slobber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 14:35

Mijn pony word heel gauw mager en krijg haar haast niet dik. Echt heel erg vervelend. Ik voer haar echt zoveel. en probeer bijna alles. Wormspuiten , mais , brokken enzovoort. en mijn bijna 2 jarige fries word steeds dikker en dikker. Nu kreeg ik een boekje binnen van de pavo en zag ik dat er in slobber best veel vet zit. Dus zat ik er aan te denk om dat nog te proberen. Alleen ik heb ook al eens gehoord dat paarden hun wintervacht verliesen van Slobber en dat is absoluut neit de bedoeling omdat ze buiten staat. Dus is mijn vraag raakt mijn paard door lijnzaad haar mooi dikke wintervacht kwijt?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:36

Uh nee natuurlijk niet. Slobber helpt paarden in het voorjaar en najaar te verharen door de voedingsstoffen die erin zitten, maar het is niet zo dat ze er haaruitval van krijgen Clown

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:27

Een paard voller krijgen zit niet in de hoeveelheid voer, maar juist in de inhoud van het voer. Momenteel heb ik een 2 jarige op stal staan, genezende van droes. Die was zo sterk vermagerd dat ik op advies van de DA overgestapt ben naar PAVO veulenbrok (heet nu Pavo Podo Grow). Zitten veel eiwitten in. Ze staat er nu 2wkn op en het is zichbaar aankomen.

Slobber is ook gezond, krijgen ze geen haaruitval van Haha! ik geef het hier alleen na het werk. Misschien ook een tip om bij jou pony te doen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:40

ja misschien wel amar ik rij maar 1 kerer in de week op dit moment. Maar het is erg moeilijk om haar weer op het juiste gewicht te krijgen

Anoniem

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:01

Geen haaruitval, het helpt idd door de verharing heen. En ze komen beter in hun vacht te zitten. Let wel; als er lijnzaad in zit dan, zover ik weet geldt dat niet voor alleen zemelen.

Voor de pony die te snel mager wordt; onbeperkt ruwvoer is het beste; beter dan de brok een kg verhogen. Vitaminespuiten hebben geen effect, omdat je dan beter dagelijks een supplement bij de brok evt. kan verstrekken en het is geen dikmaker.

En ik weet niet wat je je Fries nu voert?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:20

mijn fries krijgt een klein schepje gebroken mais en 1 schepje brokken en Kelly pony krijgt 2 bakjes mais en bakje brokken.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:56

Hoeveel zit er in die bakjes?

En hoeveel en hoevaak krijgt je pony hooi/kuilvoer?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 13:21

hooi krijgen ze elke morgen en avond hooi.
Alleen ik heb gene flauw idee wat er in het bakje zou zitten een kilo?? zoiets? Geen idee nooit gewogen. en voor de rest eten ze de hele dag gras

Anoniem

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:09

Misschien verstandig eens te gaan wegen dan wat er in zo'n bakje gaat.
Sowieso, mais is een dikmaker; en dan ook nog eens voeren mét brok erbij is geen wonder dat zeker een sober ras, dik wordt.
Voor je Fries misschien eens kijken naar Summerfit/Aura koeken (verschil zittem in verpakking) op http://www.pavo.nl . In één zo'n koek (iedere dag 1) zitten alle vitamines/mineralen die je paard nodig heeft, en dan laag in eiwit/energie. Ideaal voor sobere rassen zoals de Fries, Fjord etc. dus.

Anoniem

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:25

RUBYWHITE; heel goed gezegd. Ben het helemaal met je eens Lachen
Maar ik geloof dat slobber een extra'tje is ? (En dat ze er inderdaad wat dikker van kunnen worden ?)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:44

de tweejarige zou idd best op onbeperkt ruwvoer kunnen met een supplement erbij
kan idd de voederkoeken van pavo zijn, ( als de paarden het goed eten zijn die dingen best handig )

mais is idd een dikmaker, en die heeft je fries echt niet nodig zo te horen

de pony zou je ook wat extra ruwvoer kunnen geven en wat voor brok krijgt de pony? basisbrok, welk merk?

je kunt slobber er idd als extraatje bijgeven een twee keer in de week , of een aantal voedingen brok vervangen door slobber

maar ik zou in eerste nstantie eens kijken hoe de pony het doet op meer ruwvoer

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 22:03

Mijn friesje krijgt geen mais meer maar alleen nog maar brokken anders vind ik het ook zo sneu voor haar. Staat er ze omooi bij te kijken . Ze krijgen allebei Pavo Condition Extra en kelly pony krijgt er mais bij. Ik zal eens wegen hoe zwaar het is. Ik ben benieuwd eigenlijk haha stom he. Ik heb nu slobber gekocht en ze vinden het allebei heerlijk. Ik geef mn friesje gewoon de helft daarvan want ze vind het ook geweldig haha.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:15

Nou ik heb gekeken wat er in het bakje zit er zit ongeveer 700 gram mais of biks in het bakje. Dus kelly de pony die mager blijft ze begint eindelijk een beetje te groeien krijgt 2 bakjes mais dus 1400 gram en 1 bak brokken dus 700 gram. En marijke krijg een kwart bakje mais 150 gram ongeveer en 700 gram brokken

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:19

Ik zou haar niet vet mesten, hoeveel beweging krijgt ze? weet je zeker dat ze niet ziek is?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:23

nee ze is niet ziek ze word meestal dun als we van de herfst naar de winter gaan en van de lente naar de zomer. Geen idee hoe het kan maar het gaat nu aardig goed