fel reageren op basisbrok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordowner18
Berichten: 2627
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: wamel

fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:19

hoi

ik heb een 5 bijna 6 jarige fjordenmerrie.
Ze heeft eerst een poos bij mij aan huis gestaan, ze kreeg toen basisbrok en hooi. (halve kilo en daarna kwart)
Ze reageerde hier heel fel op, maar heb daar verder niet bij stil gestaan, want ik dacht dat er
andere factoren speelde en heb haar verhuisd naar een pensionstal.
Hier kreeg ze gemengd voor met 70% haver en tot mijn grote verbazing reageerde ze hier niet zo fel op, moest haar geen kilo geven, maar een kwart 's morgens en 's avonds en ze deed het er prima op.
Maar nu komt het, ik heb haar in bruikleen gegeven en dat meisje geeft haar basisbrok.
Ze staat elke dag zeker een half uur a uur buiten (langer mag echt niet, want ze heeft hele zachte stralen en buitenbak is modderpoel). Verder word er elke dag iets mee gedaan, de ene keer longeren en de andere keer rijden en wat denk je, ze moeten haar eerst longeren anders durven ze er niet eens op zo fel is ze geworden. Ze zijn al gaan minderen met brokken, kreeg eerst een halve kilo (kwart musli en kwart basisbrok). toen van alles maar een kwart 's morgens en 's avonds, helpt ook niks, nu krijgt ze nog maar een heel klein ielebeetje, alleen basisbrok en mevrouw blijft hardstikke fel.
kan dit aan de basisbrokken liggen?????
Wat voor brokken raden jullie aan??????

ik hoop dat iemand me kan helpen, me kan helpen, want anders gebeuren er straks ongelukken mee en dat wil ik natuurlijk niet.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:25

Misschien wel niet hetzelfde maargoed, ik ken mensen die bijvoorbeeld helemaal hyper worden van veel suiker terwijl ik er juist rustig van wordt.

Niet elk mens (en wss ook paard) reageert lijkt me hetzelfde op dingen.

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:31

Mijn paard reageerde ook heel heftig op basisbrok, toen ben ik Pavo Engergy Control gaan geven en sindsdien heb ik nergens last meer van (dit is een sportbrok waarvan de energie langzaam wordt afgegeven).

fjordowner18
Berichten: 2627
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: wamel

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:33

Netje schreef:
Mijn paard reageerde ook heel heftig op basisbrok, toen ben ik Pavo Engergy Control gaan geven en sindsdien heb ik nergens last meer van (dit is een sportbrok waarvan de energie langzaam wordt afgegeven).


dus dit zou ze eventueel kunnen gebuiken?
Is er veel verschil kwa prijs en wanneer ga je het verschil merken?

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:36

Nee, volgens mij niet veel (ik betaal € 10 voor een zak en de basisbrok is niet heel veel goedkoper volgens mij). Ik merkte het verschil bijna meteen. Heb eerst de oude en de nieuwe brok gemengd en na een paar dagen was ze over op d'r nieuwe brok en toen kon ik gewoon geven wat ik wilde. Ze krijgt nu één kilo Pavo Energy Control en één kilo Havens muesli zonder haver en ze is nooit meer druk van d'r voer.

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:45

Zou het ook aan het feit kunnen liggen dat ze maar een half uur-uur buiten komt? Misschien kan ze haar energie niet goed kwijt.
Probeer anders eens muesli zonder haver.

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:53

Nibbit schreef:
Zou het ook aan het feit kunnen liggen dat ze maar een half uur-uur buiten komt? Misschien kan ze haar energie niet goed kwijt.
Probeer anders eens muesli zonder haver.


*LOL* Muesli zonder haver werkt bij mijn paard erg goed. Ik voerde hem eerst ook altijd basisbrok, maar hier zit veel te veel energie voor hem in. Vandaar dat we over zijn gegaan naar Subli Zonder.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:53

Als het paard zo weinig doet zou ik haar alleen voldoende ruwvoer, dus hooi/voordroog geven. Hieruit kan een paard voldoende energie halen en ze heeft de tijd dat ze dan veroordeeld is tot de stal ook wat te doen. Paarden zijn gemaakt op het de hele dag door eten van ruwvoer. In de Bit van deze maand staat nog een interessant artikel over voeren van een paard.

Wellicht ook een manier zien te vinden dat de pony toch meer naar buiten kan.
Hoe is de stal, zachte stralen komen vaak van het staan in de vieze vochtigheid (urine/mest) in een stal en niet door in een vochtige (water) paddock/wei staan.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:42

Fjorden zijn heel sobere paarden en doen het ook prima zonder krachtvoer.Tenzij er heel zwaar gewerkt wordt ( hoog in de sport ) kan je de biks best weglaten. Alhoewel ik vermoed dat het paard dit gedrag vertoont omdat ze maar heel weinig buiten komt. Paarden zijn loopdieren en hebben veel beweging nodig. Zachte stralen is niet zo ernstig en komt vaak ook door zoals Esther aangeeft lang op stal staan. Amoniak tast de straal dan aan. Ik zou proberen wat meer ruwvoer te geven en geen brok meer. je kunt altijd weer terug naar brok of granen mocht het niet werken. Eventueel kun je zo'n pavokoek geven of iets dergelijks als je bang bent dat de fjord iets te kort komt. Verder zou je kunnen kijken naar mogelijkheden om het paard langer buiten te zetten. Hoef en Zool verkrijgbaar bij de paardendrogist helpt ook goed om de zool hoef en straal weer wat harder te maken. Succes!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:41

Ik vind een half uurtje in de wei ook erg kort, daar kan het best aan liggen.. Dan is mijn fjord zijn energie nog lang niet kwijt..

Ik ben ook van mening dat fjorden met weinig toe kunnen. Misschien is de pavo summerfitkoek een optie. Die van mij is er dol op en het is echt genoeg..

Ze is ook nog niet zo oud, dus ze kan ook in de etterfase zijn..
Maar als je het niet vertrouwd wat is er dan mis met het longeren voor het rijden. Laat die overtollige energie er maar uit, dat is altijd beter dan ongelukken..

Berdien

Berichten: 64528
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:16

Ik zit ook te denken aan gebrek aan beweging en dus de energie niet kwijt kunnen.
Wat hier ook gezegd wordt, alleen (van goede kwaliteit!) ruwvoer moet ook voldoende zijn. zorg er wel voor dat ze de hele dag wat te knabbelen heeft, paarden zijn daarop gebouwd.

anders inderdaad muesli of ponybrok proberen.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:19

Dat ken ik Knipoog
Ik heb er eigelijk verder niks aan gedaan, alleen nog ietsje intensiever rijden, en meer naar buiten gedaan dat ze haar energie kwijt raakt!

sandradeboer

Berichten: 1087
Geregistreerd: 20-04-05

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:55

Ik zou je willen adviseren om Pavo Natures Best te gaan voeren.

Dit is haver en suikervrij, maar met wel alle mineralen en vitamines.

Voor een 'sober' paard als een Fjord, zou ik zeker geen krachtvoer gaan voeren. Slechts deze muesli en goed ruwvoer.

Succes.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:08

Muesli = ook krachtvoer. Beter omdat ze er langer op moeten kauwen, maar net zo goed geconcentreerde energie.

Wat voor ruwvoer krijgt ze eigenlijk? Niet alle paarden kunnen tegen kuilvoer, sommigen worden er erg hyper van. Idem voor wortelen.
Vitamines en mineralen kun je oplossen met speciale brokjes of een vitaminekoek. Allebei zijn goed, maar in mijn ervaring voer ik het liefste de brokjes, omdat die minder verpulveren en gemakkelijker uit de hand te voeren zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: fel reageren op basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:56

ze kunnen van bepaalde stoffen in et voewr druk worden
dit kan haver zijn(wat eingelijk grotendeels snelle energie oplevert die ook snel weer over is (
maar ook bv melasse , daar kunnen sommige paarden ook erg heftig op reageren

maar ook het stukje weinig buiten komen kan zeker meespelen

d energie moet toch ergens heen ....