oud paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:45

hoi,
ik rijd nu af en toe een oud paardje(22 jaar arabier) bij. gewoon wat stappen buiten. niet echt werken ofzo. ze is niet echt voorwaarts buiten, behalve als ze door heeft dat we bijna thuis zijn of op een moment dat ze er net vandoor gaat omdat ze ergens van schrikt;)

ze is verder erg mager.

wat zouden jullie aanraden haar bij te voeren?(het is niet mijn paard, ik heb er niets over te zeggen, maar vroeg het me gewoon af) ik heb zelf al mais aangeraden...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:39

Als eerste zou ik een tandarts naar het gebit laten kijken. Oudere paarden hebben wel eens last van hun tanden waardoor ze zoveel afvallen.
En dan onbeperkt hooi voeren. Inderdaad maismeel is ook goed om bij te komen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 18:46

ja onbeperkt hooi zou ik graag willen. dat heeft ze wel als ze op de wei staat, want dan staat ze bij mijn paard, en die heeft onbeperkt;)

ze lijkt al wat aan te komen gelukkig. maar een wormenkuur zou ook niet gek zijn... kga het gewoon langzaam aan allemaal ter sprake brengen;)

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:47

Mijn 23 jarige vz paard krijgt oa pulp, daar komen ze ook van aan Lachen

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:53

bietenpulp. Ideaal! en vinden de meeste paarden ook nog eens super lekker.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:06

maar is dat ook om ze fitter te laten zijn? ik heb het idee dat ze niet helemaal fit is waardoor ze wat slomer is soms. ik rijd haar ook pas 2 weken nu. daarvoor heeft ze stil gestaan. misschien dat het daar ook gewoon mee te maken heeft;)

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:24

Hee, ben jij daar nou alwéér Agnes? Ik blijf je maar tegen komen hier Haha!

Het is idd moeilijk om oudere paarden op gewicht te houden. Hoe staat het met de gezondheid van dit paard?
Hoe zit ze in haar vacht?
Van bietenpulp komen ze mooi aan hoor, maar misschien idee om eerst even de gezondheid van dit diertje te onderzoeken?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:28

ja erg he;) je stalkt me:P

zoals ik al in het eerst ebericht zei: het is niet mijn paardje. ik heb er niets over te zeggen;) maar ik kan altijd dingen ter sprake brengen...Knipoog

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:38

lekker veel hooi geven Haha!
als t niet juw paard is kun je alleen het advies geven om es en tandarts te laten kijken hoe de tanden zijn.
fit worden doen ze wel een tijdje over,duurt eerder maanden dan weken Knipoog
veel stappen, niet te lang achter elkaar galopperen en draven.

maismeel werkt vaak niet genoeg,( mijn ervaring) meer goed hooi wel en eventueel wat extra krachtvoer

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:46

ok, krachtvoer kan ik wel wat van mezelf geven. doe ik ook al als ik gereden heb. hooi... tsja, gelukkig staat ze nu al vaker buiten en heeft ze dus onbeperkt voordroog...

verder tandarts is mss wel een idee. haar tanden zijn heel lang. of is dat normaal? heeft iemand een foto van een gebit van een oud paard hoe het ongeveer hoort te zijn?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:42

ga es zoeken op google,zijn heel veel sites over paardentanden.
en ja oude paarden hebben hele scheef staande tanden.
Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 09:56

ok, maar dat kan dusw geen kwaad? dat is normaal? het gaat niet om scheef, maar ze heeft hele lange tanden. zeker vergeleken met mijn eigen paardje van bijna 3;) die heeft korte stompjes die net door zijn gekomen;)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:54


ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:58

zeer goede en interessante site:) dankjewel. als ikdat zo zie lijken de tanden wel gewoon goed, maar die van roos lijken langer. kan dat? of kan dat niet en zie ik het verkeerd. of is dat een teken dat de tandarts echt moet komen?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:24

als je twijfeld dan kun je ook een tandarts bellen en telefonisch om info vragen, hij of zij kan dan wel vertellen of het nodig is om te komen denk ik?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:26

Onbeperkt hooi, Slobber en veel lekkere dingen maar doe het wel in stappen ik moest het ook doen.
Doe eerst beetje meer dan steeds meer en dan weer minder dus eigenlijk op bouwen en afbouwen.

Succes Haha!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:28

ikenindi schreef:
zeer goede en interessante site:) dankjewel. als ikdat zo zie lijken de tanden wel gewoon goed, maar die van roos lijken langer. kan dat? of kan dat niet en zie ik het verkeerd. of is dat een teken dat de tandarts echt moet komen?


Elk paard dat ouder wordt krijgt langere tanden. Het is alleen belangrijk dat de maalvlakken van de kiezen tijdens het kauwen goed over elkaar heen blijven gaan.
Er kunnen allerlei problemen zijn die het vermageren van een paard veroorzaken en inderdaad kan het gebit hierbij een grote rol spelen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 13:56

ellepel schreef:
als je twijfeld dan kun je ook een tandarts bellen en telefonisch om info vragen, hij of zij kan dan wel vertellen of het nodig is om te komen denk ik?


das waar, maar t blijft dat t niet mijn paard is, en dat de eigenaar er het liefst zo min mogelijk kosten aan heeft. ik probeer wel steeds een balletje op te gooien...

@pistache: same story... tis niet mijn paard, dus ik kan niet zeggen dat ze veel lekkere dingen moeten gaan geven.

maar mijn eigen paard is ook aan de magere kant, dus ik wil maismeel oid gaan kopen. dan voer ik ze wel alletwee wat daar van...

Wendyy

Berichten: 28
Geregistreerd: 22-02-07
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:00

Maismeel is inderdaad een goed idee. En bij ons op stal geven ze ook pulp maar dat is niet om ze dikker en fitter te laten worden, dat is namelijk 80% water. Ze krijgen bij ons ook een mix van soya, haver, graan, brok en nog wat dingen. van haver worden ze natuurlijk wel wat fitter.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:08

maar krijgen ze van haver ook meer energie dan? ik weet wel dat er wordt gezegd dat ze er druk van worden. dat hoef ik niet, maar meer energie is wel prettig soms;)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:38

wij hebben een merrie van 20 op stal die ook wat dikker moest worden, ze krijgt nu 2x per dag een kilo brok met muesli vermengd,gaat heel erg goed en ze heeft ook zat energie.
daarnaast eet ze de hele dag hooi
haver is een heel eenzijdig voer, beter haal je een zak muesli en gaat dat er bij voeren.
de eigenaar werd aangeraden om gerst te voeren in plaats van haver, zit ook veel energie in en worden ze beter dikker van.
hebben ze niet gedaan hoor, ze krijgt gewoon meer hooi en wat muelsi bij haar brok Knipoog