hele dab buiten, voer aanpassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 22:38

Mijn haflinger staat nu ongeveer 3 uur per dag buiten, maar vanaf zaterdag wordt dat de hele dag. ze komt samen te staan met een paard dat geblesseerd is en zoveel mogelijk naar buiten moet. Het is in een padock, omdat de wei nu echt een moeras is, dus ze heeft geen gras.
nu krijgt ze drie keer per dag kuil, 1/4 schep basisbrok, 1 schep muesli zonder haver, 1 schep kruidemuesli en winterpenen. ik rijd haar bijna elke dag behoorlijk intensief. moet ik haar anders gaan voeren, nu ze de hele dag naar buiten gaat?
ik dacht zelf aan meer kuilgras, maar ik heb dit nog nooit eerder bij de hand gehad, dus alle meningen zijn welkom!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:52

misschien dat iets meer ruwvoer nodig blijkt te zijn omdat ze nu meer bewegingsvrijheid heeft en waarschijnlijk dus meer zal bewegen (ook kwa interactie met ander paard )
en het buiten nog wel eens kouder kan zijn dna op stal en ze dus wat meer brandstof nodig hebben om warm te blijven
kwa krachtvoer zal weinig/geen verschil nodig zijn
maar dat is denk ik een kwestie van in de gaten houden en mocht het nodig zijn heel licht opvoeren

maartje_h

Berichten: 8070
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:55

al sze in een paddock komt te staan zonder gras hoef je niet zoheel veel inhet voerschema te veranderen
het is natuurlijk anders zou ze heel de dag in een wei met gras komen
maar mischien dat je kan zorgen dat ze op de paddock ook lekker wat te knabbelen heeft.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 23:21

ja, het is de bedoeling dat ze buiten hun kuilgras krijgen in een bak of in een hooinet. morgen gaan we uitgebreid de paddock nakijken en bepalen hoe ze gevoerd gaan worden. ik wil eigenlijk dat ze zoveel mogelijk kuil krijgen (is mooie droge kuil, geen koeienkuil). ze wordt heel snel te dik, dus het zal waarschijnlijk wel even uitzoeken zijn hoeveel ze moet hebben.

bedankt voor jullie reacties!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 05:37

Kun je niet overgaan op hooi. Als ze snel dik wordt is dat wel aan te raden. Daar kan ze meer van eten zonder dat ze dichtgroeid..
Als ze intensief wordt gereden hoef je ook niet bang te zijn voor een hooibuik..

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:52

Hm, als ze zo gauw dik wordt, kun je wel wat minder krachtvoer en meer hooi geven.
Ik vind dat ze nogal wat krijgt, voor een haflinger.
Maar goed. Als het puur om te knabbelen is, dan kun je ook goed stro door kuil of hooi mengen. Vult de buik en er zit weinig in.
Ook gedorst gras kan goed als buikvulling dienen (niet de gazonsoorten). Daar zit minder voedingswaarde in dan in 'compleet' hooi.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:31

Even off topic een tip. Hooi of Kuil kun je heel goed in een tractorband voeren. Die zijn gratis op te halen bij o.a. mechanisatiebedrijven.
De paarden stampen niet door het eten heen, het waait niet weg en aan de band kunnen de paarden zich niet bezeren.

sindaspecial

Berichten: 303
Geregistreerd: 01-02-07

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:14

Is toch prima zo lekker over de dag verspreid.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: hele dab buiten, voer aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:53

die hoeveelheid krachtvoer krijgt ze omdat ze anders te sloom word. nu blijft ze mooi op gewicht gelukkig, ze is echt vreselijk dik geweest.
ze staan nu sinds zaterdag de hele dag buiten, en ze krijgen verspreid over de hele dag elke keer kleine beetjes kuil. bij ons op stal wordt er in principe kuil gevoerd. ik zal het even aankijken, en als ze weer dikker wordt zal ik met de staleigenaar overleggen voor droog hooi of stro erdoorheen.
de staleigenaar heeft een hele mooie bak gekocht en daar heeft hij gelijk een vlotterdrinkbak aan vast gemaakt. het gaat prima zo, ze staan lekker rustig te eten zonder geknoei of geruzie.
bedankt voor alle goede tips!