Aubiose en koliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linner1985
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-07-06

Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:02

Hallo allemaal,

ik hoorde vorige week een verontrusten verhaal van een paard dat na 6 jaar op Aubiose te hebben gestaan koliek kreeg. Er kwamen 7 emmers Aubiose uit het paard en was erg verzwakt waardoor hij het niet gehaald heeft. Nou adviseerde ze me om mijn paard te laxeren maar lijnzaad koken vind ik zo een gedoe, kan je het niet een beetje droog door het voer doen? Of is dat heel slecht? En weet iemand hoe goed zonnebloemolie als vervanger van lijnzaadolie werkt, als goedkoper alternatief.

Groetjes een ongerust baasje

kidding

Berichten: 536
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: emst

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:30

Aubiose uuuhh wat is dat??heb ik nog nooit van gehoord.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:31

ben ook benieuwd wat het is, 7 emmers 'spul'is toch wel heel veel.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:32

Niet droog door het voer doen, dan is het giftig.
Denk ook niet dat je op die manier abiose uit je paard krijgt.
Was het verhaal trouwens een betrouwbaar verhaal of via via?

Edit: abiose is strooisel voor in de stal, een soort vlas, zeer geschikt voor stofgevoelige paarden. Het neemt ook veel beter het vocht op.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:34

even gegoogled het is dus een bodembedekker voor de stal gemaakt van stoffen van een hennep plant.
Indien dit echt gebeurt is, heeft deze eigenaar contact opgenomen met de fabrikant?ik neem aan dat van te voren toch research is?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:34

aubiose is een strooisel..sommige paarden eten het toch terwijl het niet geschikt is om te eten..onze vorige New Forest had het ook gegeten bij de vorige eigenaar en dronk daarna water en toen is hij gaan zwellen..Hij is toen naar Utrecht gebracht waar ze hem geopereerd hebben hieraan. Hoeveel er uit is gekomen weet ik niet maar hij mocht nooit meer op aubiose staan! Helaas is hij na een paar jaar toch aan koliek overleden (ingeslapen Huilen ) maar dat lag niet aan het stalstrooisel..

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:26

Vreemd verhaal want Aubiose staat er juist zo om bekend dat paarden dat niet eten. Ook al doen ze dat wel, schijnt het minder erg te zijn dan heel de dag stro eten. Meestal liggen zulk soort verstoppings kolieken meer aan te weinig water tot zich nemen of gewoon de tijd van het jaar. Ik ken mijn paard al vier jaar bij de oude eigenaar en heeft daar nooit iets gemankeerd. Ik koop hem vorig jaar en had na twee mnd een hele goeie verstoppingskoliek van het stro. Zelfde stal, zelfde voer, alleen werd nu getraind en daarvoor kwam hij zijn box niet uit. Zou me er maar niet al te druk om maken en anders kun je hem na het rijden eens proberen slobber bij te voeren, doe ik nu ook en gaat super goed.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:24

zonnebloemolie gebruik ik altijd over krachtvoer, gewoon een klein scheutje. lekker voor de vacht, wat verzadigde vetten erin...

ik heb een koliekgevoelig paard, en als hij koliek krijgt (alleen bij lichte koliekjes, gebeurt wel vaker maar als het heftiger is komt bij mij onmiddelijk de DA), kook ik water, week er een handje biks in (voor de smaak, anders moet hij het niet) vul na het wellen van de brok aan met lauwwarm water, en gooi en een flinke lading zonnebloemolie door. dat spoelt de handel lekker door, en helpt bij het afdrijven van mest (verstopping) na een poosje komt er bij die van mij dan altijd een flinke kwak diarree uit, en dan is het weer OK.
lauw/ warm water is bij koliek heel belangrijk, van koud water kan het verergeren. maar goed, met dit receptje kan je je paard doorspoelen, er zit niks schadelijks in oid, maar toch zou ik het niet zomaar proberen. ik zou even overleg plegen met de DA, of je dergelijke dingen zomaar kunt doen.

ongekookt lijnzaad is giftig, lijnzaadolie werkt prima, maar ik gebruik gewoon zonnebloemolie, heeft het voor mij altijd nog gedaan.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Aubiose en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:28

mijn paard at ook Aubiose / Biobase en kreeg er ook koliek van. Terwijl ik het ook had ingespoten met dat speciale spul wat je erbij kan kopen bleef ze er van eten.

Nu staat ze op vlas van Ecobodem en dat gaat al jaren goed (hier eet ze ook iets van).

Maar wellicht is het voor ieder paard anders qua reactie. Mijne reageerde dus slecht op de Aubiose en de Biobase.