leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 09:11

Ik heb een Irish cob merrie van rond de 14 jaar oud. 8 jaar geleden geimporteerd uit Ierland en tot 3 jaar terug had zij eigenlijk altijd ernstige mok. Alle mogelijke middelen heb ik geprobeerd en uiteindelijk heb ik het met een combinatie van Drainage compositum en een dieet met zo min mogelijk eiwitten onder controle weten te houden.
De laatste 2 jaar heeft ze echter een ander probleem. Ze heeft grote moeite om op gewicht te blijven. Vorige winter viel ze voor het eerst enorm in, ze kreeg 3-4 kilo voer ( diversen) op een dag en onbeperkt kuilvoer maar bleef maar invallen. Ze is doorgemeten en die persoon zei dat ze gezond was. Toen ze op een middag zo hevig stond te zweten dat alle dekens doorweekt waren heb ik de da laten komen en bloed laten prikken. Hieruit kwam een slecht werkende lever naar voren.
Mijn da schreef Hepar Sulfar (30), Silicea en Levercompositum voor en dit hielp gelukkig goed. De rest van de winter kwam ze langzaam weer aan. Het voorjaar ging prima. Maar in de zomer bleek ze in 1 dag compleet verbrand te zijn, alle witte vlekken waren verbrand in de zon(incl. neus), iets wat ze in die 8 jaar daarvoor nooit gehad heeft. Wederom werd er op de lever gewezen. Ze heeft 3 weken binnen gestaan en zodra ze uit de zon was knapte ze direct op. Inmiddels is het weer winter en idd, ze valt weer enorm af.
Aan het paard zelf is vrijwel niets te merken. Ze is allert en eet goed. Maar ik begin er inmiddels wanhopig van te worden. Wat is er aan de hand en hoe kan ik haar ondersteuning bieden?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:02

heeft niets met de lever te maken wat ik nu type, want daar heb ik geen verstand van, maar om dikker te laten worden kun je snijmais gaan voeren bijvoorbeeld.

over dat verbranden... mijn neptinker verbrand ook szomers haar neus. ik smeer en zonnebrandcreme op, maar dat is lastig om je hele paard er mee in te smeren;)

lastig hoor. als ze er weer last van heeft misschien dekentje op? en heeft ze een schuilstal in de wei? dan kan ze zelf schuilen voor de zon. verder weet ik ook niet. ik probeer alleen maar wat mee te denken. wat je met die lever moet en wat je er aan kan doen kan toch het beste je da zeggen denk ik...

succes en sterkte er mee

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:27

Heb je al eens hooi ipv kuil geprobeerd? Dat wordt beter verteerd en is een mindere belasting voor het lichaam. Verder zie ik dat je paard mn hom. middelen gehad heeft. Wellicht zou hij opknappen met nog een kuur (in overleg met de behandelaar). Als dit zijn zwakke punt is, dan kan het terugkomen als hij niet lekker in zijn vel zit.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:25

Misschien dat een homeopaat ook wat zou kunnen doen voor je paard.