Supplement voor opwekken hengstigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:30

Dit jaar wil ik graag een veulen gaan fokken met mijn merrie, maar...dan moet ze wel hengstig worden!

Normaal gesproken heeft ze eind februari/begin maart al d'r eerste (en ergste) hengstigheid gehad. Dit jaar laat het maar op zich wachten. Wel balen, precies het jaar dat ik wil gaan fokken.

Weet iemand hier misschien een supplement wat ik haar kan geven om het iets 'op te wekken' of haar er een beetje mee te helpen?
Een aantal jaar geleden had ik op aanraden van iemand al eens iets dergelijk (homeopatisch, gewoon bij drogist verkrijgbaar) gegeven en dat werkte toen super! Ik weet alleen echt niet meer wat het was Bloos

Wel heb ik al dingen kunnen vinden voor merries die lastig zijn enz tijdens hengstigheid. Dit zoek ik dus niet.
Natuurlijk kan hengstig-spuiten door een DA ook, maar ik zou het liever eerst iets 'natuurlijker' proberen.

Iemand een idee?

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:31

Geen idee of daar echt speciale middeltjes voor zijn, je zou eens kunnen kijken bij de paardendrogist ofzo.

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:35

Paardendrogist heb ik dus al gekeken en zag voornamelijk spul voor merries die lastig zijn...

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:41

Brons cure, schijnt hier voor te helpen.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:51

Kun je niet ergens een shet hengstje lenen?

Tussen de hengsten staan is vaak de beste en snelste oplossing.

Ik zou nu nog niet aan hengstig suiten denken...het is nog vroeg en de hele natuur is al de hele winter van slag.

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:30

Dibah schreef:
Brons cure, schijnt hier voor te helpen.


Okee, toevallig hoorde ik er vandaag ook al iemand over.
Grote kans dat ik dat dus maar even ga proberen!

Cowgirl schreef:
Kun je niet ergens een shet hengstje lenen?

Tussen de hengsten staan is vaak de beste en snelste oplossing.

Ik zou nu nog niet aan hengstig suiten denken...het is nog vroeg en de hele natuur is al de hele winter van slag.


Nee, helaas niet...en alle hengsten die we op stal hadden zijn de afgelopen weken gecastreerd Haha!
Niet dat wedstrijdmensen er echt blij mee geweest zouden zijn, maar eerder stond mijn merrie naast een hengst en dat werkte altijd al behoorlijk goed Bloos

Hengstig spuiten was ook zeker nog niet mijn bedoeling. Dat kan altijd nog later in het jaar als het niet anders lukt.

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:11

ik heb vorig jaar een tijdje een middel van de groene os gebruikt.... Provarium breeding heet het.
Maarja... mijn merrie toonde zo slecht haar hengstigheid dat we 2x te laat waren dus uiteindelijk toch maar hengstig laten spuiten. Wat overigens ook niet automatisch wil zeggen dat het dan snel gaat. Ei was er wel snel maar duurde uiteindelijk toch nog 8 dagen voordat het voldoende gerijpt was dat ze geinsemineerd kon worden. En zelfs toen reageerde ze niet op de hengst (schouwen).

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:26

ze is twee/ drie weken later dan normaal. ik zou het nog een maandje aanzien, gewoon afwachten. met middeltjes aan de slag is misschien helemaal niet nodig, en het is nog vroeg genoeg om het tijd te geven...

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:16

Iedereen bedankt voor de reacties, inmiddels heb ik Brons cure besteld!

merrieveulen schreef:
ze is twee/ drie weken later dan normaal. ik zou het nog een maandje aanzien, gewoon afwachten. met middeltjes aan de slag is misschien helemaal niet nodig, en het is nog vroeg genoeg om het tijd te geven...


Die tijd heb ik niet omdat ik haar dit jaar wil laten dekken en aangezien dit de eerste keer is dat we het uberhaupt gaan proberen wil ik al in mei gaan beginnen. Dus heb ik geen tijd om nog een maand te wachten.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:44

Omdat ik mijn merrie nooit hengstig zie en haar wil laten bevruchten dit voorjaar, ben ik Pavo fertile gaan geven. Op woensdag de eerste dosis, de zondag daarop bleek ze behoorlijk hengstig toen ik haar met een andere merrie buiten zette. Het lijkt me sterk dat ze in zo'n korte tijd hengstig van het supplement werd, maar ik vermoed wel dat het de hengstigheidsverschijnselen verhevigde.

Anoniem

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:22

Gras, zon, sociaal contact en schouwen.

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 23:37

Sammyoo schreef:
Omdat ik mijn merrie nooit hengstig zie en haar wil laten bevruchten dit voorjaar, ben ik Pavo fertile gaan geven. Op woensdag de eerste dosis, de zondag daarop bleek ze behoorlijk hengstig toen ik haar met een andere merrie buiten zette. Het lijkt me sterk dat ze in zo'n korte tijd hengstig van het supplement werd, maar ik vermoed wel dat het de hengstigheidsverschijnselen verhevigde.


Pavo Fertile had ik inderdaad ook zien staan, maar wilde in eerste instantie iets homeopatisch proberen...

[***] schreef:
Gras, zon, sociaal contact en schouwen.


Check, check, check en beetje check Haha!
Gras: ik laat haar een paar keer per week op de dijk grazen, echt weiland is (nog) niet mogelijk. Zon en sociaal contact zoveel mogelijk in de paddock. Schouwen met hengsten gaat zoals eerder vermeld niet...maar laat haar wel aan ruintjes snuffelen (roeien met de riemen die ik heb Clown ).

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:39

schouwen kan ook prima met ruinen. Kom een paar dagen bij ons op stal wij hebben zelfs ruinen die springen haha.

Verder zijn alle tips al gegeven. Oja als de merrie nog een dek op heeft. probeer die dan zo snel mogelijk af te bouwen. Ik heb mijn merrie ook op fertile staan. Zij gaat dinsdag naar de hengst.

Kellyy_

Berichten: 191
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:40

pfieuw.. Mijn merrie wordt altijd hengstig als ze weer een nieuwe hengst/ruin tegen komt Clown
Spontaan hengstig Vork

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:01

Zon/licht is de grootste factor bij het hengstig worden, dus dek af en zo lang als het licht is buiten. 'S nachts eventueel de lampen aanlaten wil ook wel eens helpen.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:58

Ik heb ook een merrie die wil maar niet hengstig worden de belichting in de stal is goed. De zon komt op aan de kant waar haar box is en verder is het super licht in de stal we hebben al een tijd tijdschakelaars op de lampen zodat ze vroeg aan gaan en laat uit gaan. Misschien toch maar de DA bellen, ben best een beetje bezorgd.

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:38

Jaja, het is gelukt! Ze is hengstig!!! Go jij! Go jij!

Wat het nu geweest is; Brons Cure of alle andere factoren, of dat ze het sowieso al moest worden weet ik niet...maar ze is het...en hoe Bloos!

Nog nooit iemand bij ons op stal gezien die zo blij was met een hengstige merrie Clown

Alicia2u schreef:
Zon/licht is de grootste factor bij het hengstig worden, dus dek af en zo lang als het licht is buiten. 'S nachts eventueel de lampen aanlaten wil ook wel eens helpen.


's nachts lampen aan zou ik niet snel doen. Heb inderdaad begrepen dat het zou kunnen werken, maar gaat een beetje tegen m'n principes in Bloos

kelly21 schreef:
Ik heb ook een merrie die wil maar niet hengstig worden de belichting in de stal is goed. De zon komt op aan de kant waar haar box is en verder is het super licht in de stal we hebben al een tijd tijdschakelaars op de lampen zodat ze vroeg aan gaan en laat uit gaan. Misschien toch maar de DA bellen, ben best een beetje bezorgd.


Tja, je zou nog heel even kunnen wachten (als je geen fok-plannen hebt)? Maar inderdaad weet de DA misschien iets om het even op gang te helpen?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:45

(Winter)wortelen voeren, dat deden ze vroeger ook toen ze nog geen suplementen hadden.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:32

zonlicht (vit. E) is wel de oudste en meest beproefde methode. verder: fijn dat het zo snel gelukt is! voor welke hengst heb je gekozen?

AntoinetteJarig

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:06

We gaan het proberen met Lord Leatherdale

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:28

Toen mijn merrie vorige week bij de hengst kwam en ik braaf "penny" mijn pot fertile meebracht, schudde de hengstenhouder alle maar zijn hoofd en zei. Daarvoor voeren wij peen.
Hij vertelde dat sinds dat 365 dagen per jaar (hebben zelfs een koelcel voor in de zomer) peen voeren, de sperma qualiteit beduidend verbeterd is. Dus alle paarden krijgen peen voor een betere vruchtbaarheid.

offtopic: Mijn merrie is woensdag en vrijdag geïnsemineerd dus voor mij is het afwachten.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:22

hoera wonder boven wonder ze is hengstig. We hebbe idd fokplannen vandaar dat ik ook een beetje nerveus was . Ik laat het jullie weten als ze dragend is ..

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Supplement voor opwekken hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:06

Buiten in de zon zetten en goed voer geven.