Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annenna

Berichten: 269
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Middelburg

Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:35

Wat zouden jullie je paard geven als hij twee weekjes vakantie heeft? Hij staat dan 24/7 in de wei en wordt alleen gepoetst. Moet ik hem dan nog bijvoeren en zo ja, wat??

Alvast bedankt!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:56

Ik zou hem verder niets bijvoeren. Gras heeft in principe redelijk wat voedingsstoffen. Dit moet hij dan wel echt voldoende krijgen. Je kunt eventueel nog een simpele muesli bijvoeren (liefst zonder haver)

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:33

Ik zou niets bijvoeren, hooguit wat hooi als er niet veel gras op de weide staat.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:52

en ik zou juist niet voor 2 weken het rantsoen aan gaan passen. sowieso moet je denk ik afbouwen en daarna weer opbouwen...

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:34

Wat krijgt je paard nu? En staat hij nu ook 24/7 in de wei?

Je moet wel een flinke groene wei hebben wil er momenteel genoeg voeding inzitten voor de meeste paarden. Ik zou je krachtvoer halveren en dezelfde hoeveelheid ruwvoer blijven voeren. Tenzij hij nu veel minder in het gras staat.

Maar als je er elke dag komt kun je ook wel aan je paard zien of hij meer of minder nodig heeft. Ik voer mijn paarden op het oog en daarin neem ik mee hoeveel ze werken en wat voor een weer het buiten is.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:37

`Zelfde vraag als hierboven: is de vakantie op korte termijn? En staat hij nu ook 24/7 buiten? Als hij nu niet buiten staat en het snel is, zou ik het iig niet doen ivm de grote omschakeling. Als het pas van de zomer is en je hem van te voren afbouwt met trainen en ook het dag en nacht buitenstaan opbouwt dan kan het best. In de zomer/voorjaar zit er genoeg voeding in het gras en hoeven ze dan niets bij. Als er te weinig gras staat evt. hooi bijvoeren.

annenna

Berichten: 269
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 20:43

De vakantie is pas in de zomer ja, dan staat hij al eventjes 24/7 buiten en kan ik rustig afbouwen. Als het goed is staat hij dan op een voedzame wei. als hij nou toch wat dunner wordt zouden jullie dan kractvoer bijvoeren??

Anoniem

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:01

Iedere dag een Pavo Summerfit koek. Lachen

annenna

Berichten: 269
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 00:01

Daar had ik zelf ook aan gedacht, dat is toch voldoende??

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:10

wel als geeen werk word geleverd. als hij in zou gaan vallen zou het dan aan het ruwvoer in dit geval vers gras moeten liggen...

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat voeren als je paard vakantie heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:23

Mijn paard gaat als ik op vakantie (in de zomer dus volop in de wei) ben ook acuut op de summerfit koeken terwijl hij normaal op sportvoer staat. Dit doe ik alleen als het langer is dan 1 1/2 week.

Als ik maar een week wegga krijgt hij hetzelfde voer maar halveer ik de hoeveelheid.

Andere optie is nog om hem een minder energierijke muelsi te geven. Dat doe ik als er op stal gevoerd wordt. Anders veroorzaakt het zoveel onrust. Op mijn huidige stal krijgen ze ook wortels dus dan staan hij niet naar een lege voerbak te staren en krijgt hij een summerfitkoekje.