Maismeel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess1
Berichten: 124
Geregistreerd: 06-03-07

Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 12:04

Mijn paard heeft een gevoelige stofwisseling. Hierdoor mag hij niet zo veel brokken (2 kilo) Hij wordt bijgevoerd met veel Kuil en een beetje Hooi. Omdat hij te mager is ben ik hem sinds kort maismeel gaan bijvoeren. Ik ben nu 2weken bezig en zie nog geen verschil. k hoorde dat het soms wel 2mdn duurt eerdat je iets ziet klopt dat? Ik mag hem miet meer geven dan 1/3 tot een halve pavo schep maismeel.

Zijn er nog andere verantwoorde dikmakers. Mijn paard mag beslist niet meer brok en ook niet meer muesli. Door de maismeel doe ik 200gr muesli voor de smaak en 2appels. Verder krijgt hij 2 bruine boterhammen per dag. OOk mag hij geen slobber en geen zemelen. (om het makkelijk te maken!!)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:10

Wij hebben onze volbloed ooit maisvlokken bijgevoerd om haar dikker te krijgen. Ze vond ze niet lekker en at ze niet. Toen onze DA toevallig ergens anders voor langskwam heb ik hem gevraagd wat te doen. Hij vond maismeel en maisvlokken niet goed. Deze bevatten erg veel vet. Je paard kan er ook slomer van worden.
Hij adviseerde Pavo Gold. De vitaminen die daarin zitten worden veel beter door een paardenlichaam opgenomen.
Waarom voer je eigenlijk boterhammen?

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:11

Gewoon oud brood ( 2 broden op een dag ) , pulp (wel goed nat maken he) of maisvlokken,popcorn.

Guess1
Berichten: 124
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:11

Popcorn!! (hihi) Dat zou hij volgens mij wel willen. Ik voer hem boterhammen (oud) omdat hij dat ontzettend lekker vind niet om er iets mee op te schieten.

en wat is het verschil van werking tussen maisvlokken of maismeel.

Mijn paard is mega voorwaarts dus ik heb niet echt het gevoel dat hij er slomer van wordt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:15

De werking zal hetzelfde zijn. Allebei met veel vet dus en erg weinig andere voedingsmiddelen.
Ook met bietenpulp moet je oppassen. Dat wordt snel geroepen maar bevat ook niet de juiste voedingsmiddelen.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:15

Ik voer een paard van mij gebroken maiskorrels, 3/4 schep per dag. Hij vindt het heerlijk en hij is er in een week of drie echt goed van aangekomen. Dat het slomer maakt heb ik tot nu toe niets van gemerkt, maar zou eigenlijk wel fijn zijn, aangezien het een heethoofd is. Mijn merrie krijgt voor de gein soms een handje en die vindt het ook superlekker.....

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:17

BTW hij krijgt de mais naast de excellent brok, 3 schep per dag

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:18

heb je niet de kans om meer hooi te gaan voeren?zit weinig in,maar ze worden er abosluut wel dikker van

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:19

waarom niet echte mais dan? mijn pony vind het heerlijk vers uit de kuil. en volgens mij lust ze dat mais meel ook niet kan het me niet voorstellen in iedergeval...

Mananeh

Berichten: 339
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: Winschoten

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:20

van brokken worden paarden niet dikker. Veel ruwvoer (hooi en zelfs stro) wel. Je zou bietenpulp en grasbrok kunnen bijvoeren. Dat moet je wel goed weken!!! Anders zet het uit in de maag. Verder kan je olie gaan bijvoeren. Begin met een scheutje per dag en voer dat op tot een heel kopje.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:20

Hij kan dus eigenlijk niet goed tegen brokken begrijp ik?
En musli dan?..of granenmix?...
lijkt mij een voor de hand liggende oplossing...

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:22

waar ik toch heel veel dieren het heel erg goed op zie doen is de reformmuesli van havens.
doordat het een hogere dosis vitamine bevat voer je er zelfs minder van dan normaal.
en zitten kruiden in voor betere stofwisseling Knipoog

is dat niet te proberen?
meer hooi,en brok vervangen door muesli?

Guess1
Berichten: 124
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:34

Hij kan inderdaad niet zo goed tegen brok, en muesli mag ik ook niet te veel geven. Om het maismeel op te leuken gooi ik er fruit doorheen en muesli. Misschien is olie bijvoeren wel een optie het lijkt mij ook niet verkeerd voor de darmen.

Wat voor olie mag je geven en met hoeveel kun je beginnen?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:37

tja en olie heb ik juist slechte ervaring mee, nogal wat diarree zien gebeuren daardoor.
maar wat ik me afvraag,als je nou gewoon meer hooi geeft?
of eet je dier dat niet op, zijn de tanden al es nagekeken?

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:39

Guess1 schreef:
Hij kan inderdaad niet zo goed tegen brok, en muesli mag ik ook niet te veel geven. Om het maismeel op te leuken gooi ik er fruit doorheen en muesli. Misschien is olie bijvoeren wel een optie het lijkt mij ook niet verkeerd voor de darmen.

Wat voor olie mag je geven en met hoeveel kun je beginnen?

Waar kan hij dan niet tegen...mellasse?? sorry dat ik het verkeerd schrijf..Knipoog de suikers in het voer?
Is dat het?
Ik zou geen olie voeren...zou eerst willen weten als ik jou was waar hij dan niet tegen kan...

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:19

Mijn suusje krijgt ook maismeel. Dit (± 1/4 pavo schep) doe ik door de slobber van Pavo die ze 3 keer per week krijgt. Ze is hierdoor zeker dikker geworden. Slomer? daar merk ik niets van.
Bevalt me erg goed.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:50

Nou wat betreft 't slomer worden....je paard is 't van nature of niet!!
Maar wij voeren altijd oud brood aan onze sportpaarden ( die worden 6dg in de week intensief getraind.)
Ons vorig dressurpaard was met geen mogelijkheid dik te krijgen....met z'n hooi ging hij knoeien (en bij ons kunnen ze niet al te lang op de weide waar altijd volop gras staat)
Hij hield gewoon op met eten. Toen kwam ons redmiddel....oud brood. Dan kun je zelfs stoppen met brokken geven....( doen wij ook niet hoor)..zoveel zit daarin.
En nog wat...heeft je paard/pony bv stress....geef hem dan elke dag een flesje oud bruin ( bier) is ook heel gezond ook als ze te weinig of op wedstrijd niet plassen...

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:58

Mananeh schreef:
van brokken worden paarden niet dikker. Veel ruwvoer (hooi en zelfs stro) wel. Je zou bietenpulp en grasbrok kunnen bijvoeren. Dat moet je wel goed weken!!! Anders zet het uit in de maag. Verder kan je olie gaan bijvoeren. Begin met een scheutje per dag en voer dat op tot een heel kopje.


Dat is onjuist! Van brok worden ze wel dikker! Toevallig is mijn DA gisteren bij mijn oude merrie geweest omdat ze zo mager werd en zij moet juist veel meer brok krijgen (tot 3 kilo per dag), ondanks dat ze nauwelijks werkt! Oudere paarden verteren slecht en nemen weinig op, zodat er meer voedingsstoffen in moeten. Die komen o.a. uit de brok. Van ruwvoer worden ze alleen dik op de buik, terwijl een mager paard over zijn hele lijf moet aankomen.

Het duurt overigens idd een aantal weken (4-6) voordat je wat ziet van bijvoeren met maismeel. Geef je daarvan wel voldoende? In elke geval een hele voerschep (en dan wel aanmaken met water) per dag?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:00

Guess1 schreef:
Hij kan inderdaad niet zo goed tegen brok, en muesli mag ik ook niet te veel geven. Om het maismeel op te leuken gooi ik er fruit doorheen en muesli. Misschien is olie bijvoeren wel een optie het lijkt mij ook niet verkeerd voor de darmen.

Wat voor olie mag je geven en met hoeveel kun je beginnen?


Niet teveel en let er wel op dat de darmen daardoor gestimuleerd worden en het voer dus sneller door de darmen gaat. Als je paard juist moeite heeft om voedingsstoffen uit het voer te halen en daarom dun wordt, moet je dit proces niet versnellen. (zie ook mijn andere reactie op meer biks voeren)

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:16

Probeer eens of je ergens Zupa van Equifyt kan vinden (zie http://www.equifyt.com voor de verdelers). Ik heb zelf erg goede ervaringen hiermee w.b. het bijvoeren van een te mager paard. Zupa is een mengeling van bietenpulp, luzerne, verschillende kruiden en lijnzaad, en moet net als gewone bietenpulp 12u geweekt worden vooraleer het gevoerd wordt. Equifyt raadt per dag 100 à 300 g Zupa per 100 kg paard aan. Ik geef mijn paard iedere dag 1,5 kg Zupa + 0,5 kg Herbs (eveneens van Equifyt) bij.

Als je dat nergens kan vinden kan je ook gewone bietenpulp nemen.

Maïsmeel heb ik hier in België nog nergens gezien, maar maïsolie bijgeven is ook goed. Een fles van een liter per week (gewoon te koop in de supermarkt).

Als je deze twee zaken combineert (wel de hoeveelheden rustig opbouwen, van allebei) zal je je paard zien aankomen. Natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar na enkele weken zou je toch al verschil moeten zien.

Daarnaast is heel veel ander ruwvoer in de vorm van hooi / voordroog natuurlijk ook noodzakelijk, maar dat gebeurt dus al!

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:20

Wij voerden ook maismeel bij, en pony werd er dikker van, maar niet slomer. Van brok worden ze zeker dikker, is energie en als ze die extra energie niet verbranden komen ze aan, net zoals met mensen

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:22

Lynn_Nikita schreef:
Van brok worden ze zeker dikker, is energie en als ze die extra energie niet verbranden komen ze aan, net zoals met mensen


Dat is toch ook precies de bedoeling van de TS?

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:09

dat snap ik, daarom zeg ik het ook, werd net alleen vermeld dat van brokken paarden niet dik worden, ik probeerde dus uit te leggen dat dat dus wel zo is, en ook waarom

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:12

Ik heb een tijdje maismeel bijgevoerd aan mijn haflinger. Ik maakte er een papje van, met warm water.

In een week of drie is ze behoorlijk aangekomen!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:16

Lynn_Nikita schreef:
dat snap ik, daarom zeg ik het ook, werd net alleen vermeld dat van brokken paarden niet dik worden, ik probeerde dus uit te leggen dat dat dus wel zo is, en ook waarom


Volgens mij is de kans groter dat ze van veel krachtvoer afvallen dan bijkomen. Paard krijgt energierijke voeding, maar kan zijn energie niet kwijt (zeker nu in de winter wanneer veel paarden veroordeeld zijn tot op stal staan) en geraakt helemaal gestresseerd. Zo gaat het toch met mijn paard als ze teveel krachtvoer krijgt.

Een paard heeft vooral ruwvoer nodig en maar een heel klein beetje krachtvoer.