wat voeren voor te dik paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 21:18

hallo,

ik kreeg een vraag van een vriendin..
zij verzorgt een haflinger, maar die is aardig op gewicht!
ze moet dus afvallen!
nu is onze vraag:
wat kunnen we haar het beste voeren om wel voldoende
energie te krijgen maar niet dikker??

wat krijgt ze te eten:
- onbeperkt hooi (géén kuil)
- na het rijden; appel of wortel,
beetje bix (krijgt ze niet veel want anders word ze hoefbevangen!)

hoeveel word er mee gereden:
maandag: een buitenritje
dinsdag: half uur a uur rijden
woensdag: meestal word ze half uurtje los gelaten in de bak
donderdag: half uur a uur rijden
vrijdag:half uurt a uur rijden
zaterdag: gaat ze naar les van 1 uur + 1 uur heen en terug rijden
zondag: is meestal een rustdag, er word dan wel me gewandelt

ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!! Lachen

p.s.
ik zal vande week wel een foto van der op zetten!
(heb geen foto van haar op de computer)

p.s.s.
we zit niet te wachten op onzin antwoorden zoals meer rijden,, enz. enz.!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:11

Ik zat te denken aan een onzin-antwoord als: zet hem dag en nacht buiten i.p.v. op stal, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan? Vooral 's winters moet hij dan veel vet verbranden om warm te blijven (wel veel hooi blijven voeren!).

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:16

Zoek het armste hooi dat je kunt vinden.. Vermeng dit eventueel met wat stro, mits van goede kwaliteit..
Laat de brokken liever weg, als je zeker wilt zijn dat het paard alles binnenkrijgt zou ik pavo summerfit geven, elke dag een halve koek.

Verder mag je lekker met het paard gaan rijden, twee uurtjes lopen is al een leuk begin. Beweging is heel belangrijk!!

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 08:20

okjj bedankt voor de reacties Knipoog
als iemand er nog heeft altijd welkom..

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 08:27

VeerenAshley schreef:
Ik zat te denken aan een onzin-antwoord als: zet hem dag en nacht buiten i.p.v. op stal, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan? Vooral 's winters moet hij dan veel vet verbranden om warm te blijven (wel veel hooi blijven voeren!).

dat van dag en nacht buiten staan zal inderdaat niet echt gaan, vind ik zelf ook erg jammer!
(ik zal het er tog maar nog eens over hebben om een stukje af te zetten Knipoog )

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:04

Arm hooi en in minder grote hoeveelheid. Geef het dier niet onbeperkt, maar meerdere malen per dag een kleine portie hooi. Dat is ook goed tegen verveling Lachen En je hebt het dan zelf beter in de hand. En wat Jeskim zegt: een halve koek van Pavo Summerfit voor ernaast is een goede tip!

Het advies om het paard meer beweging te geven is in mijn ogen juist een bruikbaar antwoord. Daar gaat het denk ik de fout in. Een paard is een dier wat gemaakt is om te bewegen. Te dik is absoluut ongezond. Dat geldt voor ieder dier overigens.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:41

arm/overharig hooi
waar dus weinig inzit
maar je kunbt er ook voro kiezen om een een dele van het hooi te vervangen voor stro

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:51

Van stro worden ze juist dikker!

Daarbij komt, dat een teveel aan stro verstopping kan veroorzaken met alle gevolgen van dien.

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 14:18

van dat hooi in kleine hoeveel heden te geven inplaats onbeperkt, en van die Pavo Summerfit zal ik aan der voor stellen Knipoog hoop dat het allemaal een beetje gaat lukken! Haha!

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:26

Pletje123 schreef:
Van stro worden ze juist dikker!

Daarbij komt, dat een teveel aan stro verstopping kan veroorzaken met alle gevolgen van dien.


Van stro worden ze beslist niet dikker. Wordt veel gebruikt voor paarden die te dik zijn en voor de keuring moeten. Het voordeel is dat ze het hongergevoel kwijt zijn.

Teveel is nooit goed Pling

Waarom Sufferfit koeken voeren als je het met 2 handjes (onderhouds)brok afkunt. Ik zie het voordeel er niet van.

whisperramse

Berichten: 2719
Geregistreerd: 31-12-04

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:34

Citaat:
Waarom Sufferfit koeken voeren als je het met 2 handjes (onderhouds)brok afkunt. Ik zie het voordeel er niet van.


Omdat het paard met Sufferfit toch zij ndagelijkse vitaminen en energie binnen krijgt.
Bij brok zal je al snel wat meer moeten voederen.
Ik zou de pony ook niet onbeperkt hooi geven als ze op stal staat.
Op de weide zou ideaal zijn, ze loopt sowieso rond en moet zichzelf ook nog eens opwarmen.
Er bestaat ook dieetmengeling voor zulke paarden Knipoog

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 14:36

Alani schreef:
Pletje123 schreef:
Van stro worden ze juist dikker!

Daarbij komt, dat een teveel aan stro verstopping kan veroorzaken met alle gevolgen van dien.


Van stro worden ze beslist niet dikker. Wordt veel gebruikt voor paarden die te dik zijn en voor de keuring moeten. Het voordeel is dat ze het hongergevoel kwijt zijn.

Teveel is nooit goed Pling

Waarom Sufferfit koeken voeren als je het met 2 handjes (onderhouds)brok afkunt. Ik zie het voordeel er niet van.

ik dacht ook dat ze van stro altijd dikker werden..

wat word bedoelt met niet te veel.. hoeveel wel?

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:45

Als je per dag 1 of 2 plakjes stro voert is er niets aan de hand.

Stro is heel vezelig (meer structuur) en de darmen hebben meer tijd nodig om dit te verwerken. Daarom lijken paarden vaak iets buikig, maar zodra je weer minder of geen stro voert, zien ze er na 2 dagen weer super strak uit. Om ze op gewicht te houden voer ik vaak een paar keer week een paar plakken stro. Ik gebruik het ook icm het voeren van voordroog hooi (plastic balen). De voedingswaarde van stro is echt weinig. Ik voer overigens tarwe stro.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:10

Ik vind het een beetje vreemd om stro te voeren Verward

mennietje

Berichten: 99
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: achter de com.

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:01

[quote="Jeskim"]
Laat de brokken liever weg, als je zeker wilt zijn dat het paard alles binnenkrijgt zou ik pavo summerfit geven, elke dag een halve koek

ben ik het mee eens , Bloos Vingers aflikken Pling
het gaat zeker over mardi, fanny heeft ook een tijdje die koeken gehad
nou doei kusj men Haha! Bloos

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:34

ja, het gaat over mardi Tong uitsteken

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:03

ik heb tog een foto op de computer gevonden Bloos

Afbeelding

snoopie
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-02-07

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:24

daarop is nou niet echt te zien of ie te dik is;) maar ik zou stoppen met bix bijvoeren en een andere maniet zoeken om de vitaminen en mineralen binnen te laten krijgen... liksteen/vitaminespuit af en toe kan mss ook wel?

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 11:08

okjj dan maak ik van de week nog wel even een foto Knipoog

monsera
Berichten: 3078
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:03

Ik zou stoppen met onbeperkt hooi voeren.Ik vind dit wel altijd heel mooi staan en voor veel paarden is dit gewoon weg ideaal.Maar als ik mijn 2 pony's onbeperkt hooi zou voeren krijg ik ze over 2 weken de box niet meer uit omdat ze dan niet meer door de deur passen Haha! .Jullie geven al bijna geen biks dat zou ik gewoon blijven geven dat heeft de pony gewoon nodig.Verder vind ik het stro voeren op zich ook wel goed maar staat de pony al op stro in zijn box want dan is het niet nodig.Dan kan hij gewoon van zijn strobedje wat op eten.Ik vind een half uurtje werken op een dag wel wat qweinig beweging voor een pony en denk dat het zeker zal schelen als hij iets meer beweging zou krijgen.En zou dat zeker niet als onzin willen beschrijven.

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:07

monsera schreef:
Ik zou stoppen met onbeperkt hooi voeren.Ik vind dit wel altijd heel mooi staan en voor veel paarden is dit gewoon weg ideaal.Maar als ik mijn 2 pony's onbeperkt hooi zou voeren krijg ik ze over 2 weken de box niet meer uit omdat ze dan niet meer door de deur passen Haha! .Jullie geven al bijna geen biks dat zou ik gewoon blijven geven dat heeft de pony gewoon nodig.Verder vind ik het stro voeren op zich ook wel goed maar staat de pony al op stro in zijn box want dan is het niet nodig.Dan kan hij gewoon van zijn strobedje wat op eten.Ik vind een half uurtje werken op een dag wel wat qweinig beweging voor een pony en denk dat het zeker zal schelen als hij iets meer beweging zou krijgen.En zou dat zeker niet als onzin willen beschrijven.

okjj heel erg bedankt voor je reactie + de uitleg.. sommigen hebben het over een summer fit zal ik dat er dan nog wel bij moeten die bij de bix?
alvast bedankt!

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:21

Ik zou ervoor zorgen dat mijn paard wel de hele dag kan knabbelen maar gen hopen op de grond bijv. waarbij ze zich vol kunnen proppen. In de natuur eten ze ook zowat de hele dag door maar niet met de grote happen zoals wij het ze aanbieden...De paardendrogist verkoopt hooinetten met kleine mazen, in duitsland zijn grote netten verkrijgbaar en we verkopen de Paddockfeeder. Allen zijn gericht op de paarden gedoseerder te laten eten, het hooi schoon te houden en verspilling tegen te gaan.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:09

De oplossing van mehlika lijkt me veel beter dan minder hooi te gaan voeren. Het darmstelsel is er namelijk op gemaakt om continu bezig te zijn. Gebeurt dit niet dan is dit slecht voor het paard. Indaad van de brok af, heeft ie echt niet nodig. In plaats daarvan pavo summerfit en het liefst zoveel mogelijk naar buiten en bewegen.

Anoniem

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:03

stefffie schreef:
ik heb tog een foto op de computer gevonden Bloos

Afbeelding


Hé bekende omgeving daar; Zoeterwoude toevallig Knipoog ?

Overigens: Niet brok én Summerfit. Summerfit vervangt krachtvoer, zo zorg je toch dat je paard/piny alle nodige vitamines/mineralen binnenkrijgt.

stefffie

Berichten: 325
Geregistreerd: 19-11-05

Re: wat voeren voor te dik paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:07

Miirthe schreef:
stefffie schreef:
ik heb tog een foto op de computer gevonden Bloos

Afbeelding


Hé bekende omgeving daar; Zoeterwoude toevallig Knipoog ?

Overigens: Niet brok én Summerfit. Summerfit vervangt krachtvoer, zo zorg je toch dat je paard/piny alle nodige vitamines/mineralen binnenkrijgt.


ja klopt deze foto is in zoeterwoude genomen bij jeanne d arc...