help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liessjee
Berichten: 106
Geregistreerd: 26-12-06

help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 14:28

haay, ik heb even jullie hulp/mening nodig, ik heb een 6jarige kwpner, die te dun is ondanks dat ik hem best veel geef
hij staat wel intersief in de training... ik rij hem elke week 5 keer ongeveer een uur (miss iets langer) hij heeft 1 dag vrij en een dag longeren (met pesoa) ik voer hem per dag 2 1/2 kilo basisbrok (daar zit eigenlijk niks in, dat is van die oliebol die ze op stal allemaal krijgen) hij krijgt heel veel goede kuilgras, en ik voer hem 1 kilo pavo kruidenmelange per dag, ook krijgt hij 2 tot 3 keer per week 1 kilo slobber er nog bij... hij doet het hierop best goed, alleen zijn mijn instructrice en ik het er over eens, dat hij te dun is, en dat ik hem iets anders moet voeren omdat hij in deze periode iets extra nodig heeft om zijn spieren goed op te bouwen,
nu is mijn vraag wat kan ik hem nog voeren, opzich zou ik een sportbrok kunnen proberen (dus dat ik hem geen basisbrok meer laat voeren) maar welke zouden jullie mij dan aanraden..?? (de pavo kruidenmelange blijf ik wel voeren, aangezien hij dit zo lekker vind)

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..??
Kus

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:31

Ik vind het eigenlijk al heel wat...kan je er misschien nog meer ruwvoer bij geven? Dus dat hij zoveel ruwvoer aankan als hij wil? Ook hooi misschien...
En verder is het misschien een plan om eens op bijvoorbeeld wormen te laten controleren? Ik vind dat je al aardig wat voert eigenlijk, op wat voor nivo loopt je paard?

Phant0m

Berichten: 2240
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:33

ik heb mijn paard toen die veel afgevallen was na een hevige ziekte
paardenmeel gegeven...
werkt echt heel goed ( bij mijn paard dan ) maar misschien reageren anderen paarden hier anders op
dit kun je dan eventueel door de slobber heen doen...
succes ermee OK dan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:33

ik zou hem zeker sportbrok geven!
je rijd 5x per week een uur en je longeerd hem een dag, dan kan hij zeker wel 2 kilo sportbrok op een dag gebruiken! basisbrok zit echt niet genoeg in voor een paard dat flink gereden wordt, ook niet als je 2,5 kilo geeft.

Verder geef ik mijn 3,5 jarige kwpn'er die ook wat dun werd maar met 2,5 kilo sportbrok wat stout werd slobber+maismeel(vooral maismeel is een dikmaker, maar ze lust het alleen door de slobber heen)
en daarnaast nog een schep kruidenmuesli, ze wordt niet vervelend maar wel voller
Ook krijg ze flink veel voordroog gevoer van goede kwaliteit, en dat doet bijna nog meer goed dan de brok&slobber

ik voer zelf sportbrok van Subli, omdat mn andere flipte van Pavo sportbrok, maar Pavo(idd kruidenmelange veel gevoerd, die vinden ze superlekker) en Havens en Subli zijn 3 merken waar ik graag mn paarden mee voer.

Verder kan je nog op de dagen dat hij hard gewerkt heeft extra vit. E bijvoeren, hier bouwen ze sneller spieren mee op en herstellen ze ook beter na zwaar werk

Liessjee
Berichten: 106
Geregistreerd: 26-12-06

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 14:35

hij loopt op training op M niveau, ik ontworm hem elke 6 weken met een andere wormenkuur..en met heel veel kuilgras bedoelde ik al onbeperkt.. ik weet het ook niet meer, want ik vind dat hij ook al behoorlijk veel krijgt..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:38

van die basisbrok af! 2,5 kilo basis is echt niet genoeg voor en paard wat flink moet werken!
2,5 kilo sportbrok klinkt dan al een heel stuk beter!
t heet niet voor niets sportbrok, jouw paard moet je zien als iemand die op en behoorlijk niveau moet sporten, dat kan niet met basisbrok

sportbrok geven en eventueel vit. E bijvoeren voor de spieropbouw
maismeel door de slobber heen om hem ff op weg te helpen om snel wat voller te worden en eventueel een vitaminestoot geven Lachen
overigens, als hij haken aan zn kiezen heeft kan het zijn dat hij het eten niet goed kan kauwen en het niet volledig verteerd wordt, dan komt hij ook niet aan.
op zn 6e wisselen nog kiezen dus een bezoekje aan de paardentandarts kan nooit kwaad.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:38

basisbrok schrappen en overstappen op een sportvoeder
in de basisbrok zit voor een dier wat intensiever getraint word gewoon echt niet genoeg, waardoor je er veel van moet gaan voeren wat ene dier ook weer belast door de ballaststoffen in de brok
dus een sportvoer, waar je minder van hoeft te voeren om voldoende stoffen binnen te krijgen belast een dier uiteindelijk minder

Liessjee
Berichten: 106
Geregistreerd: 26-12-06

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 14:43

ja super bedankt.. ik ga vandaag meteen even nieuw voer halen.. bedankt voor de tip maar hij is 3 maanden geleden naar de tandarts geweest..Knipoog die vit E kan je die ook gewoon bij je paardenvoeder halen.. ja toch.. zijn dat ook van die pavo voedingssuplementen..??
ik denk dat ik dan de havens draversbrok haal slim idee..??

Anoniem

Re: help me even, wat moet ik hem nog voeren..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:49

Verschilt per paardenvoeder wat er te krijgen valt. Hebben ook niet allemaal supplementen.
Pavo heeft een supplement voor spieropbouw, met o.a. Vitamine E, MuscleBuild heet het.
Supplementen e.d. zijn ook te bestellen van het internet vandaan. Maargoed; eerst maar kijken hoe je paard het verder doet.