Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 00:33

Mijn 3 1/2 jarige dragende merrie ( 9 1/2 maand drachtig) is momenteel een aantal dagen licht hoesterig en iets snotterig. Normaliter geef ik de paarden dan Fenegriek door hun voer, maar in de kraamstal hier op bokt werd het afgeraden omdat het een vrij hoge dosis Oestrogeen bevat wat weeën kan opwekken. Echter staat er op de ene doos van Fenegriek er niets over het voeren aan drachtige merrie`s, op een andere doos Fenegriek van het merk Cavalcura staat dat het wel degelijk toegedient kan worden aan fokmerrie`s die in gezonde conditie zijn. Nu heb ik achter beide bedrijven aangemailt en die verzekeren mij dat het homeopatische middelen zijn en zonder geen beding kwaad kunnen bij een drachtige of zogende merrie. Toch heb ik van bokkers en in mijn nabije omgeving andere verhalen gehoord.

Mijn DA heb ik ook geraadpleegt, die adviseerde om ipv fenegriek homeopatische druppels te gebruiken. Is iemand hier mee bekend? En wie heeft zijn merrie zonder problemen tijdens de dracht wel fenegriek/foenegriek gegeven? Ik vraag me af waarom het ook niet duidelijk op de producten zelf vermeld word.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:41

ik heb gehoord dat je fenegriek gewoon kunt gebruiken. Met homeopathische middelen moet je ook uitkijken niet alles mag toegediend worden, lees altijd goed de beschrijving.

Ik heb mijn merrie ook fenergriek gegeven in Januari alles is goed gegaan

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:01

Fenegriek mag je niet aan drachtige merries geven.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:17

Heb er ook wel eens negatieve verhalen over gehoord en zou het aan drachtige merries zeker niet geven. Als je dierenarts iets homeopatisch aanraadt dat geen kwaad kan dan zou ik daarvoor gaan.
Mijn ervaring is overigens dat echinacea vaak goed werkt gecombineerd met wat denneknopsiroop van het kruidvat. Hou het daarmee onder controle (mijn paard was een notoire hoester die alle middelen gezien heeft; en nu dus helemaal niet meer). Wel eerst bij de echinacea even kijken op de verpakking of het geen kwaad kan (druppels voor mensen; geef altijd 3 dagen 5 ml. daarna 3 ml per dag op advies homeopaat).

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:28

Goed dat ik dit lees!! Ik heb de afgelopen weken mijn drachtige merrie foenegriek gegeven .. maar stop ermee.. better be safe than sorry!

Anoniem

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:41

Ik weet hiet niet; je hoort verschillende meningen.
Wat bijvoorbeeld in dat kruidenmengsel voor merries vd Paardendrogist (Mare Care?) zit ook Foenegriek. Ken iemand die daarvoor had gemailt gezien ze ook een drachtige merrie had en die kleine hoeveelheid kon weer niet veel kwaad.
Ik neem zelf het risico maar niet; ik zou naar iets anders kijken of de tip van Kyona Lachen .

Anoniem

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:43

Kyona schreef:
Heb er ook wel eens negatieve verhalen over gehoord en zou het aan drachtige merries zeker niet geven. Als je dierenarts iets homeopatisch aanraadt dat geen kwaad kan dan zou ik daarvoor gaan.
Mijn ervaring is overigens dat echinacea vaak goed werkt gecombineerd met wat denneknopsiroop van het kruidvat. Hou het daarmee onder controle (mijn paard was een notoire hoester die alle middelen gezien heeft; en nu dus helemaal niet meer). Wel eerst bij de echinacea even kijken op de verpakking of het geen kwaad kan (druppels voor mensen; geef altijd 3 dagen 5 ml. daarna 3 ml per dag op advies homeopaat).


Hoeveel van die siroop geef je dan ongeveer?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:06

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Knipoog


Van Cavalcura heb ik zwart op wit de "garantie" gekregen dat ik hun Fenegriek kan voeren met normale mate ( 1 schep per dag) zonder dat het veulen of de merrie er last van krijgt. Ze denken er zelfs over na om de samenstelling op hun verpakking te gaan zetten Haha! Ik geef mijn drachtige merrie nu dagelijk slobber erbij met hun fenegriek. Ze is inmiddels al behoorlijk opgeknapt en het veulen zit nog veilig in mama`s buik. De andere fenegriek houd ik maar achter de hand voor de andere paarden.

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:25

Ik heb ook gehoord dat het niet mag, volgens mij staat het er ook zelfs op. Ik zou het niet doen, voor de zekerheid.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 22:35

Hasten, op cavalcura hun verpakking staat dat je het wel degelijk aan drachtige merrie`s kunt voeren. Mijn merrie is er inmiddels weer vanaf, verkoudheid en kuchjes zijn over. Merrie maakt het prima en het veulen is nog erg levendig Haha! Uiteindelijk moet je toch wat, een paard wat lang kucht kan uiteindelijk zelf dampig worden en dat verdiend mijn merrie niet Bloos Ander merk fenegriek zou ik niet zo snel gebruiken Bloos

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:02

Nou ik heb net effe op het emmertje gekeken en er staat op dat het niet schadelijk is voor drachtige merries. Misschiien dat er verschillende soorten zijn.

vlek

Berichten: 481
Geregistreerd: 22-02-07

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:08

wat een leuk onderwerp!
Heb mijn dierenarts het ook gevraagd maar die zegt bij normaal gebruik kan het geen kwaad,..
Ga morgen naar de winkel mijn zak is leeg ( haal het altijd per 25 kilo) en zal het is vragen.
Mijn paard is hoogdrachtig dus ben nu wel heel erg benieuwd!!

vlek

Berichten: 481
Geregistreerd: 22-02-07

Re: Fenegriek/Foenegriek en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:18

ik heb het met rob er over gehad maar het kan totaal geen kwaad!!
heb ook mijn leverancier gebeld maar die zei ook dat het totaal geen kwaad kan!!

Dus wen kunnen het gewoon door blijven voeren!