wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:09

Wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi. ik weet dat kuilhooi dat spul is wat ook aan de koeien gevoerd wordt, maar dit is toch geen voordrooghooi?

Mijn paard is allergisch voor stof en ik zit te overwegen om over te gaan om minder stoffig hooi. Maar kuilhooi is geen oplossing gezien ik 1 paard heb en 1 shet, zijn die grote balen niks en kleine balen zijn erg moeilijk aan te komen.

Dat voordrooghooi zit toch ook in plastic balen? Moet dat ook binnen 1 a 2 weken opgevoerd zijn ivm schimmelen??

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:18

Het verschil zit hem in de dagen dat het heeft moeten drogen.
Kuil wordt als eerste in plastic gepakt en heeft dan ook de kortste droog periode. Een hoop paarden vinden het niet eens echt lekker en het is dan ook meer koeienhooi. Voordroog ligt weer iets langer, zit daardoor eigenlijk een beetje tussen gewoon en kuil in. Mij bevalt dat het beste. Het is niet stoffig zoals echt droog hooi vaak is, maar ook niet zo nat als kuil en de paarden eten het heel graag!
Het enige is dat het in kleine balen wel vrij duur is. Ik heb hele grote balen en dan is het een stuk goedkoper dan kleine baaltjes gewoon hooi. Maar hier staan dan ook 32 paarden dus dan gaat zo'n baal binnen een paar dagen op en schimmelt het niet.

MiaMora

Berichten: 277
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:23

Je kunt het ook doen zoals wij dat doen:

Ik heb hier 1 paard en 2 pony's en we doen zeker 1.5 a 2 weken met 1 pak voordroogkuil.
Om verschimmelen te voorkomen trekken we 1 pak helemaal los en leggen we dat droog in de schuur.
Het gaat dan niet schimmelen (niet tegen een vochtige muur leggen natuurlijk) en we kunnen rustig het hooi opmaken zonder problemen. Mijn paard had ook problemen met stof, maar nu we dit zo opgelost hebben gaat het uitstekend.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:31

En anders ga je naar iemand toe die het voert en vraag je of je elke zaterdag even met je trailer of een aanhanger voor een euro of 10 euro een half pak op mag halen...

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:17

Je hebt kuil, voordroog en je hebt hooi.
Kuil is het natst en het meest geschikt voor koeien, voor paarden is het niet zo goed.
Voordroog is geschikt voor paarden, heeft langer gelegen en is dus minder nat dan kuil.

Wat je ook zou kunnen doen is het hooi nat maken. Als je het tien minuten in het water lat liggen wordt het al wat sappiger en heb je minder stof. Niet langer dan twee uur laten liggenin het water..

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:01

Op de site van de paarden drogist staat een soort vernevelspul wat je over het hooi moet sprayen, het wordt dat minder stoffig, en je krijgt niet zo'n zooi als je het hooi nat moet maken. iemand hier ervaring mee??

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: wat is het verschil tussen voordrooghooi en kuilgras/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:13

Lijkt mij minder goed, omdat je alleen de buitenkant benevelt.
Een cementbak naast de box zetten en voor de helft vullen met water en hier een gevuld hooinet een kwartier tot een uur inleggen. Daarna het hooi even boven de kuip hangen om uit te lekken en daarna in de box hangen. Werkt prima met één of twee paarden; heb ik jaren lang gedaan met een pony die ik had en was niet echt een geknoei.