Sportvoer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:47

Ik geef mijn fjord van bijna 18 ook sportbrok. Niet dat wij hoge sportklasse rijden, maar omdat mijn fjord het er beter op doet. Hij zit beter in zijn vel en ziet er beter uit.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:53

ik denk dat het een combinatie is van voer en training waardoor je in de problemen komt.

Als jouw paard heel de dag op stal staat en er alleen maar uitkomt om minstens een uur te werken in de bak en 1 keer in de week een buitenrit dan kan het zijn dat hij daar sloom van wordt. Hoe is hij met rijden als hij zomers op de weide staat? Of staat hij heel het jaar door op stal? Ik vind een uur rijden ook lang, als ik intensief train is dat een half uur en als ik minder intensief train maximaal 3 kwartier. Eigenlijk moet je je niet vastpinnen op een tijd die je gaat rijden, je kunt beter een doel nemen en als hij dat goed heeft gedaan stoppen met de training (is de grootste beloning die je kan geven) Als jij intensief gaat trainen en je gaat iets vragen wat hij moeilijk vind en na 15 minuten doet hij het goed en jij gaat dan nog minstens 3 kwartier doorvragen... tja ik zou ook gaan staken dan!
Je kunt ook eerst buiten hem warmstappen en dan pas de bak in gaan, daar een half uur trainen en dan weer buiten uitstappen. Je kunt ook 2 keer per week gaan buitenrijden en buiten je oefeningen vragen.

Over het voer: ik heb zelf ook treurniet basisbrok gevoerd en daarvan voerde ik op een gegeven moment 3 kilo per dag en nog was mijn paard in een belabberde conditie. ik ben toen overgestapt naar havens sportbrok en meusli en ik kon toen 1.5 kilo gaan voeren en hij was beter in conditie.
Als je zo zwaar trained heeft je paard niet genoeg aan een kilo basisbrok, je moet hem hoogwaardig voer geven.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:29

Ik vind de reacties hier een beetje overdreven Bloos
Dan vinden jullie de paarden van Anky helemaal zielig Clown
Salinero moet 6 dagen hard werken en word 1 dag gelongeerd (stond in de hoefslag)
Wat ik wel vind (helemaal bij mij paard) dat het elke dag even naar buiten moet!
Bij ons staan ze in de winter de ochtend en begin van de middag buiten in de paddock en in de zomer de hele dag in de wei.
En mij paard word ook gewoon 6 a 7 dagen per week min. een half uur tot max een uur bereden.
En ik vind dat een paard dat gewoon aan moet kunnen met goede voeding!
Ik spring min. één keer in de maand en als het weer het toe laat in het weekend probeer ik naar buiten te gaan mits ik geen wedstrijd heb.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:37

Denk dat het een beetje overtrokken is om te zeggen dat het paard zwaar en hard moet werken. Dat kunnen ze best hebben hoor.
En als je er afwisseling in houdt lijkt het me geen probleem.
Misschien inderdaad dat andere voer gaan gebruiken, veel succes!

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:06

Tatort schreef:
Bedankt iedereen. Ik zat zelf aan Havens Draversbrok te denken, dat is bij ons op stal makkelijk te kopen, omdat de stal eigenaar daar standaard ook een aantal van die zakken besteld, en ik er dan niet zelf op uit hoef om zo'n zak te kopen. Iemand ervaring met Draversbrok van Havens???

Wij voeren Havens Draversbrok, je hoeft er maar weinig van te voeren om een goed rendement er uit te halen.
Als onze grote paard volop aan het werk is krijgt hij hooguit 2,5 tot 3 kg draversbrok.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:06

Hartstikke bedankt iedereen.

Ik zou het zelf geen probleem vinden om hem even buiten te laten spelen, maar op de pensionstal waar ik sta mogen ze 's winters niet naar buiten. We hebben wel een longeerbak(je) maar die is maar 4 bij 8 meter. Daar zet ik hem meestal na het rijden in, of op zijn vrije dag, inplaats van het longeren, en dan samen met een vriend. Maar 's winters weidegang is niet mogelijk.

's Zomers staat hij wel buiten. Geen 24 uur, dat hebben we wel geprobeert, maar hij wordt angstig en verward als het donker wordt, en dan loopt hij de hele nacht te dralen, zodat de andere paarden ook niet aan hun rust komen, en hem uiteindelijk helemaal stuk trappen. Dus gaat hij dan meestal om 8 uur naar buiten en om half tien 's avonds weer naar binnen.

Mijn probleem is niet dat er geen motivatie is, maar hij wordt te snel moe. 's Winters heeft hij aan het begin wel energie, maar na 30 min niet meer, maar in de zomer doet hij echt niet meer dan nodig is, hij is dan langzamer dan 's winters.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:34

Wat je misschien ook kan doen is van de pavo (sublement) erbij geven om een paard meer energie te laten krijgen.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:45

Bedankt! Zal eens kijken of het werkt Lachen

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Sportvoer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:17

Citaat:
Ik vind de reacties hier een beetje overdreven
Dan vinden jullie de paarden van Anky helemaal zielig
Salinero moet 6 dagen hard werken en word 1 dag gelongeerd (stond in de hoefslag)


Maar salinero komt er vast vaker uit dan 1x per dag Knipoog

Top trainers weten wel hoe belangrijk afwisseling is.

Het zou fijn zijn als het paard van TS overdag een paar uurtjes even lekker kan lopen in een paddock/rijbak of wei.
En een maatje om me te spelen zou hebben(shet)