Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne51
Berichten: 291
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Joppe

Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:20

Hoi allemaal,

mijn pony heeft nu al ongeveer 4 weken een dikke kaak het is een soort vetrol op zijn kaak. (jeweetwel dat ronde gedeelte)
Ik ben er mee naar mijn instructeur geweest maar die dacht dat het niets was maar vind het niet een fijn idee, want ik heb haar al 3 jaar en ze heeft het nooit eerder gehad
Als je eraan zit vind ze dat helemaal niet erg en ook als je er in drukt/knijpt vind ze het niet erg dus het doet niet pij ofzo (pony is heel kleinzerig dus dan zal ze het wel laten merken )
Weten jullie misschien wat het kan zijn? Misschien dat ze een speciaal mineraal of vitamine ndig heeft ofzo....
Als iemand iets weet wil ik dit heel graag weten!!!

Groetjes Anne51.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:23

Het kan ook een reactie zijn op iets in het eten, daar krijgen ze soms opgezette klieren van (waaronder dikke wangen).

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:35

Mijn eerste pony heeft dat ook een tijd gehad. Het leken wel opgezette klieren (anders dan bij droes overigens, dit lag veel meer "op" de kaak). Wij dachten toen aan een allergische reactie maar we zijn er nooit achter gekomen waar het van kwam.
Het deed hem idd geen pijn, je kon er gewoon aankomen enzo.

Het zat er ook niet continu maar kwam met enige regelmaat terug (dat duurde dan enkele dagen en dan verdween het weer).
Omdat hij het vaak de dag na de clubles had dachten wij dat het kwam van de bodembedekking op de manege (was een soort rubber (afval van snoeren enzo)), de rest van de week reden we in onze eigen buitenbak.
Maar onze instructeur zei dat het weleens opgezette spieren konden zijn (van de intensieve les). Ik weet niet of dat het was, hij was de dagen na de les niet stijver ofzo.

Uiteindelijk is het (na een aantal maanden) vanzelf verdwenen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:41

Kortom een allergische reactie. Maak je er maar niet te druk om! Dat soort dingen komen snel en gaan ook weer snel weg. Mijn paard heeft het vaak in het weide seizoen.

Anne51
Berichten: 291
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Joppe

Re: Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:50

Bedankt voor jullie reacties!!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dikke kaak, kan het aan het voer liggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:38