Welk voer voor drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doriangi
Berichten: 878
Geregistreerd: 18-12-06

Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:00

Ik heb vandaag pas vernomen dat m'n merrie Dorien drachtig is, ik heb ze 4 maand geleden gekocht en ze is nu zo'n 9 maand drachtig.
Dit wordt dus ons eerste veulentje en ik kan natuurlijk alle advies gebruiken!
Ze staat nu op houtschavelingen ipv stro omdat ze toen haar stal letterlijk leeg at... Ze krijgt wel 2 maal per dag brok en hooi.
M'n dierenarts zei van haar absoluut niet meer bij te voederen omdat ze anders té dik zou worden... maar een zwangere merrie, heeft die dan niet meer voer nodig? En speciaal voer voor drachtige merries? Voedingssupplementen?
Alle advies is welkom!!

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:24

Ben het absoluut niet eens met je dierenarts!!
Mijn advies is om zeker in de laatste drie maanden over te gaan op merrie voer. Bijvoorbeeld Marstall type Merrie. Dit is een super voer, licht verteerbaar, daar de merrie in de laatste drie maanden niet meer zo veel kwijt kan aan voer, maar een goede verhouding in de voedingsstoffen die de merrie en juist het veulen nodig hebben. Zoals bv. cobalt, zink, mangaan enz. dit is allemaal voor de ontwikkeling van het veulen (beenderenstructuur enz). Als je de merrie goed voert (lees juiste voeding en niet over voeren), komt dat ten goede van het veulen, je kan het later nl. nooit meer corrigeren wat je nu goed zou kunnen voeren. En als je echt geen merrie voer wilt geven, geef dan in godsnaam een goed voedingssupplement, bv. Advance Concentrate van Equimins.

Anoniem

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:25

Dit staat ook al bij fokkerij algemeen

doriangi
Berichten: 878
Geregistreerd: 18-12-06

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:14

Ja ik heb het hier ook nog eens gepost om toch zoveel mogelijk reacties te krijgen, bedankt voor de reacties! Pling

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:18

zik zou wel overstappen naar merriebrok, de hoeveelheid hooi laat je gewoon hetzelfde want als ze al heel zwaar is en dik dan heeft ze daar genoeg aan Knipoog
maar voor de extra vitamines die het veulen nodig zal hebben kun je t beste merriebrok gaan voeren.
even informeren welk merk het beste is en hoeveel je moet geven kan de leverancier je het beste vertellen

doriangi
Berichten: 878
Geregistreerd: 18-12-06

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 07:50

Ok, ik zal dus eens uitkijken naar een goede merriebrok! Zou ik ze niet beter 3 keer per dagen voeren in kleine hoeveelheden dan maar 2 keer per dag zoals de pensionhouder doet?
Het hooi mag hetzelfde blijven? Wortels kunnen geen kwaad?
Ze staat nu sinds een tweetal weken op schavelingen omdat ze te veel stro at, is dit wel een goed idee?
Zou ik ze niet beter weer op stro zetten?

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 07:57

Ik ben niet zo voor de brok enzo,maar toen mijn merrie drachtig was,heb ik vanaf de negende maand Pavo Merrie brok bijgevoerd.(verder alleen kuil en mais)
Dat heb ik gevoerd tot 2 maanden na de bevalling.
Nu krijgt ze Pavo Liga,en het veulen (is inmiddels 10 maand) eet daarvan mee.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:31

3x per dag voeren is beter voor een paard,liefst doe je t nog vaker Haha!

teveel wortels is niet goed voor een drachtige merrie, in elk geval niet elke dag gaan voeren, zo af en toe mag het wel.

Anoniem

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:23

Ik gaf mijn merrie zelf onbeperkt hooi en alleen voor de laatste drie maanden wou ik over op speciale merriebrok, alleen had ze toen net der veulen al geworpen Scheve mond .
Daarvoor kreeg ze gewoon nog der dagelijkse kwartschep muesli met een kruidenmix & een scheutje olie er door heen, deed ze het prima op.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Welk voer voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:35