kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 15:22

Vraagje; waar doen paarden langer mee, kuil of hooi?
Mijn paard krijgt s'ochtends flinke hoeveelheid hooi, en in de namiddag kuil, maar ben eigenlijk nieuwsgierig naar waar ze langer mee doen.. Anders wil ik hem hooi gaan voeren!

Groetjes,

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 15:50

13x bekeken maar niemand die weet waar ze langer mee doen?

Anoniem

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:55

hooi is minder voedzaam geloof ik en kun je dus meer van geven als van kuil, dus met hooi zijn ze langer aan het eten, maar kuil raakt minder snel op, het is dus maar hoe je het bekijkt Knipoog

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:39

Hooi is in ieder geval een stuk beter voor je paard dus als je mag kiezen zou daar mijn voorkeur naar uit gaan.
Verder kan je niet zeggen waar ze langer mee moeten doen. Omdat kuil natter is, hebben ze er een stuk meer van nodig om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen als droog hooi.

Anoniem

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:03

Voor mijn paard gaat de voorkeur in ieder geval uit naar hooi ; heb het idee (maar weet het niét zeker) dat ze langer doen met hooi. Althans, het kuilgras dat wij op stal hebben is behoorlijk vochtig en niet zoals bij hooi met grove lange stengels.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:45

Mijn ervaring is ook dat paarden langer doen met hooi, dan met kuil.
Ik vind het persoonlijk beter om paarden als hoofdruwvoeder hooi te geven.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:47

SymO schreef:
Mijn ervaring is ook dat paarden langer doen met hooi, dan met kuil.
Ik vind het persoonlijk beter om paarden als hoofdruwvoeder hooi te geven.


Sluit ik me bij aan. Een hoeveelheid kuil bevat meer eiwit dan eenzelfde hoeveelheid hooi... waarschijnlijk doen ze er even lang over Lachen

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:54

Mijn arab staat noodgedwongen (stofallergie) op voordrooghooi. En daar doet hij wel langer over dan gewoon hooi omdat het kuil iets vaster en langer(spaghetti effect) in elkaar zit (en ja tuurlijk schud ik het uit). Als we straks weer richting de zomer gaan gaat hij lekker op nat hooi maar dat is nu niet echt makkelijk met dit vriesweer. Mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar gewoon grof stengelig hooi en onze paarden vinden dat ook het lekkerst (ze verkiezen het boven wortels!) maar helaas krijgt onze arab toch kuil.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:16

Bedankt voor de reacties, Ik had namelijk ook het idee dat ze langer doen met hooi, Ik ga morgen met de staleigenaresse overleggen dat ik hem graag hem op hooi wil hebben, Hij staat namelijk op boxrust maar volgens de eigenaresse kon dit geen kwaad, ik vond dit geen goed plan, maar ik ben nooit al van de kuil geweest geef hem liever veel hooi dan veel kuil!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:29

hooi is inderdaad wat gezonder voor je paard, en zeker met boxrust heeft hij niet zoveel energie nodig. Lachen

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:22

Een paard moet een bepaald aantal kauwbewegingen per dag maken. Van kuil moet je minder geven dan grof hooi, omdat er meer eiwitten in zitten. Daarom eten paarden ook door terwijl ze al vol zitten. Als een paard al zijn eten op heeft, en geen eten meer krijgt die dag, en nog niet genoeg kauwbewegingen heeft gemaakt voor die dag, gaat het paard bijvoorbeeld op de staldeur kauwen, om toch aan die aantal kauwbewegingen per dag te komen. Je kan dus beter hooi voeren dan kuil, tenzij je nog veel krachtvoer of wortelen bijvoert, of je paard op het land staat.

paradepaard
Berichten: 142
Geregistreerd: 08-07-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:40

in de hoefslag van 4 januari 2007 59e jaargang nummer 1 staat een verhaal over voeding van kuilgras en hooi.

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:41

Ik geef Flair hooi, gewoon omdat het beter is. Ik geloof dat ze met hooi wel wat langer doet, kuil had ze zo op, hooi eigenlijk ook, maar iets minder snel.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 14:54

Ik heb even met de staleigenarsse overlegd, en hij gaat nu hoop ik voortaan op hooi!
Mijn DA raade het zelfs ook af, ik had hem ook nog even gebeld ter info wat nou de belangrijk is voor een paard met boxrust, hij is meer voor hooi dan voor kuil, omdat het niet goed is en er veel eiwitten inzitten. Dus hij staat nu lekker op hooi! Lachen
dankjewel voor de reacties!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:06

Hmmm....
Wij voeren zelfgemaakt kuil.

Het eiwit/voedingswaarde verhaal ten aanzien van kuil klopt vaak niet.
Algemeen wordt nog vaak aangenomen dat kuil ALTIJD meer eiwit bevat.
Fout.
Dat ligt totaal aan de mate van bemesten, tijdstip van hooien, samenstelling van grassen op de weide...

Wij maken ons kuil laat, dus het gras is al bijna uitgebloeid en grofstengelig. Wij laten het gras ook lang op het land liggen, zeg maar een dag minder dan nodig is om te hooien. (En het wordt natuurlijk dagelijks geschud.)
Dan wordt het gekuild.
Resultaat: een droge, niet zuur ruikende kuil, die de paarden lang laat knabbelen en waarvan we wat meer kunnen voeren dan van eenzelfde kwaliteit hooi, omdat het drogestofgehalte iets lager is.
Ons land is wel bemest, dus dat zou de voedingswaarde wat verhogen.
Het is in verband met het suikers/hoefbevangenheidsverhaal wel veiliger je land te bemesten. Hooi/kuil bevat nl. niet alleen eiwit, maar ook suikers die er teveel in kunnen zitten.

Wij hebben voornamelijk shetlanders/miniappaloosas voor de fok. Deze ponys zijn heel sober. ER zijn nooit spier/bevangenheidsproblemen, of diarree in de kudde, en wij voeren ze onbeperkt kuil.

Aan de andere kant, is voorjaarshooi van bemest productieland veel te rijk en zacht voor een paard.
Het is dus een kwestie van uitproberen en kijken wat bij jouw paard past.

Als je de kuil niet zelf maakt, is hooi wel makkelijker aankopen. Je ziet/ruikt gelijk wat je koopt.
Kuil kan heel erg tegenvallen als het te nat/schimmelig is, als je leverancier het niet terug wil nemen kun je het gelijk wegdonderen.
(Dat doen wij dus wel, vertrouwen we de reuk niet, donderen we het pak weg. Pak kuil is nog altijd goedkoper dan de rekening van de DA.)

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:21

Met hooi doen ze wel langer, omdat het droog is duurt het gewoon langer voordat ze het weg krijgen.. Maar ik snap ook niet dat (bijna) iedereen denkt dat er in kuil automatisch meer eiwitten zitten.. Stel je hebt 2 stukken land, land a en b, land a wordt heel veel bemest, land b niet. Van land a wordt de helft in pakken geperst en de andere helft in baaltjes, van land b hetzelfde.. Dan zit toch gewoon in het kuil én het hooi van land a meer eiwit als dat van land b?

Volgens mij vervliegt dat niet ofzo..
Onze voedingsdeskundig zei dat eigenlijk elk paard een lichte allergie opbouwt door stofdeeltjes in het hooi, alleen bij de meeste zo licht dat ze er geen last van krijgen.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:19

randalinpony schreef:
Hmmm....
Wij voeren zelfgemaakt kuil.

Het eiwit/voedingswaarde verhaal ten aanzien van kuil klopt vaak niet.
Algemeen wordt nog vaak aangenomen dat kuil ALTIJD meer eiwit bevat.
Fout.
Dat ligt totaal aan de mate van bemesten, tijdstip van hooien, samenstelling van grassen op de weide...

Wij maken ons kuil laat, dus het gras is al bijna uitgebloeid en grofstengelig. Wij laten het gras ook lang op het land liggen, zeg maar een dag minder dan nodig is om te hooien. (En het wordt natuurlijk dagelijks geschud.)
Dan wordt het gekuild.
Resultaat: een droge, niet zuur ruikende kuil, die de paarden lang laat knabbelen en waarvan we wat meer kunnen voeren dan van eenzelfde kwaliteit hooi, omdat het drogestofgehalte iets lager is.
Ons land is wel bemest, dus dat zou de voedingswaarde wat verhogen.
Het is in verband met het suikers/hoefbevangenheidsverhaal wel veiliger je land te bemesten. Hooi/kuil bevat nl. niet alleen eiwit, maar ook suikers die er teveel in kunnen zitten.

Wij hebben voornamelijk shetlanders/miniappaloosas voor de fok. Deze ponys zijn heel sober. ER zijn nooit spier/bevangenheidsproblemen, of diarree in de kudde, en wij voeren ze onbeperkt kuil.

Aan de andere kant, is voorjaarshooi van bemest productieland veel te rijk en zacht voor een paard.
Het is dus een kwestie van uitproberen en kijken wat bij jouw paard past.

Als je de kuil niet zelf maakt, is hooi wel makkelijker aankopen. Je ziet/ruikt gelijk wat je koopt.
Kuil kan heel erg tegenvallen als het te nat/schimmelig is, als je leverancier het niet terug wil nemen kun je het gelijk wegdonderen.
(Dat doen wij dus wel, vertrouwen we de reuk niet, donderen we het pak weg. Pak kuil is nog altijd goedkoper dan de rekening van de DA.)



Hier ben ik het wel mee eens, maar ik merk omdat hij alleen maar kuil en hooi te eten kreeg, en overdag 3x kwart muesli, (boxrust) hij de kuil vrijwel liet staan, en ik het de volgende dag eruit kon mesten! op zijn vorige stal, kreeg hij altijd kuil! maar dat was lichter van kleur deze is groen en ruikt naar kruiden..
Dit is wat de da tegen mij zei dat er in kuil meer hoeveelheid eiwit inzit dan hooi!

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:21

SparklingApp schreef:
Met hooi doen ze wel langer, omdat het droog is duurt het gewoon langer voordat ze het weg krijgen.. Maar ik snap ook niet dat (bijna) iedereen denkt dat er in kuil automatisch meer eiwitten zitten.. Stel je hebt 2 stukken land, land a en b, land a wordt heel veel bemest, land b niet. Van land a wordt de helft in pakken geperst en de andere helft in baaltjes, van land b hetzelfde.. Dan zit toch gewoon in het kuil én het hooi van land a meer eiwit als dat van land b?

Volgens mij vervliegt dat niet ofzo..
Onze voedingsdeskundig zei dat eigenlijk elk paard een lichte allergie opbouwt door stofdeeltjes in het hooi, alleen bij de meeste zo licht dat ze er geen last van krijgen.



Ik heb hem nu op hooi gezegd,zodat hij er langer over moet kauwen, voordat hij het wegheeft..
kuil liet hij eigenlijk vrijwel altijd staan, maar vind ik raar omdat hij op zn vorige stal eigenlijk altijd kuil kreeg maar die was lichter van kleur en kregen ze meer van dan hij nu eignelijk kreeg!

paradepaard
Berichten: 142
Geregistreerd: 08-07-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:25

paradepaard schreef:
in de hoefslag van 4 januari 2007 59e jaargang nummer 1 staat een verhaal over voeding van kuilgras en hooi.



Bij kuil denkt men nog vaak aan de zuurruikende koeienkuil wij voeren (paarden kuil) zo als dat heet dat is net geen hooi het is van natuurland en het ruikt kruidig en is grofstengelig en is niet zwaar bemest en zeker niet met kunstmest.Van kuil mag je meer voeren dan hooi.

Vjestagirl

Berichten: 26660
Geregistreerd: 11-08-06

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:53

Wat mijn paardje te eten krijgt is kruidenkuil. Het komt van een naturgebied wat voor het maaien zorgvoldig is gescanned op giftige planten. Het is niet gemest en het is pas laat gemaait. Ik kan me niet voorstellen dat dit slechter voor haar is dan dat stoffige hooi wat ze op veel plaatsen voeren. Dit stoft totaal niet als je het uit elkaar trekt, hooi kan je alleen doen als je paard buiten staat.

En kuil is makkelijker om op te slaan. T staat gewoon buiten, 2 balen op elkaar, en dan op een pallet tegen het vocht. Hooi moet je binnen opslaan, mag niet nat worden en t vangt altijd stof...

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:01

dan nog een vraagje,
Zitten ze van hooi sneller vol omdat ze meer kauwbewegingen moeten maken? Mijne laat nu een pluk hooi over, en staat heerlijk uit het luikje te kijken en toen ik net wegging ging hij weer verder.. want het kuil had hij zo op...

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 15:26

?

Anoniem

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:46

Dat een buik boller wordt heeft niet te maken met kauwbewegingen, maar het 'uitzetten' vd darmen bij het verteren van ruwvoer.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:51

Thanks Haha!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: kuil of hooi ; waar doen ze langer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:21

SparklingApp schreef:
Met hooi doen ze wel langer, omdat het droog is duurt het gewoon langer voordat ze het weg krijgen.. Maar ik snap ook niet dat (bijna) iedereen denkt dat er in kuil automatisch meer eiwitten zitten.. Stel je hebt 2 stukken land, land a en b, land a wordt heel veel bemest, land b niet. Van land a wordt de helft in pakken geperst en de andere helft in baaltjes, van land b hetzelfde.. Dan zit toch gewoon in het kuil én het hooi van land a meer eiwit als dat van land b?

Volgens mij vervliegt dat niet ofzo..
Onze voedingsdeskundig zei dat eigenlijk elk paard een lichte allergie opbouwt door stofdeeltjes in het hooi, alleen bij de meeste zo licht dat ze er geen last van krijgen.


Klopt hoor, mijn DA heeft dat ook bevestigd. In heel goed hooi kan net zoveel of zelfs meer eiwit (en andere voedingsstoffen) zitten dan in kuil. Ook voor een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid en dat je dus niet teveel eiwitten en suikers wilt geven is het dus niet standaard beter om hooi te geven ipv kuil. Da's idd een misverstand (althans volgensmijn DA ...).