat het zand niet meer kan hechten/irriteren/blijven liggen/... Vandaar dat ik dus ook niet de links van LinoSan o.i.d kon gebruiken, het draait puur om het slijm.
Ik moet een kilo lijnzaad koken, en dan een paar (2/3 denk ik dan) soepscheppen (dus niet lepels, echt die scheppen) door het voer mixen, plus de psyllium. En dat drie keer daags, maar aangezien ik dat niet red, 2x daags. Ik krijg zó'n dikke pony Scheve mond Nagelbijten / Gniffelen

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:11

Als je alleen het slijm geeft, hoeft je pony echt niet dikker te worden, daar zitten in principe geen voedingsstoffen in. Lijkt me wel een gedoe, om dat slijm er een beetje netjes af te kunnen halen....

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:25

Hihi nee niet het slijm, maar het voer waarmee het gemengd moet worden! Pony krijgt normaal alleen na het rijden muesli, dat is dus zo'n 4-5x per week, en verder gras/kuil in het land. Dat wordt dus nou onbeperkt kuil (zoals normaal) en 2x daags muesli.

Tja, hoe dat gaat met het slijm moet ik maar even zien. Moet het wel een paar weken volhouden, dus uiteindelijk ben ik opperslijmschepper Cool

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:04

Hihi opperslijmschepper Tong uitsteken Heb wel eens gehoord dat iemand het gewoon zeefde? Maar dat zei ik al, dan heb je zulk waterig slijm, ik vraag me af in hoeverre dat helpen gaat. Als iets minder waterig slijm hebt dan zitten de pitjes en het slijm echt helemaal door elkaar, en ik blijf erbij dat je het erg goed samen kan geven hoor, dit doet niks af van de werking van het slijm Lachen Orchid had binnen een dag resultaat Haha!

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:11

Berdien, je kunt het gekookte lijnzaad in zijn geheel geven. Doe ik ook en het werkt prima. Je kunt het mengen met wat muesli, maar na een paar keer lusten ze het ook wel zonder muesli oid. Dan is het ook wat minder een dikmaker.
Dat adres van de foeragehandel wilde ik je ook geven, maar die had je al gevonden (haha)

Anoniem

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:15

Je zou de plaatselijke warme bakker kunnen proberen die hebben zakken van ik geloof 20 kg, wellicht betaal je dan een andere prijs dan als het voor paarden is, voor paarden altijd weer een commerciele prijs.

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar grote hoeveelheden lijnzaad te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:09

Whoehoe! heb wat geëxperimenteerd, en nou vijf ijsbakken (van een liter) vol slijm. Bleeeghh wat een vies karweitje zeg! Het heeft echt een uur staan pruttelen, ik maar slijm afscheppen en dan weer water erbij doen voor nóg meer slijm. De hele keuken zat onder Clown
Alani; dat is inderdaad wel wat. Hoeveel geef je er dan van? Ik moet 2/3 soepscheppen slijm geven.

Oh ja, met deze hoeveelheid slijm kan ik wel even voort, maar hoelang is het houdbaar? En, waar bewaar je het dan? Op stal is het nou ook wel koud, maar ik heb liever niet dat het kapot vriest. In de koelkast dan maar? Of...

Het ruikt trouwens wel erg lekker, dat gekookte lijnzaad Vork Pony vond het wat minder, die stond maar te smakken en met 'r mond te trekken Nagelbijten / Gniffelen