Sportvoer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 22:46

Ik heb een superlief paard waar ik sinds kort ook wedstrijden mee start.
Ik rijd er ruim 1 uur per dag mee. Hij heeft dus een normale conditie. Maar vanaf het moment dat ik iets zwaarder en moeilijker werk met hem doe is hij aan het begin nog wel voorwaarts, maar na 30 minuten wordt hij toch best langzaam, en moet ik hem vaak bijdrijven om hem voorwaarts te houden. (Paard is goed aan het been, en wordt goed gereden dus daaraan ligt het niet.)
Ik reed eerst 45 min, met 2 rondjes linksom galop, en 2 rondjes rechtsom galop, en voor de rest draf en stap, nu train ik (heb ik wel opgebouwd) meestal 1 uur en een kwartier met ±7 rondes linksom galop en ± 7 rondes rechtsom galop (wel over het werk verdeeld) met veel aandacht voor verzameling, aanleuning en het goed rijden van de figuren.

Is het verstandig om over te gaan van gewone treurniet basisbrok naar Havens dravers-sportbrok? (Hij krijgt al Havens reform kruiden mueslie met haver).

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:11

je hebt er niet bij gezet hoeveel je je paard nu voert?

misschien wat opvoeren dan , zodat hij er toch wat meer energie uit kan halen..?

Anoniem

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:13

Om eerlijk te zijn vind ik ruim een uur, elke dag ook wel erg veel.

En heeft hij ook dagen waar hij wat minder hoeft te werken?

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 00:41

Op vrijdag heeft hij rust, dan wordt hij gelongeerd. Ik vind dat hij wel 1 uur en een kwartier moet kunnen werken, de overige 22 uur staat hij in zijn box. Hij krijgt nu 1kg bix 'sochtens en 1kg bix 'savonds. Na het rijden krijgt hij 0,4 kg Havens Reform Kruidenmueslie.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:46

je kunt het altijd een tijdje proberen, mijn paard liep altijd erg goed op de dravers brok. ik zou de hoeveelheid wel wat aanpassen en de hoeveelheid hooi wat omhoog doen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:51

Tatort schreef:
Op vrijdag heeft hij rust, dan wordt hij gelongeerd. Ik vind dat hij wel 1 uur en een kwartier moet kunnen werken, de overige 22 uur staat hij in zijn box. Hij krijgt nu 1kg bix 'sochtens en 1kg bix 'savonds. Na het rijden krijgt hij 0,4 kg Havens Reform Kruidenmueslie.



Als ie rust heeft en toch gelongeerd wordt heeft hij toch geen rust? Staat ie verder niet buiten ofzo?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:50

Tatort schreef:
Op vrijdag heeft hij rust, dan wordt hij gelongeerd. Ik vind dat hij wel 1 uur en een kwartier moet kunnen werken, de overige 22 uur staat hij in zijn box.


Zo te horen krijgt je paard genoeg te eten, maar volgens mij moet je het meer zoeken in je manier van trainen en huisvesten. Je zegt dat ie 5 kwartier moet werken en vrijdags 'rust' krijgt (ik vind longeren zwaar werken). Rijd je hem alleen maar in de bak? En doe je dan veelal hetzelfde? Ik zou wat meer gaan afwisselen, een keer een buitenrit maken, een keer springen, ee keer grondwerk en niet altijd dezelfde soort training. Afwisseling is heel belangrijk voor een paard, zeker als ie ook al niet lekker buiten kan spelen. Een paard is er niet voor gemaakt om 22 ur per dag in z'n box te staan en dan 5 kwartier hard te moeten werken. Zoals ik het nu lees, heeft ie er gewoon geen zin in en dat kan je niet oplossen met voer

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:07

een uur en een kwartier rijden per dag is misschien niet veel
maar mnoet ie in die tijd ook echt flink aan de bak of niet?
want dan vind ik het wel erg veel
een goede training hoeft niet langer dan een half uur te beslaan , zonder het warmlopen en afkoelen meegerekent
dus een kwartiertje losrijden
halfuurtje trainen
en dan were ene kwartier uitrijden/afkoelen,

dus warming up, trainen, cooling down
paard staat misschien de rest van de dag stil
maar ene uur en een kwartier door de bak heen hossen en trainen
daar worden maar weinig paarden blij van

ik zou eventyueel idd ioets meer gaan voeren...

maar ook zorgen voor voldoende ruwvoer
en zeker om hem fris in de kop te houden
veel afwisseling
dus niet 6 dagen trainen
en dan nog een dag longewerk (ik vind lingeren wel degelijk werk)
maar ga ook eens ontspannen wat anders doen, buitenrit,
weet ik veel , laat hem een dag echt met rust
zorg dat ie een paar uur per dag die box uit komt buiten het rijden om

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:22

Je zult idd eerder de oplossing moeten zoeken in een andere manier van huisvesten en trainen. Zelf kun je ook niet de hele dag op de bank hangen en dan een uur hardlopen. Een uur intensief trainen is voor ieder paard moeilijk misschien zou je het iets meer kunnen doseren Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:15

Tatort schreef:
Op vrijdag heeft hij rust, dan wordt hij gelongeerd. Ik vind dat hij wel 1 uur en een kwartier moet kunnen werken, de overige 22 uur staat hij in zijn box. Hij krijgt nu 1kg bix 'sochtens en 1kg bix 'savonds. Na het rijden krijgt hij 0,4 kg Havens Reform Kruidenmueslie.


Lips are sealed

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:54


challenge67

Berichten: 174
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: alkmaar

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:08

volgens mij weet je zelf wel genoeg over paarden aan je profiel te zien ik zou zeggen kijk eens naar je paard en zie eens wat er scheeld meschien moet je wat meer afwisselen of je bix wat naar beneden en de muslie omhoog.......alleen een idee hoor .
voorbeeld bij mij op stal staat een vrouwtje met paard en had het zelfde en deed ook veel met haar paard rijden in de bak en ze zegt het lijkt wel of ze geen puf meer heeft ik zij heb je nog wat nieuws geprobeert, zij gedaan en ging wissels oefenen en dat heilp paard vond dit heel leuk tot hij het spelletje door had en vond er toen niks meer aan .......toen zij ik rij je wel eens buiten ja maar ik kan niet allen .........die zondag kwam ze naar me toe nou ik heb gedaan wat je zij en is met een stal genoot naar het strand geweest en was heel blij dat ze dit had gedaan voor haar en het paard we zijn nu 3 weeken verder en het paard is weer blij aan het wek en ze wisselt het goed af in de bak en dit gaat goed . het is maar een idee.

gr mij en mr blue

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:11

challenge67 schreef:
volgens mij weet je zelf wel genoeg over paarden aan je profiel te zien ik zou zeggen kijk eens naar je paard en zie eens wat er scheeld meschien moet je wat meer afwisselen of je bix wat naar beneden en de muslie omhoog.......alleen een idee hoor .


tjonge jonge, lezen schijnt wel zo moeilijk te zijn hierzo.... Rolleyes ze heeft al een aantal keer gezegd dat ze helemaal niks bijvoerd, hij krijgt dus al geen brok!

challenge67

Berichten: 174
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: alkmaar

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:15

Bloos Ach gut

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:52

Mackie schreef:
challenge67 schreef:
volgens mij weet je zelf wel genoeg over paarden aan je profiel te zien ik zou zeggen kijk eens naar je paard en zie eens wat er scheeld meschien moet je wat meer afwisselen of je bix wat naar beneden en de muslie omhoog.......alleen een idee hoor .


tjonge jonge, lezen schijnt wel zo moeilijk te zijn hierzo.... Rolleyes ze heeft al een aantal keer gezegd dat ze helemaal niks bijvoerd, hij krijgt dus al geen brok!

paard krijgt wel degelijk brok treurniet basisbrok, staat in de beginpost en verderop staan de hoeveelheden
twee maal daags een kilo en na het rijden 0.4 kg reform mueslie
dus verbeter bokt en begin bij jezelf...lezen heb ik het dan over Knipoog

ik zou sowieso van de basisbrok afstappen
basisbrok moet je erg veel van gaan voeren als je dier flink aan de bak moet
dus zou ik op zoek gaan naar een voer met een hogere concentratie voedingstoffen

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:57

Ik zou idd een hoogwaardigere brok gaan voeren, maar nog veel belangrijker is om je paard weidegang of in ieder geval vrije beweging in de bak te gunnen.
Ik denk dat hij behoorlijk is afgestompt door de manier van training en huisvesting.

Een paard dat iedere dag buiten komt, kan best een uur arbeid aan.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:02

draumpje schreef:
Mackie schreef:
tjonge jonge, lezen schijnt wel zo moeilijk te zijn hierzo.... Rolleyes ze heeft al een aantal keer gezegd dat ze helemaal niks bijvoerd, hij krijgt dus al geen brok!

paard krijgt wel degelijk brok treurniet basisbrok, staat in de beginpost en verderop staan de hoeveelheden
twee maal daags een kilo en na het rijden 0.4 kg reform mueslie
dus verbeter bokt en begin bij jezelf...lezen heb ik het dan over Knipoog



oepas, foutje... was een ander topic...

Anoniem

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:44

Nagoed, kan me zeer goed vinden in de reactie van Mackie.
Ik zou eens gaan werken aan het trainen van je paard zelf, meer afwisseling; doe eens wat anders. Ik vind een uur trainen niet per se veel, ligt er maar net aan hóe je het doet. De overigens 22u in een box en voor de rest alleen maar iedere dag trainen, geen wonder dat je paard op gegeven moment sloom wordt. Ik zou eerst maar eens dáaraan gaan werken ipv nog een kwak sportbrok erbij gooien, of ipv de brok die je nu voert, wat dan ook.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:34

Sowieso vind ik 2,5 kilo krachtvoer op een dag aan de minimale kant voor een volwassen paard wat zo zwaar in training staat. Als je paard er goed op loopt zou ik uiteraard aanraden om niets hieraan te veranderen. Maar jij geeft aan dat je paard na 30 minuten de fut voor het verdere werk verliest. Dit kan verschillende redenen hebben. Als het werkelijk aan het voer ligt, zou ik sowieso naar de 3 a 4 kilo gaan in voer (let wel op wat de beste hoeveelheid is voor jouw paard, je voert ze eerder te veel dan te weinig). Misschien kun je ook op zoek gaan naar krachtvoer waar haver in zit en wat meer energie geeft. Havens reformmuslie geeft in principe wel veel energie. Draversbrok is heel goed onderhoudsbroek. Havens Kentuckly Lite E en Havens Power Plus Mix zijn ook aan te raden voor wat extra energie. Ook heb ik goede ervaringen met Pavo Explosive.

Misschien is het moment van voeren ook van belang voor jouw paard. Het is verstandig om je paard minimaal 2 uur voor aanvang van zijn training geen (kracht)voer meer te voeren i.v.m. glucosedip.

Verder moet ik er ook bij zeggen dat ik me niet helemaal kan vinden in jouw trainingsschema. Tenzij je op topniveau rijdt betwijfel ik wel of jouw paard gebaat is bij zo'n zwaar trainingschema. 5 kwartier lijkt in jouw ogen misschien niet zo lang (ze kunnen immers 22 uur weer uitrusten), maar een goede training is ontzettend inspannend voor een paard. Reken maar dat ze daar echt doodmoe van kunnen zijn. Bovendien is jouw ingeplande rustdag niet echt een rustdag, je paard moet evengoed aan het werk. Zowel fysiek als geestelijk is het aan te raden om die rustdag je paard ook écht vrij te geven, laat hem eens los in de paddock oid.
Verder zou ik mijn trainingschema nog eens nader bestuderen. Als jouw paard fijn loopt, is het echt niet nodig om er 5 kwartier op te zitten. In principe moet een half uur tot drie kwartier ook volstaan. Het lijkt wellicht niet veel, maar bij intensieve training is dit meer dan genoeg.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 18:48

Sorry vergeten erbij te zetten, we dresuuren niet alleen maar hoor, god nee. 1 x in de week hebben we springles, en we gaan zoiezo minstens 1 x per week naar buiten. Aan motivatie ontbreekt het niet, vooral aan energie denk ik.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 18:50

En rust is niet, niet werken, rust is vooral ontlasting van de rug omdat hij nog maar 7 is en ik vind dat hij niet iedere dag hetzelfde moet doen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:14

En toch vind ik dat ie een dag moet hebben zonder iets echt rust een dagje vrij. Longeren is zware belasting omdat je telkens op datzelfde rondje zit, ik denk dat erop zitten minder belasting geeft dan goed longeren. En 5 kwartier rijden in de bak is wel veel.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:24

daar ben ik het niet mee eens sappos.

longeren kan voor een paard heel positief werken. sommige paarden vinden het gewoon weg prettig dat er iedere op een of andere manier met ze getraint wordt.
mijn paard maak je echt niet blij met een dag helemaal niks doen alleen maar in de wei e.d die voelt zich veel prettiger met wat licht longeerwerk.

longeren kan heel ontspannend zijn omdat er geen druk is van de ruiter.

en 5 kwartier rijden tja het ligt er maar net aan wat je dan ook echt in die 5 kwartier doet, 5 kwartier lang alleen maar overgangen rijden en schakelen in al je oefeningen dat is idd erg zwaar.
en voor sommige paarden geld dat ze dit gewoon weg nodig hebben.

maar ik ben wel van mening als je zoveel triant met je paard dat er heel veel afwisseling moet zijn en dat hij zeker ook op de wei moet kunnen om zijn spieren echt ook te laten ontspannen en zich zelf te kunnen zijn en ik vind dat dat met op stal staan de rest van de dag niet lukt!

Soraya92

Berichten: 2421
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Zwaag,Noord-Holland

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:18

mijn paardjes krijgen Havens Kentucky Lite-E , echt superfijn voer met een brok erin, witte haver,zwarte haver,mais gerst en vitaminebolletjes , ben er super tevreden over!

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 12:22

Bedankt iedereen. Ik zat zelf aan Havens Draversbrok te denken, dat is bij ons op stal makkelijk te kopen, omdat de stal eigenaar daar standaard ook een aantal van die zakken besteld, en ik er dan niet zelf op uit hoef om zo'n zak te kopen. Iemand ervaring met Draversbrok van Havens???