Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 16:28

Ik heb het idee dat mijn merrie bij ons op stal te weinig ruwvoer krijgt. Ze is namelijk aan de slanke kant. De bovenlijn zit geen grammetje vet op en ze is behoorlijk ingevallen bij de flanken. Je ziet verder geen ribben. Ze lijkt ook weinig spieren te ontwikkelen op de bovenlijn, ondanks dat we dat wel trainen.
Mijn merrie is een 9 jarige Fries van 1.66, nogal fel karakter, veel looplust. Ze loopt iedere dag minstens een uur en staat 2 uren buiten in de paddock.
Ze krijgt aan krachtvoer 2x 1/4 kg Besterly Vitalic. Dit is een voer waar veel voedingsstoffen en mineralen inzitten, zodat je er minder van hoeft te voeren (anders wordt ze te heet en ivm zomerexceem). Na het werk krijgt ze 1/2 tot 3/4 kg muesli zonder haver van Havens. Ze krijgt 4x per dag hooi. Om 8.00 hoofdmaaltijd 3 plakjes van ieder 4 cm dik ong. om 11.30 1 plakje, om 17.00 weer 2,5 a 3 plakjes en om 22.30 nog wat.

Graag jullie mening. Als ik de stalhouder vraag om meer hooi, dan zegt hij/zij dat het zo voldoende is, terwijl ik denk van niet.....
Tips erg welkom!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:31

Ik wist op een gegeven moment ook niet of ik voldoende hooi aan het voeren was, toen ben ik het gaan wegen. Mijn stalhouder zei: 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Ik heb een heel groot paard, dus ik ga uit van 700kg ( liever te veel dan te weinig ). Ik ben de balen gaan wegen, en die wegen rond de 23 kilo per stuk. Dat verdeel ik in 3 delen, voor 3 dagen.
De ene keer zijn dan 6 plakken per dag, de andere keer 4. Dat hangt er vanaf hoe er geperst is. Over de plakken kan je dus niet zoveel zeggen. Misschien ook een idee om het eens een keer te wegen?

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:30

Altijd moeilijk als stalhouders niet mee werken.Kun je zelf niet wat extra hooi in je box gooien na het rijden.Dat doe ik ook altijd bij het paard van een stalgenoot.Die heeft ook niet genoeg aan de porties van onze stalhouder.Mijn eigen pony's hebben dan weer meer als genoeg aan de porties van de stalhouder.Je moet goed naar het paard kijken vind ik altijd en niet standaard alle paarden hetzelfde geven wat heel veel gebeurt in stallen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:32

Ik ken veel paarden die het met veel minder moeten doen, maar misschien heeft jouw paard gewoon meer ruwvoer nodig? Het kan geen kwaad, en het is alleen maar natuurlijk dus meer hooi voeren!!! Desnoods zelf aanschaffen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:16

Het is ook nog eens afhankelijk van het soort hooi, en de tijd van de snijding. In het ene hooi zit veel meer als in het andere.

1 kg per 100 kg gewicht is een aardig richtpunt voor wat ze minimaal nodig hebben. Zelf voer ik liever zoveel dat ze het eigenlijk net niet op krijgen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:18

Dat scheelt per paard, als ik mijn paard geef tot hij het niet meer op kan, heb ik binnen twee weken een tientonner op stal. Hij lijkt wel een bodemloze put Haha!

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:04

monsera schreef:
Altijd moeilijk als stalhouders niet mee werken.Kun je zelf niet wat extra hooi in je box gooien na het rijden.Dat doe ik ook altijd bij het paard van een stalgenoot.Die heeft ook niet genoeg aan de porties van onze stalhouder.


Dit kan niet de manier zijn. Je overlegt met elkaar en je gaat maar zo niet buiten je stalhouder om extra voeren.
Ik heb zelf ook een aantal paarden in pension staan en de ene klant denkt dat zijn paard een cavia is en de ander heeft het idee dat ie een olifant moet voeren. Het valt me vaak op dat mensen bang zijn dat hun paard slecht verzorgd wordt door de pensionhouder. Op het moment dat er geen vertrouwen is, moet je een ander adres zoeken.

Het klopt inderdaad dat een paard ongeveer 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig heeft. Indien je voordroog voert, mag het iets meer zijn omdat dat meer vocht bevat.

De bovenlijn van een paard voer je maar zo niet dik, deze moet je ontwikkelen door training.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:03

een dier wat in rust staat en dus niet werkt zetten wij op alleen ruwvoer, en dan een 2,5 procent van het lichaamsgewicht aan droge stof uit ruwvoer (om en nabij, verschilt ook weer per paard )
een E maat van 450 kilo krijgt bij ons dan al gauw een 12 kilo droge stof (wij voeren alleen hooi, geen voordroog )

dus een 15 kilo hooi voor een dier van 450 kilo

staat een dier in het werk dan gaat de ds behoefte uit hooi omlaag , al gauw naar een 2 procent
dus 9 kilo ds
wat neer omt op een 12 kilo hooi
en krijgt het krachtvoer bij (wat de behoefte aan ruwvoer iets! omlaag brengt ,m vandaar ook de verlaging van ruwvoer opname en gift


als je dus wil weten of het een beetje okay zit kwa hoeveelheden hooi dan zul je toch moeten gaan wegen ,

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:07

Alani schreef:
monsera schreef:
Altijd moeilijk als stalhouders niet mee werken.Kun je zelf niet wat extra hooi in je box gooien na het rijden.Dat doe ik ook altijd bij het paard van een stalgenoot.Die heeft ook niet genoeg aan de porties van onze stalhouder.


Dit kan niet de manier zijn. Je overlegt met elkaar en je gaat maar zo niet buiten je stalhouder om extra voeren.
Ik heb zelf ook een aantal paarden in pension staan en de ene klant denkt dat zijn paard een cavia is en de ander heeft het idee dat ie een olifant moet voeren. Het valt me vaak op dat mensen bang zijn dat hun paard slecht verzorgd wordt door de pensionhouder. Op het moment dat er geen vertrouwen is, moet je een ander adres zoeken.

Het klopt inderdaad dat een paard ongeveer 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig heeft. Indien je voordroog voert, mag het iets meer zijn omdat dat meer vocht bevat.

De bovenlijn van een paard voer je maar zo niet dik, deze moet je ontwikkelen door training.

ben het helemaal met je eens, het lijkt me niet de bedoeling dat er zonder overleg of overeenstemming meer of minder gevoerd gaat worden (dit geld in mijn ogen voor beide partijen)
maar wat ik dus wel onwenselijk vind is dat een stalhouder alleen zegt dat hij gebnoeg krijgt en dus gene uitleg geeft waarom hij/zij dat vind
communicatie is erg belangrijk in mijn ogen , zeker om de relatie tussen stalhouder en klant goed te houden

als ik een dier ergens in pension zet ben ik klant, maar wel klant die beslist over het wel en wee van mijn dier
dus als ik zie dat mijn dier te weinig hooi krijgt, dan beslis ik dat het dier meer moet krijgen en vertrouw ik op de staleigenaar dat hij dat doet

helaas is het idd ook niet zo dat iederene die een paard heeft weet wat er nodig is kwa voeding , en zien veel te veel mensen hun paard het liefste wat te zwaar

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:56

De bovenlijn wordt al maanden getraind door te longeren met dubbele lijnen en voorwaarts neerwaarts te rijden. Maar het lijkt gewoon dat er weinig gebeurt. De hals begint zich wel iets te ontwikkelen. Het is niet alleen de bovenlijn, maar ook de flanken die giga zijn ingevallen. Diverse medestalgenoten vinden haar te slank.
Ik merk ook wanneer ze honger heeft. Ze is dan heel narrig tijdens het eten, heel beschermend en boos naar alles wat langs loopt, of als ik in de stal kom, terwijl ze eerder geen last had van voedernijd.
Helaas wordt er bij ons op stal niet individueel gekeken. Mijn paard krijgt net zoveel hooi als een paard dat nu boxrust heeft, terwijl mijn paard dagelijks getraind wordt.
Ik houd er niet van om zelf extra hooi te pakken en vraag er daarom om, maar krijg het gewoon niet. Vandaar dat ik wil weten wat een normale hoeveelheid is.

Ik lees hierboven iets over communiceren en laat dat het probleem zijn van onze stalhouders..

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:03

ankem schreef:
Ik lees hierboven iets over communiceren en laat dat het probleem zijn van onze stalhouders..


En dit lees ik dus bijna dagelijks op bokt daarom mijn advies.Het paard wat ik bijna elke avond een plakje hooi bij geef staat op vlas en krijgt anders van 18.00 tot 8.00 geen hooi.Alle andere paarden kunnen gewoon van hun stro eten maar hij heeft niets.Ik doe het niet echt stiekem maar heb het ook nooit gevraagd maar als de stalhouder langs loopt gooi ik er ook een plakje in en hij ziet dat dan gewoon.

En toch vind ik dat als je paard te mager is je best een plakje hooi kan bij geven als je stalhouder dit niet wilt doen.Ja nog beter is om van stal te verhuizen maar ja dat is voor de meeste mensen nog niet zo makkelijk.Ik ben blij dat er bij ons op stal niet zo moeilijk word gedaan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:10

als ik in jouw schoenen zou staan zou ik idd de stalhouder nog eens flink aan zijn jas trekken en uitleggen dat jouw! paard meer hooi nodig heeft dan dat ze nu krijgt
en dat jij wil dat ze dat ook krijgt

mocht je paard nu echt niet gaan rijgen wat ze schijnbaar nodig heeft
dan zou ik toch ene beetje narrig op de stalhouder worden

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:38

Tis wel een ander discussie maar, je maakt toch afspraken van tevoren. Deze staan toch op papier???

Ontopic, krijgt jouw paard na 18.00 uur geen ruwvoer meer??? Waarom wil de stalhouder niet meer voeren (teveel werk, te duur, e.d.). Als je goed beslagen ten ijs wil komen, moet je maar eens gaan wegen hoeveel je paard nu aan ruwvoer krijgt.
Zoveel als Draumpje voert doe ik ook niet en mijn paarden zijn allemaal aan de dikke kant. Ik ga uit van wat ik eerder heb gemeld. Daarbij komt ook dat ik het per paard bekijk. De een heeft gewoon meer nodig dan de ander (is met krachtvoer natuurlijk ook zo).

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 08:11

Mijn paard krijgt om 22.30 de laatste voerbeurt, maar dat is maar heel weinig. Ze hanteren bij ons op stal 2 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes.
Ze winnen zelf hooi en kuil en ze hadden maar 350 balen hooi. Ik denk dat dat de achterliggende reden is. Maar goed, dat is hun probleem, dan kopen ze de rest maar bij. Er gebeuren wel meer dingen waar van ik denk.......
Helaas is een andere plek vinden niet zo makkelijk.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:15

Dan zou ik gewoon zelf hooi gaan kopen!! Dat doe ik op dit moment ook.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:51

@ Alani, die van ons krijgen vrij arm hooi en ook stro als ruwvoer , dus vandaar de hoeveelheden , ze zijn de hele dag bezig maar niet te dik
en natuurlijk ook omdat ze hier vrijwel gene krachtvoer krijgen

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoeveel ruwvoer voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:22

Ik geef de paarden ook niet veel krachtvoer (weer afhankelijk per paard). De basis is ruwvoer. Is ook veel beter dan (te) veel brok.

Ankem, in jouw geval zou ik (zoals Tulandro ook al adviseert) zelf hooi gaan kopen. Maar ik zou wel even overleggen met de pensionhouder.
Het is niet jouw probleem dat hij niet voldoende hooi heeft kunnen inwinnen. Ik zou hem voor de keus stellen of bijkopen of iets doen aan de kosten. Ik ga er gemakshalve even van uit dat je jouw paard in volpension hebt staan.