Mijn paard eet nu ook zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Mijn paard eet nu ook zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:51

Een tijdje geleden begon mijn 4 jarige ruin ineens zijn zoutblok op te eten. Nu heb ik de DA langs laten komen en hij heeft mij geadviseerd om mijn paard een paar weken equitop forte te geven omdat hij het idee had dat mijn paard een te kort aan sporenelementen had. Ik gebruik dit nu bijna 2 weken. Sinds gisteren begint hij zand te eten en kuilen te graven. Hij deed dit eerst ook wel eens maar niet zo erg als nu.

Gisteren heb ik de DA gebeld en hij adviseerde mij om mijn paard 10 dagen op stal te houden of een muilkorf om te doen zodat hij geen zand kan eten. Aangezien mijn paard veel beweging moet heben ivm zijn knieën wil ik hem niet 10 dagen op stal houden en een muilkorf omdoen in een bak met 4 andere paarden lijkt mij ook geen optie. Ik heb mijn DA gevraagd of ik mijn paard misschien sandclear kan geven maar dit heeft hij mij afgeraden omdat ik nu nog equitop geef en sandclear zal de werking van equitop kunnen beïnvloeden.

Hij krijgt 2x per dag een halve kilo basisbrok van havens en 1x per dag een halve schep meusli van havens en 2x kuil.

Heeft iemand hier nog tips voor mij?

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Mijn paard eet nu ook zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:55

Krijgt je paard genoeg ruwvoer? Dat is het eerste dat in mij op komt...
Staat je paard de hele dag buiten, of maar even?

Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard eet nu ook zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 10:10

snuffelhues schreef:
Krijgt je paard genoeg ruwvoer? Dat is het eerste dat in mij op komt...
Staat je paard de hele dag buiten, of maar even?


Hij staat de hele dag buiten en gaat om 5 a 6 uur weer op stal.
Hij krijgt op stal 2x kuil en buiten krijgen de paarden 2 keer gezamenlijk kuil.

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Mijn paard eet nu ook zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:51

Aarde likken en kuilen graven kan ook betekenen dat je paard ijzer te kort heeft. Hiervoor zou je Equi-Red kunnen geven van Equimins. Maar ik zou er inderdaad voor zorgen dat je paard onbeperkt ruwvoer kan eten, dan zal de behoefte al minder zijn. Bekijk ook je krachtvoer eens goed, wat zit hier allemaal in? Komt je paard iets te kort? Misschien een bloedje laten trekken, zodat je gericht kan zoeken of er echt iets aan de hand is.
Ik zou mijn paard zeker niet op stal zetten, daar worden ze alleen maar narrig van en heb je weer kans op allerlei andere soort problemen (maag-en darmzweren, door de stress).

Succes

Jolieka

Berichten: 92
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Mijn paard eet nu ook zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:43

Eet je paard echt zand, of klei?
Je hebt ook paarden die echt graven naar klei en daar wat van eten. Meestal is het klei in kleine hoeveelheden en zand in grotere en dus schadelijker......
Ik zeg niet dat klei eten niet erg is, maar dat kan dus wel een andere redenen en andere gevolgen hebben. Ik heb er zelf ook een tijdje naar gegoogled en meestal kwam een mineralentekort als oorzaak naar boven.
Op http://www.paardendrogist.nl staat ook tekst en uitleg over het zand/mest eten. Misschien nuttig om even door te lezen?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Mijn paard eet nu ook zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:34

jouw paard eet zijn zoutblok op en eet zand?
in dit geval denk ik dan aan natrium tekort,in overleg met je veearts valt het dan misschien op te lossen door dagelijks een theelepel zout over het voer te doen?