Paard valt niet af ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:46

Hallo,

Al ruim een half jaar probeer ik mijn paard te laten afvallen,
Ze is te dik voor het mooie,en aantal kilo's eraf kan geen kwaad.

Maar het lijkt wel of er niks vanaf gaat,
Ze blijft die bollige buik houden,en nee er zit geen wintervacht waardoor ik me verkijk Clown

Nu krijgt ze al niet veel te eten over heel de dag,
en ze word toch 5 - 6 keer per week bereden,dik een uur.
De anderen dag staat ze los of word ze gelongeert.

Paard krijgt een halve kilo biks per dag
4 plakken hooi per dag
Na het rijden 1 handje meuslie en wortels en appels.
Elke 6 weken word ze ontwormt door stal,dus een wormenbuik kan ze niet hebben.

Wie heeft de goude tip om der wat af te slanken?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:02

elke 6 weken ontwormen wil niet zeggen dat ze geen wormen heeft;)

mss minder krachtvoer en alleen maar hooi. en als ze dan slomer wordt wel weer krachtvoer er bij.... maar op zich zou ik dat proberen. dan moet ze aanspraak doen op haar vet...

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:07

Om ook maar even over het ontwormen te beginnen.... waarom om de 6 wk.? Iedere 8 wk. is voldoende of iedere 12 wk. als je Equest gebruikt.

Verder zou ik de biks achterwege laten en haar alleen een handje geven als ze heeft gewerkt. In het hooi zit blijkbaar voldoende voor haar!

Edit; 2 winterwortels en 1 appel is ook voldoende per dag, gewoon als beloning geven!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:37

1 wortel of 1 appel is ook al genoeg;) gewoon als extra...

Nylah

Berichten: 140
Geregistreerd: 08-03-07

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:42

Als beweging en voeding niet in evenwicht is, zal je paardje aankomen. Dus of biks minderen of meer bewegen (dat kan ook door buiten zetten). Succes!

Anoniem

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:43

Sommige paarden hebben gewoon een ronde bouw. En sowieso word hun buik wat dikker als ze aan het verteren zijn.

Wat meer (oud) hooi geven en wat minder krachtvoer of helemaal geen. Je zou haar pavo koeken kunnen geven ipv krachtvoer.

Hoe word ze gereden? Veel over de rug rijden en galop helpt de buikspieren strakker te maken.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:32

(ff offtopic: wat is over de rug rijden?)

X__Hardc0re_
Berichten: 866
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:37

Mijn verzorgpaardje heeft het ook ik rij der meestal echt dik een uur of langer en ze gaat daarna nog los of ik loop ruim nog een uur bij ons door het bos.
En ze krijgt 3x per dag een halve kilo bix en s'ochtends en s'avonds nog een plak hooi en echt extreem veel geven ze bij ons op stal maar zou het daar niet aan liggen?
Aan teveel hooi.

[edit]
Zo word ook goed dressuur matig gereden omdat we binne kort willen gaan starten dus ze word ook goed aan het werk gezet.

Anoniem

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:46

Van goed hooi worden ze niet snel te dik. Het lijkt wel zo omdat ze als ze het verteren ze een vrij ronde buik krijgen. Hun darmen zijn aan het werk en zetten wat uit. Echter anderhalf kilo biks is wel weer behoorlijk wat. In vergelijking, die van mij krijgt niks en word behoorlijk intensief gereden.

Over de rug rijden, beetje moeilijk uit te leggen. Heb je les? Misschien kan je instrutriece het uit leggen. Het komt er op neer dat een paard met een holle en een bolle rug kan lopen. Een holle rug zit niet lekker, kan je zelf ook merken. Hij loopt mijn zijn hoofd in de lucht, drukt zijn rug weg en kan jou niet goed dragen. Over de rug lopen is meer met een bolle rug lopen, en dat kan alleen als hij van voor netjes loopt. Niet gelijk rond maar wel naar beneden. En zijn achterhand er onder zet. Vooral verzameld lopen dus.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:34

Judith: TS schrijft dat haar paard een halve kilo biks krijgt.

Het is helaas niet altijd zo simpel als hierboven geschreven wordt. Mijn oudste merrie heb ik gekocht in 1996. Ze was te dik. Ik dacht toen die moet even afvallen. Altijd was ik bij haar doodsbang voor o.a. hoefbevangenheid. Volgens mij is er in die periode geen kilo afgegaan terwijl ze toch echt weinig eten kreeg. Heel weinig brok en minder ruwvoer dan de anderen die er prima uitzien. Ook als ze een veulen had was ze nog dik.
Zomer 2005 is ze hoefbevangen geworden. Na veel onderzoek blijkt ze insuline resistent te zijn. Hiervoor krijgt ze o.a. magnesium van paard natuurlijk. En nu ziet ze er voor het eerst in 10 jaar tijd super uit.

Ik heb echt de indruk dat de magnesium voor haar een groot verschil maakt. Ik kan iedereen met een te dik paard aanraden een week of 10 magnesium te geven en dan weer te kijken. Dan bedoel ik natuurlijk dat je eerst 'al het andere' moet proberen, want bij de meeste dieren en ook mensen is het nog altijd zo dat elk pondje door het mondje gaat.

Anoniem

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:22

Ik reagerde op de vraag van X__Hardc0re_

Voor mijn huidige paard heb ik een fjord gehad. In totaal heb ik haar anderhalf jaar gereden ofzo. Ze was tonnetje rond en toen ze weg ging iets minder tonnetje. Maar dit was een van de paarden die prakties dik worden van lucht.
Het is niet zo makkelijk als het klinkt nee, maar soms kun je met spieren trainen en een aangepast dieet al een eind komen.

Nietje_

Berichten: 652
Geregistreerd: 21-03-06
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:25

Eet je paard geen stro? daar kunnen ze ook een buikje van krijgen..

X__Hardc0re_
Berichten: 866
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:25

@romeorowan,

Judith_ reageerde op mij in haar post mijn paard krijgt anderhalve kilo 3x per dag een halfje Knipoog

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:00

Oke, ik heb duidelijk niet goed gelezen. Sorry!

bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:47

Hallo

Ja het paard word zeker 5dagen in de week dressuurmatig gereden,en dan over de rug.
De anderen dag meestal buiten voor ontspanning.

Het paard krijgt qau voeding echt heel weinig,dus ze kan hier niet dik van blijven toch?
Als ik haar voedselpatroon vergelijk met dat van een ander paard/pony wat even veel doet.Krijgen die toch echter al een kilo meer biks op een dag.

En van een wortel/appel komt een paard niet aan,dit is enkel lekkernij.

Edit,hier een foto van hoe het paard is.Is een foto van gister.

Afbeelding

En nee ze is niet drachtig,ze is net 3 jaar van dr veulen af Clown

bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:49

singasong schreef:
Om ook maar even over het ontwormen te beginnen.... waarom om de 6 wk.? Iedere 8 wk. is voldoende of iedere 12 wk. als je Equest gebruikt.

Verder zou ik de biks achterwege laten en haar alleen een handje geven als ze heeft gewerkt. In het hooi zit blijkbaar voldoende voor haar!

Edit; 2 winterwortels en 1 appel is ook voldoende per dag, gewoon als beloning geven!


De stal ontwormt toevallig hier om de 6 weken.
Dit heb ik dus niet voor het zeggen Knipoog

Anoniem

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:24

romeorowan schreef:
Oke, ik heb duidelijk niet goed gelezen. Sorry!

Geeft niet.

Op de foto vind ik haar overgens niet vet. Ze heeft voor zo ver ik kan zien geen dikke manenkam en vet geen geweldig dikke achterhand. Op dr hals bij nader inzien wel een beetje. Maar haar buik, die is gewoon dik hij ziet er eerder opgezwollen uit dan vet-dik. Tenminste dat is wat ik van deze foto zie.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:26

Jammer, ik kan de foto niet zien!

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:52

Ik kan zo niet zien of ze vet is, maar ik vind dat ze niet mooi 'in model' is. Ze heeft een buik alsof ze drachtig is.

Ik liep ook altijd tegen het feit aan dat iedereen mij wou vertellen dat mijn paard te dik was, terwijl ik serieus bezig was haar slanker te krijgen. Wat een ergernis! Ik denk dat je dat wel herkent.

CriiStiina

Berichten: 358
Geregistreerd: 25-07-06

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:08

minder hooi
mijn pony is er van afgevallen

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:28

Minder hooi heb ik ook geprobeerd, met als enige resultaat een vreselijk dwars/vervelend/hongerig paard.
Afvallen ho maar.

Nettieejj

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:33

uuhmm.. mijn vz-shet was veel te dik, er moest 50 kg van af, en wij hebben het zo gedaan; hij kreeg altijd al weinig bix, maar dan kreeg hij 2 plakken hooi, 2 bekertjes bix, en iedere dag beweging, en niet op een te volle wei.

bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:37

Hiervoor heeft ze op kuilgras gestaan.
Ze zal daar eerder dikker van worden ipv 4 plakken hooi per dag.
Pony staat nu nog op stal,dus moet wel afleiding houden.Niet dat ze zich gaat vervelen.

Anoniem

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:42

Heb je oud hooi tot je beschikking? Daar zit vaak niet veel voedingsstoffen in maar ze moet er wel goed op kauwen.

bloempje1

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Wassenaar

Re: Paard valt niet af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:51

Op dit moment krijgt ze al oud hooi.
En dat eet ze nooit helemaal op,terwijl ze toch maar 2 plakjes per keer krijgen.En laat ze er 1 meestal van liggen.
Ze vind hooi niet echt lekker Clown