Voeren en invallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:40

Ik wil altijd het liefst dat Pauline zoveel mogelijk afvalt. Pauline is mijn haflinger. Maar ik merk nu dat ik een beetje Pauline-anorexia heb . Ik zag er gister en ik vond er eigenlijk toch wel erg ingevallen.

Ik in principe driekwartier per dag in de bak, intensief dressuur. 2x of meer in de week ga ik nog is ruim een uur naar buiten of met de wagen. Maar ze is er in ieder geval elke dag ruim een halfuur uit.
Nu gaan we met de les ook steeds meer vooruit ik merk vooral aan Pauline dat ze het steeds moeilijker vind worden.

Nu is ze nu denk ik goed, misschien iet wat aan de dunne kant. Maar op dr flank heeft ze echt zo een deuk.

Pauline staat in een buitenstal, maar wel altijd binnen dus. Ze krijgt twee keer per dag een hoopje kuil en 2 keer per dag iets minder dan een kwart schep subli ponybrok en wat worteltjes.

Ik wil dr dus wel wat meer geven, maar liever niet meer brok.. Ze doet t altijd al goed hierop, ook als we veel deden enzo. En ik hou toch nog steeds vast aan beter te dun dan te dik.

Nou mogen we op stal Subli granenmix bijvoeren. Dat spreekt mij wel aan. Om dan 2x 2 handjes daarvan toe te voegen. Nou zei mijn boer alleen dat je dat bij Haflngers niet moet doen. Waarom weet ik niet meer. Ik denk dat ie gewoon liever niet zijn granen op ziet gaan En iemand zei dat ze gallen op dr spronggewricht kon krijgen. Ik heb het een tijdje bijgevoerd van de lente toen deed ze het er goed op. Alleen toen kwam ik erachter dat ze dus wel twee galletjes heeft, maar ik weet heel niet of dat wel door die granen kwam. Die galletjes heeft ze nogsteeds, en missvchien had ze die daarvoor ook al.

Heel verhaal. Mijn vraag Tong uitsteken
Wat zouden jullie doen? Niks, meer biks, granen?

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Re: Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:55

Veel ruwvoer is belangrijk. Bij voorkeur mooi uitgestengeld, arm hooi van goede kwaliteit. Hooi zet de darmen lekker aan het werk en daar halen paarden ook weer energie uit. Vaak zie je ingevallen flanken verschijnen bij paarden die te weinig ruwvoer krijgen.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re: Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:56

Wij krijgen gewoon kuil op stal. Dus hooi is geen mogelijkheid hellaas.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:03

Mijn pony (kruising haf) doet helemaal niets voor de kost en eet al bijna een baal hooi per dag en een halve kilo muesli (en nee, ze is niet vet). Ik vind dat jouw haf erg weinig ruwvoer krijgt. Als hooi geen mogelijkheid is, zou ik in ieder geval de hoeveelheid kuil en het aantal voerbeurten opschroeven.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:10

ik zou meer ruwvoer geven. niet meer brok.

p.s. invallen op de flanken ligt aan het water drinken is mij verteld...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Re: Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:14

Gallen komen niet van het voer. Gallen komen door (over)belasting. Vrijwel alle paarden krijgen op den duur gallen aan de benen doordat de bloedvaten minder goed werken.

Als jouw haf de hele dag op stal staat kan je misschien zelf hooi bijvoeren na het rijden? Gewoon een plak of 2 extra. Dat geeft vulling (tegen de ingevallen flanken) en bezigheid. Want als ik het zo lees is ze niet minder voorwaarts ofzo, wat zou kunnen wijzen op te weinig brok/vitamines.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Voeren en invallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:14

gallen komen idd niet van voer, maar van overbelasting of trauma van buitenaf

kwa voer,
ik zou sowieso meer ruwvoer geven
ruwvoer is ontzettend belangrijk voor ene paard en moet de basis zijn
ik heb geen idee wat ik me kwa hoeveelheid moet voorstellen bij twee hoopjes voordroog op een dag
maar als het hoopjes zijn die ik me dan voorstel zou ik dat eens gaan ophogen naar twee hopen op een dag Lachen

kwa krachtvoer, zo te lezen heb je je haf lekker aan het werk
dara staat tegenover dat de energie behoefte omhoog gaat
en ruwvoer alleen niet genoeg is ,
je geeft al wel brok bij , maar een halve kilo op een dag bij flink werken is niet echt veel, zeker niet al kijk je naar de hoeveelheden vit/min die dta opleveren

persoonlijk zou ik overstappen op de granenmix, en dan langzaam opvoeren tot een kilo per dag (dus twee keer halve schep)
zit niet te veel eiwit in , maar wel wat meer energie ...
en bij een granen voeder moeten ze wat meer en beter gana kauwen , ze zijn er wat langer mee bezig
en het voordeel van die subli mix is dat er een supplement in zit
waardoor de verhoudingen goed blijven

met de hoeveelheid werk die je haf doet, zou dit wel moeten kunnen

maar de vuistregel blijft nog steeds, kijken Lachen
gewoon ophogen de hoeveelheden , tot je merkt dta je de juiste heveelheid geeft , oftewel dat ze goed in haar vel zit , en op model , zonder dik te worden