Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:40

Pfoeh, ik weet het even niet meer hoor. Er is tegenwoordig zoveel keus in sober voer, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Waar is het voor? Voor mijn 10jarige Tinkermerrie, die recreatief gereden wordt met 1 a twee keer per week een middelzware westerntraining. Staat 24/7 buiten, nou onbeperkt goed kuilvoer, straks weer onbeperkt gras. Zij krijgt na het rijden altijd een schep voer, nou nog Muesli van Havens. Dat is bijna op, en nou wil ik me gaan orienteren op het voer voor als deze zak op is.
Waar zit ik aan te denken:
Ponybrok van Subli:
Citaat:
Ponybrok
Een volledig mengvoeder vol mineralen, vitaminen en sporenelementen voor pony´s en andere paardachtigen, die weinig of geen arbeid verrichten en een sober onderhoud vragen. Ponybrok kan een deel van het ruwvoer vervangen.
bron: http://www.subli.nl
Heb ik al eerder gehad, jaren geleden. Paard reageerde er wel oke op.
Pavo Liga:
Citaat:
Zeer smakelijk
Zeer laag eiwit gehalte
Dubbele hoeveelheid vitamines en belangrijke mineralen per kilo krachtvoer
Niet teveel energie
Speciaal voor sobere rassen die weinig krachtvoer krijgen
Met weinig kilo’s wel de juiste vitamines en mineralen
Uiteraard ook te gebruiken voor andere “sobere”rassen als Shetlanders, Haflingers, Fjorden etc.
Bron: http://www.pavo.nl/brokken/pavo-liga.html
Of de Reform Kruiden Muesli van Havens, die heb ik ook al eerder gehad, daar ging ze wel heel erg lekker op. Ze vond het ook bijzonder smakelijk.
Tekst is erg veel, vandaar ook alleen de link: http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

Neig zelf het meest naar de Pavo en de Havens, maar misschien hebben jullie nog tips of aanvullingen? Of zelfs een compleet ander voer? Bring it on! Alvast bedankt Ja

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:41

tinkerbrok

doet de tinker van teuntje111 het echt super op
dit is echt speciaal voor tinkers gemaakt

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:42

de tinkers bij ons krijgen gewoon onderhoudsbrok.
zelf ben ik weg van de reformmuesli en als jouw dier het daar eerder goed op deed zou ik t zeker weer gaan voeren Haha!

Anoniem

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:18

Subli vind ik niks voor de arbeid die jouw paard uitoefent, overigens kan je beter basisbrok hebben als ponybrok qua gehaltes / inhouden en verhoudingen Lachen Ik voer mijn haflinger die in principe geen brok nodig heeft, maar wel wat krijgt omdat ze anders mijn Tinker dr voer opvreet, Subli omdat er zo min mogelijk zit vergeleken met andere voeren Lachen

Pavo Liga voert Sita_ ook aan haar Tinker Amy die onder vergelijkbare omstandigheden aan arbeid doet etc. En die doet het daar lekker op, je zou haar kunnen pb'en voor wat vragen en ervaringen Lachen Mijn indruk is dat Pavo Liga goed voer is voor sobere rassen.

Gezien jouw paard straks voldoende ruwvoer krijgt (voordroog en gras) zou ik zelf neigen naar een muesli vanwege de smakelijkheid. Eventueel ook een granenmengsel ipv muesli omdat het laatste ook nog melasse bevat.

Ik heb zelf geen ervaring met Havens voeren (ik voer zelf alles van Pavo, bevalt mij erg goed) maar wat er op die link staat klinkt wel goed Lachen Ik zou zelf even daar een zak van opzoeken en die inhouden vergelijken met Pavo Liga Lachen Maar als deze muesli je in principe goed bevalt, dan zou ik het erbij houden Lachen

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:06

Met de voeders die je noemt heb ik geen ervaring, maar dit zijn denk ik ook opties voor jou:

- Mijten Quattro. Is speciaal voor sobere rassen, zoals tinkers, fjorden, enz. zie www.mijten.be voor meer info.

- Een combinatie van Equifyt Natural base en Equifyt Herbs. Zie www.equifyt.com voor meer info.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:18

Zal Sita PB-en, bedankt voor de tip Maya.
Mmm ik ben niet zo weg van de granenmixels eerlijk gezegd. Heb Jessie nou een goed jaar aan de Muesli staan, eerst de Reform en nou de gewone. Wil wel terug naar de Reform, hoewel ze het op deze ook niet verkeerd doet. Bovendien zit er niet teveel in (is helemaal niet goed voor Jes) maar is het bijzonder smakelijk. Het ruikt ook zo allemachtig lekker *LOL*
Pavo Liga heb ik geen ervaring mee, vandaar dat ik daar ook naar vroeg. Maar ik zal Sita eens PB-en Ja

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:23

Maya schreef:
Pavo Liga voert Sita_ ook aan haar Tinker Amy die onder vergelijkbare omstandigheden aan arbeid doet etc. En die doet het daar lekker op, je zou haar kunnen pb'en voor wat vragen en ervaringen Lachen Mijn indruk is dat Pavo Liga goed voer is voor sobere rassen.


Correctie.. Amy krijgt 4 keer per week een middelzware en 2 keer per week een zware westerntraining..

Amy doet het inderdaad goed op Liga, maar door de trainingen moet ik wel haar energie op peil houden. Daardoor voer ik na het rijden bij. Ze krijgt dan slobber van Pavo (http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-slobber-nieuw.html). Anders is haar energie echt beneden peil omdat ze niet alles uit de Liga kan halen. Lachen

Maar als ze op rust staat.. Dat heeft ze een paar weken gestaan doordat ik uit de rolatie was. Dan is het ideaal voer. Het bevat voldoende vitamienen en mineralen. Laag eiwit en energiegehalte dus ze word er dan ook niet druk van..

Edit: Met rust bedoel ik dat ik niet rijd. Ze krijgt dan wel gewoon beweging, maar stukken minder zwaar dan dat ik er op zit.

En nog wat.. Haar rasp en mok is sinds ik dit voer helemaal verdwenen. Waarschijnlijk door het lage eiwitgehalte.
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 12-03-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:26

Mijn voorkeur voor tinkers bij goede kuil/goed gras gaat ook naar pavo liga
Die reformmuesli is erg duur en bevat relatief nog meer dan genoeg eiwitten. En er zit melasse door (dacht ik)

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:29

Jessie moet inderdaad iets met (zeer) laag eiwitgehalte, anders schuurt ze haar hele benen open.
De Reform muesli is ook eiwit arm geloof ik. Maar anders probeer ik gewoon een zak Pavo Liga, als het niet bevalt kan ik altijd nog de Havens Muesli weer doen. Jes vind het allemaal prima, zolang zij na het rijden/wandelen/fietsen/voor de wagen haar voerbakje weer gevuld ziet *LOL* Vork

Zoveel trainen als jij met Amy doet doe ik niet met Jes, die loopt ± 3x in de week buiten en ± 2x in de week in de bak. Zij heeft aan een schepje muesli na het rijden genoeg Ja

Och, de prijs maakt me niet zoveel uit eigenlijk, Jes doet wel even met een zak en voor mij gaat kwaliteit boven prijs Lachen Bij die melasse had ik nog niet zo stilgestaan, die zit niet in de PL he? Dan ga ik zeker voor de PL Ja Heb Jes net herstellende van maandagziekte, dat moeten we niet nog een keer hebben Ach gut

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:33


Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:38

Zie het net staan ja.
dit komt van de Havens site
Citaat:
Reform-Kruiden-Muesli is bovendien zeer eiwit-arm. Het kan daardoor een uitkomst zijn voor allergie-gevoelige paarden of paarden die snel problemen hebben met teveel eiwit (eiwit-allergie).

Door de aanvulling met natuurkruiden en etherische olien werkt Reform-Kruiden-Muesli bovendien bijzonder stimulerend op spierstofwisseling en luchtwegen.

Als ik zo de info naast elkaar leg, is er eigenlijk bijzonder weinig verschil, behalve dan dat er in de Havens van allerlei kruiden in zitten. Zeker in deze tijden van schraal (hum.. geen) gras kan dat wel een uitkomst zijn.
Ik ga er nog over nadenken Clown

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:45

er is ook nog de balance van hartog, qua prijs is die eens tuk goedkoper dan de reformmuesli van havens:

http://www.hartog-lucerne.nl/Balance_1.html

voordeel van de reformmuesli vind ik dat er dubbele vitamines inzitten,daardoor voer je dus juist een stuk minder Knipoog

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:01

He, bedankt! Ziet er ook zeker niet verkeerd uit, en is qua inhoud en eiwitgehalte vergelijkbaar met de Havens.
Nadeel is dat deze (Hartog) wel weer een stukje verder weg is qua leverpunten. de Havens verkoper zit op 20 min. fietsen. (ja, fietsen Clown )
Zoals ik al zei, prijs maakt me echt niet veel uit.

Edit: zie net Pavo Nature's Best. Klinkt niet verkeerd ook http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html

Zoals ik al zei, er is teveel keus Zij zijn groot en ik is klein!

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:12

alleen de vitamines in de reform van havens zijn dus dubbel zo hoog he? Knipoog
mijn pony krijgt er 2x per dag 300 gram van( halve maatschep) en word redelijk intensief gereden die doet het er best op.

trouwens de tinkers bij ons krijgen best veel brok, allemaal 2x per dag bijna een kilo brok .
van de plaatselijke voerhandelaar en heb geen flauw idee wat voor merk het is,ze kregen eerst basis brok van havens en nu dat en we zien werkelijk waar totaal geen verschil terwijl t nieuwe voer de helft goedkoper is.
Haha!

straks als ze in het gras staan word dat natuurlijk wel minder,dan komt er in elk geval een liksteen in de weide

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:15

Jessie krijgt lang niet zoveel. Ze krijgt nou vanwege zand in haar darmen dagelijks een minibeetje muesli met een kwak lijnzaadslijm erdoor, anders krijgt ze alleen als ze op stal komt, 3 t/m 5 keer per week. dan krijgt ze een halve kilo tot een kilo, afhankelijk van de kwaliteit van het land, hoeveelheid ruwvoer en haar.. omvang *LOL*

Ik moet eerlijk zeggen dat vitamines me niet zoveel zeggen Bloos Al is het wel zo dat Jes gewoon zo sober mogelijk gevoerd moet worden.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:28

Ik geef een aantal jaar al pavo liga, is vergelijkbaar met tinkerbrok maar is voor mij makkelijker te krijgen. Het is een perfecte brok voor koudbloeden.

Maar voor jouw paard zouden de koeken van Pavo ws al voldoende zijn en erg goed.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:28

je kan ook nog kiezen van melasse vrije muesli van Marstall. ook sober maar wel met de nodige vitaminen en mineralen. erg laag in eiwit en suiker dus imo erg geschikt voor tinkers.

hier staat veel info over de suiker-, en eiwit arme muesli's.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 12:55

Pfoeh.. nou weet ik het helemaal niet meer. Ik ga eens kijken of Marstall hier ergens in de buurt te krijgen is.
Wel is zo dat Jes normaal maar erg weinig gevoerd wordt, het is dus puur wat extra naast het gras. Ze krijgt er dus ook geen kilo's van binnen.
Ik kijk wel even, moet denk ik snel beslissen aangezien m'n mams van het mooie weer gebruik wil maken en wel voor mij een zak paardenvoer met de fiets op wil halen.
Even kijken of Marstall hier in de buurt te krijgen is (lees: met de fiets bereikbaar) en anders ga ik denk ik toch voor Pavo Liga.
Edit: heb ze net weer naast elkaar gezet: PL en Havens Reform muesli, en er is vrij weinig verschil. Beide zeer eiwitarm, dubbele vitamines en voor sobere rassen. Laat m'n mams wel naar de veevoederzaak fietsen, en kijken wat ze hebben. Probleem opgelost Cool

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:33

wauw jij hebt een gouden mams!!

denk dat de marstall wel lastig wordt om te fietsen Ja

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo Liga, Subli ponybrok of Havens reform kruiden-muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 00:29

Ja ze vind het ook leuk om te fiesen hoor. Denk dat ik morgen school skip (shhhhht) en gezellig met 'r mee fiets. Fietstoch tussen het (nou nog) boerenland tussen Zwolle en Kampen in is nooit weg met dit schitterende weer.

Marstall wordt inderdaad erg ver Nagelbijten / Gniffelen