Mijn paard is te mager!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:20

Hai,
Ik heb een 4 jarige ruin en hij heeft een probleem...hij is veels te mager!
De dierenarts heeft zn tanden gedaan en hij is ook extra ontwormd. Hij krijgt alfalfa hooi (heet geloof ik lucerne in NL) en alfalfa in pellet-vorm. Ik probeer hem muesli bij te voeren maar dat eet hij dus niet. Nu heb ik iets nieuws gekocht, het is gehakseld lucerne met molasses en daar wil ie af en toe wel een hapje van nemen. Daar doe ik ik "weightbuilder" overheen, een supplement met extra vet en calorie-en. Maar hij schijnt dus helemaal geen trek te hebben!! Af en toe een hapje en dan hoeft ie niet meer. Zo gaat het met zn hooi ook, hij neemt een hapje en gaat een stukje wandelen, neemt hapje etc. In tussentijd eet zn paddockmaatje al zn hooi op....Kan hem niet alleen zetten want dan rent ie alleen maar het hek op en neer. Weet iemand hoe je een paard beter aan het eten kan krijgen?? Want het kan hem echt niks schelen....

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:34

Kun je het hooi niet verdelen in de paddock en ze tijdelijk even van elkaar afscheiden dmv draad?
Of overal verspreid wat plukken hooi neer leggen ipv op één plek.

aliceO

Berichten: 308
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:42

Maismeel schijnt ook te helpe als ze niet dik zijn. Misschien moet je het lekker proberen te maken met kleine stukjes appel, peen of stroop door zijn normale voer.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:43

Mijn paard is ook mager ik geef haar nu muslikruidenmelange van pavo of garvo.
En dat helpt wel ze iets al iets dikker gewoon gewoon goed hooi of krachtvoer blijven geven Lachen
Ze is nu al wel wat dikker geworden
Laatst bijgewerkt door netam12 op 28-02-07 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:46

Maisvlokken bijvoeren.Maar als hij echt zo slecht eet zou ik de dierenarts er nog eens na laten kijken.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:49

Heeft hij niet een maagzweer oid waardoor hij geen trek in eten heeft? Lijkt me toch sterk nl dat een paard helemaal nergens zin in heeft...

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:51

Mijn paard is ook te mager en ik voer haar nu slobber van Havens en ontsloten maisvlokken. Dit verteren ze makkelijk en ze worden er wel dikker van. Maar lijkt me wel belangrijk om eerst uit te sluiten dat er geen medische oorzaak is van het niet willen eten en het mager zijn.
Succes met je paardje!

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:55

Als ik dit zo lees wil die wel eten maar het lijkt er op dat eten hem zeer doet ofzo. Zou hem inderdaad eens binnenstebuiten laten keren. Misschien door eenholistisch arts? Een maagzweer zolas werd geopperd zou best wel kunnen. Zijn tanden en wormen heb je zelf al uitgesloten dus moet er toch iets anders zijn waardoor hij niet wil/durft te eten.
Hoe is die verder qua karakter? is die oplettend en voorwaarts? Of oogt die neerslachtig en depri?

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:56

mijn opknappertje at ook zo slecht en heeft leren eten met appelmoes over zijn voer.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 19:37

Hai bedankt voor alle reacties! De maagzweer vind ik een goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik heb nog nooit een paard gehad dat niet WIL eten...Ga vandaag maar weer eens een afspraak met mn DA maken...Die man word helemaal gek van mij! Maar ik kan het niet aanzien, vind t zelf al een wonder dat niemand de dierenbescherming heeft gebld Haha!
Muesli enzo probeer ik dus wel, mar vind ie niet lekker. Wortels vind ie wel lekker maar dan hoeft ie er maar 3 ofzo dus dat schiet ook al niet op. Nogmaals bedankt voor de reacties!

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Mijn paard is te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:17

Mijn oude pony heeft een vitaminestoot gehad, en later ook maismeel!
het werkte wel!