Paard sloom door minder energierijk voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:36

Mijn paard is sinds 10 februari 2007 overgezet op hartogh balance structuurmusli. dat is een musli voor recreatiepaarden. Voorheen kreeg hij hartogh energy musli voor sportpaarden. Aangezien de fokmerries te dik waren heeft dat hele stallencomplex ander voer gekregen in de vorm van de structuurmusli. Mijn paard train ik echter vijf keer in de week ruim een uur en we zijn momenteel met werk bezig als verzameling, travers, SB, changementen en dergelijke. Hij is behoorlijk afgevallen (twee gaten met aansingelen), hij is lusteloos, chagerijnig en vooral met rijden heel sloom geen zin lijkt het wel. Soms kan ik hem overtuigen van het werk en lukt het wel.
Zo ken ik hem niet en ik vraag me af of het door de voerverandering komt.
De staleigenaar doet het af als onzin je paard is gewoon te dik. Maar dat is hij dus absoluut niet en een dressuurpaard is natuurlijk ook geen springpaard. de paarden uit zijn eigen stal krijgen overigens wel sportmusli.
Mijn paard is een ruin van 14 jaar, 1.74 groot en vol gebouwd. Hij krijgt per dag 2 scheppen musli en 2 scheppen geplette haver verder kuilgras. Hij loopt zon drie uur in een paddock zonder gras en moet ruim een uur werken. de paarden van mijn vriendin zijn ook aan het afvallen. Het zijn de enige drie sportpaarden in dat stallenblok verder alleen rekreatiepaarden en fokmerries.

Verder heeft hij geen wormen, geen ziektes. De DA vond hem gezon alleen een beetje schraal.

Kan het zijn dat het voer zon impakt kan hebben of beeld ik me iets in?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:38

voer kan inderdaad zoveel impact hebben ja!
anders moet je zelf even een zak gewoon voer halen en em een weekje daarop zetten...als ie dan weer ehlemaal opbloeit heb je het goede antwoord Haha!

mijn pony heeft dat trouwens ook hoor...te weinig voer betekende sloom en lusteloos, maar teveel was het een lopend bommetje Haha!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:44

Ik ben dus gelukkig niet de enige die dat heeft. Zelf voer erbij kopen is een optie. Maar goed ik betaal al 240 euro in de maand en zo langzamerhand meot ik alles zelf doen, zelf naar buiten zetten en binnen halen en dan nu ook weer zelf voer erbij kopen.
Gelukkig ga ik met een maand weg. Kom bij mijn vriendin thuis te staan met het paard dan zit het met voer wel snor. Maar ja hij is nu al zo dun en zo lusteloos vraag me af of dat wel goed gaat.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:56

kan je daar niet vragen of ze em op ander voer willenz etten? of desnoods zelf 1 zak voer halen en em extra op zijn eigen voer nog een halve kilo ofzo erbij geven als jij komt...? is maar een ideetje, want het lijkt me niet echt gezond voor je paard als ie echt dunner word...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:03

Ik heb al gevraagd of ze hem niet gewoon de energy musli weer kunnen geven of in ieder geval meer maar het antwoord van de ene was okee ik kijk wel en de andere zegt gewoon nee je paard is te dik.
Maar goed twee gaten al extra nasingelen kan niet echt de bedoeling zijn.
Ik moet nog ongeveer vier weken uitvieren daar. Hoeveel zou ik hem bij moeten voeren dan tussen de middag kan ik hem zelf voeren. Heb ook geen flauw idee wat er in die musli zit. Is er iets waar ze dik van worden en veel energie van krijgen. heb inmiddels al wel HiPro vioer er bij gekocht en ga dat voeren maar hoeveel zal ik hem dan doen.
Hij krijgt nu een voerschep musli en een voerschep haver per keer twee maal daags en dat weegt gewoon niks in die musli zit heel veel van die lucerne grapssprieten dus het weegt ook niks.

Met die mensen kun je gewoon niet praten die doen toch wat ze zelf willen en de enige inbreng van mij is de 240 euro die ik in de maand betaal.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:35

kun je nbiet voor die laatste maand dan toch nog zelf voer er bij kopen? ik bedoel...liever een gezond paard en wat meer geld er aan uit geven, dan straks een doodziek paard door te weinig weerstan(ik noem maar wat)... zo denk ik er over iig...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:33

ja dat denk ik ok.Maar hoeveel zou ik dan bij moeten gaan voeren?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:11

wat hij eerst ook kreeg gewoon zou ik zeggen. het voer dat die pensionstalhouder geeft niet meer geven, maar gewoon precies het zelfde als je eerst gaf. dat was goed zei je toch?

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 21:11

Ja dat zou betekenen dat ik dus per dag 4 kilo musli bij moet gaan voeren. Eigenlijk te gek voor woorden. Pensionstal a 240 euro en dan zeker voor 40 euro in de maand bij moeten voeren.
Ben wel blij dat ik er weg ga.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:49

kreeg hij eerst ook haver of niet?
want anders zou ik gewoon beginnen met 1 kg goede muesli erbij te geven... mocht het teveel zijn of te weinig dan merk je dat ook weer snel genoeg toch?
je moet toch altijd en beetje uitmeten waar een paard het het beste mee doet...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Paard sloom door minder energierijk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:09

Jazeker ook twee scheppen geplette haver. Maar die haver was voor het gevoel veel zwaarder. Dit zijn meer een beetje velletjes dan echt haver. Ik snap er ook niks van want de andere stallen van de persionhouder krijgen wel gewoon nog sportmusli alleen die van ons niet Verward . En dan onder de mom van ze zijn te dik. Echt die van mij is absoluut niet dik en nu al helemaal niet meer.
En wij rijden dik een uur intensief dressuur maar dat noemen ze rekreatie en 10 minuten een beetje rijden en af en toe een sprongetjes is wel sport. Zucht ben al aan het aftellen........