Koliek voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 01:20

Mijn paardje is teer aan koliek wat ik heel erg jammer vind
vroeger stond ze op stro, momenteel op schaveling omdat ze altijd teveel stro eet en dus verstoppingskoliek krijgt
ze krijgt bietenpulp, haar gewone mengeling en hooi, de pulp moest normaal ervoor zorgen dat ze geen koliek zou krijgen, wat dus 2 weken geleden toch het geval was
nu staat ze dus op schaveling, op zich dus geen probleem en lijkt alles in orde voor de koliek
maar nu is m'n merrie volledig aan het invallen, per 3 dagen kan ik er een gaatje meer aansingelen, wat niet de bedoeling is
dus ik zou ze graag trg op stro willen, maar dan heb ik middeltjes nodig om de koliek te vermijden...

momenteel krijgt ze dus 2 maal op een dag 2.5kg gewone mengeling en een schep pulp erbij
en 2 maal op een dag hooi, nu krijgt ze ook nog lijnzaadolie erbij

iemand nog middeltjes die helpen tegen koliek of om te verdikken?

BiancUgo

Berichten: 3893
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: De Veluwe de mooiste plek op aarde!!

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:55

Ik kom net terug van stal want mijn paard had ook koliek alleen weten we niet waardoor dit kwam, maar ik weet wel als jij je paard op stro wil zetten en ervoor wil zorgen dat ze er niet van eet kan je het inspuiten met azijn (goedkope azijn bij de aldi vandaan en dit in en plantenspuit doen en dit over het stro sprayen) Dit eten ze echt niet op Knipoog
Met mijn paard gaat het nu wel wat beter heeft twee spuiten gehad en ga over twee uur nog een keer bij hem kijken.

Succes ermee

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 03:36

ts krijgt je paard voldoende hooi?

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 07:22

meer hooi!! gewoon onbeperkt hooi geven, of in ieder geval zo veel mogelijk. Ik had ook problemen om mijn merrie (12) op gewicht te krijgen en sinds ik haar (bijna) onbeperkt op hooi heb en van de brokken af ziet ze er super uit, ze is al flink aangekomen, verder krijgt ze alleen wortels en brood met daar doorheen supplementen zoals omegaolie en kompleet plus, omdat ze dat dus mist uit dr brokken. succes

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:33

Ik zou ook zeggen veel en vaker hooi voeren. Nu begint ze waarschijnlijk uit verveling of hongergevoel van het stro te eten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:36

elke dag wat zonnebloemolie over het voer doen,
ik ken veel paarden die hierbij erg gebaat zijn als ze koliekgevoelig zijn.
het zorgt ervoor dat alles beter doorglijt, en het geeft een beschermend laagje in de darmen, waardoor de darmen minder snel beschadigt worden.

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:53

BiancUgo schreef:
Ik kom net terug van stal want mijn paard had ook koliek alleen weten we niet waardoor dit kwam, maar ik weet wel als jij je paard op stro wil zetten en ervoor wil zorgen dat ze er niet van eet kan je het inspuiten met azijn (goedkope azijn bij de aldi vandaan en dit in en plantenspuit doen en dit over het stro sprayen) Dit eten ze echt niet op Knipoog
Met mijn paard gaat het nu wel wat beter heeft twee spuiten gehad en ga over twee uur nog een keer bij hem kijken.

Succes ermee


oei, veel succes ermee
ik wil ze eigenlijk trg op stro plaatsen omdat ze te snel mager wordt zonder haar stro en da ze zich anders rot verveeld in haar stal
ze eet van het stro waardoor ze verdikt
nu krijgt ze dus die lijnzaadolie erboven op, maar ik vertrouw het nog niet 100procent om haar trg op stro te plaatsen, want het is nu al de 2de keer in enkele maanden tijd dat ze koliek van stro krijgt...

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:56

nickyu schreef:
ts krijgt je paard voldoende hooi?


ze krijgt 2 maal per dag hooi
als ik ga rijden met haar gooi ik er nog een hele pak hooi bij

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:28

Ik heb zelf een koliekgevoelig paard. Mijn paard krijgt behoorlijk wat ruwvoer, dagelijks een flinke scheut lijnzaadolie over haar brok, dagelijks een schep zemelen (vooral in de winter) en regelmatig een bak slobber. Weidegang moet ik ook altijd stipt opbouwen om problemen te voorkomen. Hetzelfde geld voor beweging, regelmatig rijden is ook echt belangrijk.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:59

idd beweging is goed voor de darmen

als je paard zo gevoelig is op stro zou ik der
zeker niet op stro zetten iig geen tarwe stro
en al helemaal niet om daar van te verdikken!

zijn haar kiezen goed?
heb je zacht hooi? misschien vind ze het schralere hooi lekkerder

geef iig ruim voldoende hooi , dat is je basis
de koliek gevoelige paardjes die ik hier had

kregen onbeperkt goed hooi dat is de basis !
meusli voor de vitamientjes (de een meer als de ander..)
en over de meusli gaf ik ook olie (de goedkoopste die ik vinden kon)
(keek dan ook beetje naar de ontlasting ..werd deze te hard ging er olie door
op 1 pony 1 paard gemiddeld liter per maand)

nooit geen last meer gehad
Laatst bijgewerkt door nickyu op 20-02-07 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:20

Paarden die te veel stro eten krijgen te weinig hooi! En probeer eens een kuurtje pro-biotica!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:32

ulestro schreef:
momenteel krijgt ze dus 2 maal op een dag 2.5kg gewone mengeling en een schep pulp erbij


Kun je dat niet verdelen over meerdere kleinere voerbeurten? Ik vind het erg veel in 1 keer!
Een paard heeft maar een kleine maag en is eigenlijk gemaakt op de hele dag door eten.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:35

singasong schreef:
Paarden die te veel stro eten krijgen te weinig hooi! En probeer eens een kuurtje pro-biotica!



Das niet waar mijn pony had een grote bron hooi, en was nooit op. Maar ging el telkens heel zen stal uiteten

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:37

Ik let bij mijn paard altijd goed op hoeveel hij gemest heeft, en als het blijkt dat het weer weinig was geef ik extra zonnebloemolie.Ik geef dat niet te veel anders went hij eraan.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:41

katiavl schreef:
singasong schreef:
Paarden die te veel stro eten krijgen te weinig hooi! En probeer eens een kuurtje pro-biotica!



Das niet waar mijn pony had een grote bron hooi, en was nooit op. Maar ging el telkens heel zen stal uiteten


was het goed hooi? waren de kiezen in orde ? was het zacht of hard hooi?

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:55

Margreet schreef:
ulestro schreef:
momenteel krijgt ze dus 2 maal op een dag 2.5kg gewone mengeling en een schep pulp erbij


Kun je dat niet verdelen over meerdere kleinere voerbeurten? Ik vind het erg veel in 1 keer!
Een paard heeft maar een kleine maag en is eigenlijk gemaakt op de hele dag door eten.


ze staat niet bij mij thuis, ze staat in een privestal, als er 1 paard een keer meer op een dag gevoerd wordt dan flippen de overige 35 paarden
dus ik vrees dat de staleigenaar dit niet zal willen doen :s

de kiezen zijn inorde, enkele maanden geleden (november) is de tandarts nog langsgekomen

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:46

vraagje: waarom krijgt ze 2x 2,5 kg. mengeling per dag???
Voor energie of om dik te worden??

Ik zou persoonlijk zo'n paard helemaal geen krachtvoer/mengeling geven. in ieder geval zo min mogelijk. als je minder dan een kg. geeft dan vitaminen bij geven. Het beste is om een paard max. 1kg. per keer te geven. paarden hebben een kleine maag en als je meer gaat geven dan is het vooral bij koliek gevoelige paarden vragen om problemen.
ook is het beter als ze eerst hooi krijgen en dan pas krachtvoer.
Ik zou d'r onbeperkt hooi geven. hooi is het hoofdvoer van een paard. hier moeten ze het in princiepe goed op doen. krachtvoer geef je alleen bij als het paard het qua energie het op alleen hooi niet goed doet. de maag van een paard moet de hele dag wat te doen hebben en daarom is het beter om onbeperkt hooi te geven. dan blijft alles lekker in beweging en je voorkomt er mee dat ze veel stro gaat eten.

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:48

Zijn jullie ervan op de hoogte dat het voeren van ruwvoer vlak na of tijdens het voeren van krachtvoer koliek kan veroorzaken???

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:42

LCharlotte schreef:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat het voeren van ruwvoer vlak na of tijdens het voeren van krachtvoer koliek kan veroorzaken???


Nee, waar baseer je dat op?

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:58

2x per dag hooi, maar hoeveel hooi is dat dan, minimaal 1 procent van het lichaamsgewicht moet hooi zijn.

2x 2.5 kilo is zeer slecht voor de maag, een paardenmaag kan maar 2 kilo per keer goed verwerken. Krijgt ze eerst der hooi en dan pas de brok. Door minimaal een uur van te voren het hooi te geven vult de maag zich al wat en eten ze ook rustiger van de brok wat weer voor minder problemen geeft.
De kwaliteit van het hooi is ook erg van belang. Ook wat al gezegd is is beweging heel belangrijk.

Hebben de andere paarden op stal ook wel is last van dit probleem?

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:33

mijn paard is ook koliekgevoelig en valt snel in...
Vroeger ook op zaagsel gestaan maar ik vind dit zó zielig, ze verveelde zich dood. Nu gewoon weer lekker op stro sinds een jaar of 4.

Iemand anders gaf het ook al aan, probeer eens een kuurtje pro-biotica! Of darmcompositum. Mijn paard krijgt elke dag slobber na het rijden, goed voor de spijsvertering. En dagelijks een scheutje lijnzaadolie. Verder krijgt ze 3x per dag 3/4 kg krachtvoer en 1/2 muesli en hooi. En wortelen krijgt ze, elke dag een emmer vol.

Maar soms heeft ze nog darmkrampjes, geen verstopping. Ze is gewoon heel gevoelig op de darmen, als het weer qua temperatuur snel omslaat heeft ze bijv. al last ervan.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:05

singasong schreef:
LCharlotte schreef:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat het voeren van ruwvoer vlak na of tijdens het voeren van krachtvoer koliek kan veroorzaken???


Nee, waar baseer je dat op?


Dit is algemeen bekend. altijd eerst hooi en een tijd daarna pas brok. hooi zorgt ervoor dat de darmen goed aan het werk gezet worden. door eerst hooi te geven wordt er door het kauwen veel speeksel aangemaakt wat er voor zorgt dat het krachtvoer beter door de slokdarm glijd (voorkomt slokdarmverstopping) en het speeksel zorgt ervoor dat het maagzuur minder zuur is. door te zuur maagzuur kunnen ze koliek krijgen of maagzweren. (wat ook weer voor koliek kan zorgen).door eerst hooi te voeren is de darm goed gevuld en hierdoor blijft het krachtvoer langer in de maag/darmen. het krachtvoer heeft dan de tijd om goed te kunnen verteren en opgenomen te worden. ga je eerst krachtvoer geven en dan pas hooi dan wordt het krachtvoer als het ware door het hooi te snel door de maag en darmen geduwd. het krachtvoer passeerd de maag/darmen te snel en wordt zo niet goed verteerd en opgenomen. doordat het niet goed verteerd wordt kan het paard de voedingsstoffen ook niet goed opnemen waardoor ze mager worden. ook gaat onverteerd voedsel rotten/gisten in de darmen en daar krijgen ze ook weer koliek van. daarom heeft het bij veel paarden ook geen zin om zoveel krachtvoer te geven. de maag kan maar een klein gedeelte per keer aan en de rest van het voer wordt onvoldoende verteerd naar de darmen toe gesluist.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:15

Dat verhaal van slokdarmverstopping ken ik, maar krachtvoer gaat volgens mij een sneller traject dan ruwvoer door de darmen! Dus hoe kan dat dan koliek veroorzaken als je het eerst zou geven?

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:28

singasong schreef:
LCharlotte schreef:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat het voeren van ruwvoer vlak na of tijdens het voeren van krachtvoer koliek kan veroorzaken???


Nee, waar baseer je dat op?

Krachtvoer word langzamer verteerd dan ruwvoer.
Dus als het paard eerst krachtvoer eet en vervolgens ruwvoer,
dan duwt het ruwvoer het krachtvoer door, terwijl het nog niet goed verteerd is.
Één van de problemen die dit kan veroorzaken is koliek.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Koliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:48

LCharlotte schreef:
LCharlotte schreef:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat het voeren van ruwvoer vlak na of tijdens het voeren van krachtvoer koliek kan veroorzaken???



Krachtvoer word langzamer verteerd dan ruwvoer.
Dus als het paard eerst krachtvoer eet en vervolgens ruwvoer,
dan duwt het ruwvoer het krachtvoer door, terwijl het nog niet goed verteerd is.
Één van de problemen die dit kan veroorzaken is koliek.


Ja, dat zei je in je vorige post al dat krachtvoer langzamer verteerd! Maar ik dacht juist dat dat andersom was?! Goh, daar ga ik eens even m'n licht over opsteken, belachelijk dat ik dat niet wist!