Spieropbouw ZONDER training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 11:32

Ik heb een beetje raar vraag, vroeg me af of iemand mij kon helpen.
Op mijn stage staat een paard waarbij de de linkerachterhand spieren helemaal (maar ook HELEMAAL) zijn weggevallen.

Waarom precies was een hele tijd de vraag, maar er zijn heel veel verschillende mensen bij geweest en over het algemeen zeggen ze dat het paard een zenuw beschadigd heeft, en dus zijn de spieren verdwenen.

Er is een man bij geweest die echt met hem bezig ging, best lomp ook, drukken, en trekken aan zijn been (hij wist vast wat 'ie aan het doen was Haha! ) maar dit is tot nu to het enige waarbij wij resultaten zagen. Er kwam heel iets spier bij op, hij was niet meer zo 'puntig'. Onthoud wel, zijn botten staken er echt uit, maar alleen aan de rechter kant.

Hierdoor kan het paard moeilijk staand mesten en erg moeilijk plassen. Hij 'lekt' een beetje het hele dag door, volgens mij kan hij zijn piemel ook niet meer uitschachten. Natuurlijk raakt zijn huid ontzettend geirriteerd, maar hij kan gewoon niet anders. Voor dit probleem wassen we zachtjes rond zijn piemel/buik en smeren we wat vasaline op. Het doet hem ontzettend veel pijn, dus probeert hij wel eens te trappen, maar eindelijk heeft nu in de gaten dat hij er baat bij heeft.


Tja het is een apart geval, maar mijn vraag is dus deze:
Dit paard wordt uiteraard niet meer gereden maar is er een supplement wat we kunnen geven wat spieropbouw ondersteunt? Hij wordt 1 x in de week erg licht gelongeerd, en bijna elke dag losgegooid in de bak. (die is erg mul, dus moet hij echt zij benen optillen, hij sleepte heel erg met linksachter in het begin)

Maar verder staat hij de hele dag in de wei. En hij is ook nog eens de baas van de groep van 7 dus alleen stilstaan doet hij gelukkig niet.

Iemand een idee/mening hierover?

Uiteindelijk beslist de eigenaresse wat er hiermee gebeurt, maar alle ideeen zijn welkom.

Het paard is blij, en nog steeds de baas in het groep, dat zegt ons genoeg. Het is natuurlijk geen gezicht zo'n weggevallen kont, maar het gevaarlijkste is dat hij niet goed van zijn mest en urine af kan komen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:44

ik denk dat hij doordat hij in de wei staat toch zelf zijn spieren wat kan trainen gewoon door te lopen. ik ben blij dat hij niet in een box staat, want dat zou niet veel goeds doen denk ik, een spier kan niet helemaal weg gaan trouwens;) en zonder spieren te trainen kan je ze ook niet in omvang toe laten nemen. sorry, maar tis waar.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:47

ikenindi schreef:
ik denk dat hij doordat hij in de wei staat toch zelf zijn spieren wat kan trainen gewoon door te lopen. ik ben blij dat hij niet in een box staat, want dat zou niet veel goeds doen denk ik, een spier kan niet helemaal weg gaan trouwens;) en zonder spieren te trainen kan je ze ook niet in omvang toe laten nemen. sorry, maar tis waar.


Nou zijn spier is toch echt helemaal weg. Aan zijn linkerkant steekt gewoon zijn heup bot eruit. Er zat echt helemaal niets omheen. Aan de andere kant was echter niets aan de hand. Het is moeilijk voor te stellen maar het is echt waar en ik overdrijf niet.

Ik vroeg me af omdat je inderdaad spier opbouw supplementen hebt die helpen bij een training, maar het gaat niet om dat hij gespierder lijkt oid, maar gewoon dat hij zijn kont weer terug krijgt! Bloos
Maar vooral zodat hij weer probleemloos kan mesten en plassen.

Maar bedankt voor je reactie.


Niemand een idee/mening hierover?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:41

ik weet toch echt zeker dat die spier niet zomaar weg kan zijn. die zit er echt nog wel, anders kan hij ook niet meer terug zijn gekomen;) maar als je wil mag je eigenwijs zijn hoor. ik heb t iig wel gezegd;)

Basvdv
Berichten: 465
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:18

ga er maar eens mee naar een kliniek, dit klinkt niet goed...
problemen met mesten en urine lekken kan wijzen op een beschadiging in het centrale zenuwstelsel. Hierdoor kunnen na verloop van tijd verlammingsverschijnselen optreden in steeds toenemende mate.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:24

Ik ben het helemaal met basvdv eens!
Laat maar eens goed naar kijken, want dit klinktniet erg aangenaam voor het paard...

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:48

Basvdv schreef:
ga er maar eens mee naar een kliniek, dit klinkt niet goed...
problemen met mesten en urine lekken kan wijzen op een beschadiging in het centrale zenuwstelsel. Hierdoor kunnen na verloop van tijd verlammingsverschijnselen optreden in steeds toenemende mate.

Late reactie, maar de eigenaresse doet er alles aan.

Er zijn heel veel mensen bij geweest, en ze komen bijna allemaal uit op inderdaad een beschadigde zenuw.

Tja verder is het aan de eigenaresse wat er me gebeurt, hij is nog van haar, wij zien hem alleen bijna elke dag Haha!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:55

Ik denk niet dat je spieren op kunt bouwen zonder training. Er zijn wel anabolen voor paarden, maar ook daarbij moet er toch echt getraint worden..

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:05

Als ik dit zo eens lees lijkt mij dat dit paard van lief en lee aan het verlammen is aan zijn achterhand. Wil je niet laten schrikken ofzo maar heb zelf een paard gehad met ataxie en die toonde ook aan de ene kant veel meer bespiering dan aan de andere kant. Zeker aan het einde van zijn strijd aan deze ziekte werd dit heel goed zichtbaar. Ataxie is een ziekte aan de zenuwbaan wat steeds erger word, kan door verschillende manieren tot stand komen en ook in verschillende vormen. Mijn paard had het door een trauma net achter zijn lendenen waardoor hij veel minder ontwikkelde aan zijn linkse kant. Misschien een tip om er eens iets over te gaan lezen op internet, er staat daar genoeg misschien word je er wat wijzer van.

Succes!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Spieropbouw ZONDER training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:09

Basvdv schreef:
ga er maar eens mee naar een kliniek, dit klinkt niet goed...
problemen met mesten en urine lekken kan wijzen op een beschadiging in het centrale zenuwstelsel. Hierdoor kunnen na verloop van tijd verlammingsverschijnselen optreden in steeds toenemende mate.


helemaal mee eens! wat is er in de tussentijd al aan gedaan aan onderzoeken?