Welk voer, voor stress paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spoec
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Thuis :)

Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:51

Hallo,

Ik heb nogal een stress paard thuis staan ..
Het is echt een watje Vork

Overal schrikt ze van, van mensen, grassprietjes, auto's noem het maar op!
Als we aan het dressuren zijn in de bak, dan wil het wel helpen om haar goed bezig te houden ..
Maar zelfs dan schrikt ze van alles wat beweegt, geluid maakt, of gewoon 'eng' is ..
Buiten is het helemaal erg, zelfs zo erg, dat het gewoon gevaarlijk wordt om nog met haar de straat op te gaan ..

Inmiddels weet ik het niet meer hoor ..
We hebben tijden dat het heel goed gaat, maar dat schrikkerige Verward
Ze loopt 24/7 buiten en ze doet het het hele jaar door, dus niet alleen nu ze de lente in de bol krijgt ..

Ze krijgt momenteel onbeperkt hooi, en 1 schep brok per dag..
Is er niet iets wat ik haar kan voeren, waardoor ze rustiger wordt?
Of is dat te optimistisch?

*Ze schrikt trouwens als ze wel moet werken, maar ook als ze niet hoeft te werken, dus ik geloof niet dat het alleen maar uitproberen is..
Zelfs op stal staat ze te trillen als een rietje af en toe! *

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:32

Misschien heeft ze wel iets onder de leden wat haar zo nerveus maakt, mocht dat niet zo zijn probeer dan eens equi nerve van Pavo, dat is een poeder wat je door het voer kunt doen speciaal voor paarden die heel wakker zijn.
Verder is er nu ook speciaal voer op de markt voor hete (schrikkerige) paarden, ik dacht van Pavo.
Blijf zelf lekker rustig en probeer haar/hem vertrouwen te geven.
Succes...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:23

Even helemaal geen krachtvoer meer geven, wel zorgen dat er een mineralenliksteen voorhanden is.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:32

Mijn paad krijgt alleen muesli zonder haver. Ik rij alleen recreatief. Misschien muesli geven in plaats van een brok?

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:38

Ik geloof dat magnesiumpoeder kan helpen tegen nerveusiteit. Een andere oplossing weet ik niet.

Succes!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:42

Ik moest net als Djaikha gelijk aan magnesium denken. Dit kan soms echt enorm helpen. Verder zou je idd de brok weg kunnen laten voorlopig en bijv. aura koek of summerfit kunnen geven.

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:42

Mijn paard krijgt ook muesli zonder haver. Subli Zonder heet dit Knipoog Speciaal voor drukke, hete, nerveuse paarden.
Wanneer ik eraan ruik, ruikt het ook erg rustgevend (Een soort menthol geurtje)

Jolieka

Berichten: 92
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:17

Magnesium staat inderdaad bekend als rustgevend. En het schijnt een positief effect op merries te hebben. (Staat op de emmer, het hoe en wat en waarom helaas niet?!)
Maar mijn paard is ook een "schrikgraag" paard.
Op stal is dit minder, hoewel hij ook daar soms staat te stuiteren. Ik geef nu een half jaar magnesium en dat bevalt me prima. Al heb ik ook mijn rijstijl wel wat aangepast, maar toen ik een maand geleden even stopte met de magnesium begon hij na een week weer te stuiteren. Toen ben ik weer met de magnesium begonnen te voeren en.....
het ging weer beter.......
IK geloof er bij MIJN paard dus zeker in!

Jolieka

Berichten: 92
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:19

En oh, wat ik nog vergeten was te melden, minder krachtvoer had bij mijn paard geen (weinig) positief effect op zijn schrikken.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:30

zou het ook zo kunnen zijn dat een te sloom paard te veel magnesium binnen krijgt? of scheiden ze al wat ze teveel binnenkrijgen gewoon weer uit?

Jolieka

Berichten: 92
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:39

Wat ik ervan begrepen heb is dat het lichaam calcium en magnesium niet van elkaar kan scheiden. En ook dat het niet schadelijk is als je er met beleid van voert, omdat het evt. teveel dan niet wordt opgenomen. Wat er echter wel bij vermeld wordt is dat je het niet mag geven aan paarden met een slechte nierwerking. Dan moet je de DA raadplegen.

Dit staat op de site van paardnatuurlijk: (http://www.paardnatuurlijk.nl)
Het toedienen van magnesium brengt geen risico's met zich mee wanneer je met beleid te werk gaat. Magnesium is niet giftig en een teveel wordt simpelweg door de nieren uitgescheiden. Bij langdurig gebruik kan een overschot aan magnesium osteoporosis veroorzaken. Het beste kun je magnesium dan ook aanbieden gedurende een "uitprobeerperiode" van enkele weken om te zien of het enig effect heeft.

! Magnesium is niet slecht voor de nieren, maar het uitscheiden van een overdosering kan een probleem zijn wanneer de nierfunctie ernstig is aangetast. In geval van een aangetaste nierfunctie mag je magnesiumpreparaten uitsluitend geven met goedkeuring van een arts.


Er staat heel veel uitleg op deze site overigens, maar dit stukje geeft antwoord op de vragen die hier gesteld werden.

Anoniem

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:28

Ik zou de brok of een hoop minderen en aanvullen met een kompleet supplement, òf je kan de brok vervangen door Summerfit/Aurakoeken (bevat alle nodige mineralen en bevat weinig energie, geen haver e.d.) òf iets van een muesli speciaal voor stressgevoelige paarden; zoals Piannissimo van Cavalor bijvoorbeeld. Ik heb dit zelf ook gevoerd voor mijn behoorlijk stressgevoelige paard en merkte niet geweldig veel resultaat, maar voor het ene paard werkt het ene beter dan het ander natuurlijk.

En je zou het krachtvoer/koek of wat dan ook kunnen aanvullen met een supplement. De Paardendrogist heeft een breed assortiment aan rustgevende supplementen en kruiden.

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:30

mijn paard ook zo, ben overgegaan op ganen mix. Werkt perfect. Heb ook nog tijd rustgevende kruiden gegeven en dat werkte helemaal super! (weet alleen niet meer hoe heet, sorry!)

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:32

_SteR_ schreef:
Mijn paard krijgt ook muesli zonder haver. Subli Zonder heet dit Knipoog Speciaal voor drukke, hete, nerveuse paarden.
Wanneer ik eraan ruik, ruikt het ook erg rustgevend (Een soort menthol geurtje)

inderdaad dit is heel fijn voer,ik heb ook een bommetje om te rijden maar met voer merk ik wel dat mijn paard een stuk rustiger reageerd als eerst.Ik wil niet zeggen dat hij nu nooit meer schrikt maar wel minder en hij is ontspannen

sandradeboer

Berichten: 1087
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:12

Ik zou per direct stoppen met het krachtvoer.
Ik voer mijn paard Pavo Natures Best een muesli zonder suiker en lage energiewaarde. Hier doet ie goed op. De flipmomenten zijn over.

Toch is hij op vreemd terrein erg snel afgeleid, dus zoek eigenlijk ook iets wat hem kalm in het hoofd houdt.

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:14


Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:15

rescue drupeeltjes van bach...werken goed voor stressende paardjes

clausie
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:20

Mischien een rare vraag maar staat jouw paard helemaal allee,
Paard is een kudde dier en als je al snel van de leg bent en ook nog eens alleen kan ik mij onevenwichtig gedrag eventueel wel voorstellen.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Welk voer, voor stress paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:30

gewoon basic van pavo lijkt mij, je hebt trouwens ook homeopatische middelen tegen gestresste paarden